Aski Zak ki Palinka sp.k. Rondo O T+48 22 557 76 00
. . . l D z p ESvn\:ré,‘zipl,pl L 000-n1204 V:azrslzawa | Polska F:48 225577601
d,o o.m B
DP2 -5
(;QJ\@ Carouwlnonie, \GRLY

:Def) P\JCLLAVWY

Warszawa, dnia 28 grudnia 2017 roku

Sz. Pan
Witold Kotodziejski
Przewodniczgcy

Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

Wojciech Dziomdziora, radca prawny

w imieniu

TVN SA
ul. Wiertnicza 166
02-952 Warszawa

Adres do doreczen:

Wojciech Dziomdziora, radca prawny
Domarniski Zakrzewski Palinka Sp. k.
Rondo ONZ 1

00-124 Warszawa

INFORMACJA W SPRAWIE POSTEPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO ZAKONCZONEGO
DECYZIA
PRZEWODNICZACEGO KRAJOWEJ RADY RADIOFONII | TELEWIZJI
NR 5/DPz/2017

ZASTRZEZENIE: Niniejsze pismo ma charakter jedynie informacyjny. Niniejsze pismo nie ma charakteru
przedprocesowego lub procesowego. Dla unikniecia jakichkolwiek wqtpliwosci niniejsze pismo nie jest

5ad Rejonowy dla m.st. Warszawy KRS 27088

X!l Wydziat Gospodarczy NIPS27-21-62-127 p 2 EQg/]é /]} .
28. 19/ 2017



HBENE DZP 2/21

réwniez srodkiem prawnym stuzqcym do wzruszenia decyzji administracyjnej przewidzianym w
Kodeksie postepowania administracyjnego.

——

) i)
% Ly

KJ’?.#\E/\.:Q;DV\*V_ \) Gl \/ LB '._,'3.';.»;;‘,‘5/"\.‘«.1,-“/_,{,;-_-_‘ 'y,

y L

W nawigzaniu do rozméw przeprowadzonych przez Pana Przewodniczgcego Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji z przedstawicielami Zarzadu TVN S.A. w dniach 15 i 20 grudnia br., dziatajgc w imieniu i na
rzecz TVN S.A. (,TVN”, lub ,Nadawca”, petnomocnictwo w aktach sprawy), przedstawiam niniejszym
potwierdzenie, uzupetnienie oraz doprecyzowanie informacji przekazanych przez Nadawce w trakcie
Ww. rozméw. Informacje te sprowadzaja sie do nastepujacych kwestii:

1. TVN fundamentalnie i w catoéci nie zgadza sie z decyzja Przewodniczacego Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji (,Przewodniczacy KRRIiT”, »Przewodniczacy Krajowej Rady”) z dnia 11
grudnia 2017 r. nr 5/DPz/2017 (,Decyzja”, ,Decyzja Przewodniczacego KRRiT”), dlatego
wniesie od niej odwotanie do Sadu Okregowego w Warszawie — Sqdu Gospodarczego w
przepisanym trybie i terminie. W odwotaniu wykazemy, ze Decyzja Przewodniczgcego KRRIT
narusza szereg zasad i przepiséw postepowania administracyjnego oraz jest niezgodna z
wieloma przepisami prawa materialnego krajowego i migdzynarodowego.

2. Nadawca byt pozbawiony faktycznej mozliwosci wypowiedzenia si¢ co do wszystkich
zebranych dowodach, co stanowi naruszenie art. 10 oraz art. 81 ustawy z dnia 14 czerwca 1960
r. Kodeks postepowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257), poprzez odmowe
przedtuzenia terminu na ztozenie oéwiadczenia koricowego. W dalszej czesci niniejszego pisma
kwestia ta zostata szczeg6towo przedstawiona.

3. Uzasadnienie Decyzji Przewodniczacego KRRiT oparte jest na nieprawdziwych domniemaniach
lub faktach, ktére nie miaty miejsca. Pominieto réwniez wiele wypowiedzi i relacji, jakie
pojawity sie na antenie TVN24 w przedmiotowym okresie. W dalszej czesci niniejszego pisma
wskazujg na wiele przyktadéw btedéw w ustaleniach faktycznych dokonanych w Uzasadnieniu
Decyzji.

4. Raport autorstwa H. Karp znajdujacy sie w aktach sprawy oraz bedacy podstawg wydania
Decyzji pomija znaczng czg$¢ programu nadawanego w przedmiotowym okresie; nie zwraca
uwagi na niuanse, ztozono$¢ oraz zachowang réwnowage w emitowanym programie; nie jest
oparty na jakichkolwiek standardach badar naukowych lub akademickich. Na dowdd tego
przekazuje w zataczeniu kopie, wraz z thumaczeniem przysiegtym, analizy dotyczacej raportu
H. Karp, przygotowanej na zlecenie TVN przez ekspertéw School of Media & Public Affairs z
Uniwersytetu George’a Washingtona z Waszyngtonu DC.

5. Ubolewamy nad krajowymi i migdzynarodowymi echami wydania Decyzji Przewodniczgcego
KRRIT. Dyskusja publiczna jaka sie toczy wokét tej Decyzji, w tym oskarzenia o tamanie zasad
wolnosci stowa i naruszanie zasad, jakimi rzadzi¢ sie powinny relacje paristwo — media, nie
stuzy tadowi medialnemu w Polsce, ani wizerunkowi Polski w Swiecie. W interesie spotecznym
lezy, aby Decyzja Przewodniczacego KRRIT byta wyeliminowana w catoéci z obrotu prawnego
w jak najkrétszym czasie.



BEEN DZP 3/21

UZASADNIENIE DLA PKT 2.

Samych nagrari programu TVN24 objgetych postepowaniem jest 54 godziny (dla zajecia stanowiska
materiat ten nie tylko musi by¢ obejrzany, ale réwniez wnikliwie przeanalizowany i opisany),
tymczasem Przewodniczacy KRRiT wyznaczyt Nadawcy termin siedmiodniowy (168-godzinny) na
zajecie stanowiska. Ponadto jak wskazywaliSmy w pismie z dnia 30 listopada 2017 r. postepowanie w
przedmiotowej sprawie zostato formalnie wszczete w dniu 20 listopada 2017 roku (patrz pismo
Przewodniczgcego KRRiT z dnia 20 listopada 2017 r.). Jednakze postgpowanie to de facto trwato juz
duZo wczesniej. Znajdujcy sie w aktach sprawy dokument autorstwa H. Karp (,Analiza jakosciowa
przekazéw w aspekcie przestrzegania przepiséw w zakresie obowigzkéw programowych.....”, zwany
dalej ,Raportem”) nie zawiera daty sporzadzenia. Jednakze z doniesien prasowych wynika (patrz
wypowied? Przewodniczacego KRRiT W. Kotodziejskiego z dnia 22 marca 2017 r. w radiu WNET oraz
wywiad cztonka KRRIiT J. Kaweckiego w listopadowym numerze czasopisma WPIS), 7e KRRiT
dysponowata Raportem co najmniej w marcu 2017 r. Nadawca wielokrotnie, bezskutecznie zwracat sie
0 udostepnienie tego Raportu. Opinia prawna autorstwa J. Taczkowskiej-Olszewskiej, réwnies
znajdujgca sie w aktach sprawy, datowana jest na 2 wrzeénia 2017 r.

Tymczasem Przewodniczacy KRRIT dat Nadawcy 7 dni roboczych na zapoznanie sig z aktami sprawy
oraz ustosunkowanie si¢ do zebranego materiatu. Rzetelne przygotowanie stanowiska wymagato
bardzo wnikliwego zapoznania sig z ponad 140-sto stronicowym Raportem oraz opinig prawng, a
przede wszystkim z kilkudziesiecioma godzinami nagran z programu TVN 24 wyemitowanego w dniach:
16 grudnia 2016 r. od godz. 18:00 do dnia 18 grudnia 2016 r. do godz. 24:00.

UZASADNIENIE DLA PKT 3.

W Decyzji Przewodniczacy KRRIT zarzuca Nadawcy propagowanie dziatan sprzecznych z prawem oraz
sprzyjajacych zachowaniom zagrazajacym bezpieczeristwu poprzez:
1. Zachecanie widzéw do udziatu w zgromadzeniu przed budynkiem Sejmu RP.
2. Nieinformowaniu widzéw o rozwiazaniu przez Policje zgromadzenia przed Sejmem RP.
3. Jednostronnym prezentowaniu wydarzen poprzez dobdr zapraszanych do studia
komentatoréw i gosci.
4. Fatszywym przedstawianiu wydarzen sprzed gmachu Sejmu RP poprzez manipulowanie
obrazem i brak niezwlocznego sprostowania informacji nieprawdziwych.
5. Propagowanie blokowania sali plenarnej Sejmu RP przez grupe postéw, co uniemozliwiato
prowadzenie obrad, jako legalnego i dopuszczalnego $rodka politycznego sprzeciwu?,

Wszystkie wskazane wyzej zarzuty sg btedne i nieprawdziwe.

Ad. 1. Zachecanie widzéw do udziatu w zgromadzeniu przed budynkiem Sejmu RP.

1 Str. 2 Decyzji



BEENRE DZP 4/21

TVN24 nie zachecat widzéw do udziatu w zgromadzeniu przed budynkiem Sejmu RP.

Przewodniczacy Krajowej Rady twierdzi kategorycznie, ze »relacjonowanie w programie TVN24
wydarzen z sali posiedzen Sejmu RP miato bezposdredni wptyw na reakcje 0séb zgromadzonych przed
budynkiem (podkreél. DZP), a takze na wypowiedzi i zachowania politykéw opozycji parlamentarnej,
ktérzy dokonujac nielegalnej obstrukcji obrad, zachecali do demonstragji osoby zgromadzone na
zewnqtrz gmachdw przy ul. Wiejskiej”2.

W powyiszym twierdzeniu zawarta jest teza, ze relacjonowanie wydarzen w Sejmie zachecato i
bezposrednio wptywato na demonstracje przed Sejmem. Jest to teza nieudowodniona, niepoparta
zadnymi badaniami czy dodatkowymi argumentami. Stawianie tezy, ze jedna relacja bezposrednio
wptywa na demonstracje (to, czy sig odbywa i czy jest radykalna) jest nie do obrony. Gdyby uznaé j3 za
prawdziwg, to nalezatoby réwniez w konsekwencji uznaé, ze przedmiotowe relacjonowanie wydarzen,
takze relacjonowanie wydarzen z Sali Kolumnowej, miato bezpoéredni wptyw na demonstracje Klubéw
Gazety Polskiej, ktéra miata miejsce 18 grudnia 2016 r.

Zaktadajgc nawet, ze kategoryczne twierdzenie Przewodniczacego KRRIT jest prawdziwe, to trudno z
niego czyni¢ TVN24 zarzut. Dziatalnoéé mediow, w tym telewizji, w sposéb oczywisty wywiera wptyw
na rzeczywistosc. Lezy to w naturze szeroko pojetej prasy.

Przewodniczacy Krajowej Rady stawia zarzut, iz ,W rozmowach prowadzonych przez dziennikarzy
TVN24 w studiu telewizyjnym w dniu 16 grudnia 2016 roku od okoto godz. 19:00 z postami opozycji i
komentatorami, byty rozpowszechniane sugestie, ze organy porzqdku publicznego mogq uzy¢ sity.
Dziennikarze oraz goscie zaproszeni do studia TVN24 przewidywali mozliwosé wprowadzenia
rozwiqzan sifowych w celu zazegnania konfliktu oraz skutki takich dziatan.”. Przedstawianie
mozliwosci uzycia sity zaréwno wobec postow blokujacych méwnice, jak i wobec oséb protestujacych
przed Sejmem RP ma stanowi¢ argument potwierdzajacy teze o propagowaniu przez TVN24 dziatan
sprzecznych z prawem.

Po pierwsze prowadzenie rozwazan o mozliwosci uzycia sity w celu odblokowania méwnicy sejmowej
oraz rozwigzania zgromadzenia byto uzasadnione. Informacje takie pojawiaty sie w Sejmie RP zaréwno
migdzy dziennikarzami, jak i politykami. Opieraty sie one m.in. na wypowiedzi Marszatka Sejmu RP
Marka Kuchciriskiego na posiedzeniu prezydium Sejmu. Oto informacja na temat rozwazania uzycia
strazy marszatkowskiej wobec protestujgcych postéw opozycji podana przez portal 300polityka.pl® o
godz. 21:23 w dniu 16 grudnia 2016 r.:

% Str. 3 Decyzji
3 Str. 7 Decyzji
B http://300polityka.pl/live/2016/12/16/ - odczyt w dniu 27 grudnia 2017r.



BEN DZP 5/21

~UZyje wszelkich $rodkdw, Zeby zaprowadzi¢ porzqdek” — miat doktadnie tak zakomunikowa¢
marszatek Sejmu Marek Kuchciriski na posiedzeniu prezydium. Politycy opozycji w rozmowie 7z
300POLITYKA sq przekonani, e Pis siegnie po rozwigzanie porzqdkowe. »Bedq sifowo wyprowadzac
postéw z sali” — mowi nam polityk opozycji, ktory twierdzi, ze jest przekonany, Ze informacja jest pewna.
»Dali nam 10 min na opuszczenie sali” — takq wiadomos¢ przekazata postom wicemarszatek Barbara
Dolniak. Wicemarszatkowie opozycji odpowiedzieli Kuchciriskiemu, ze to on ma 10 min na przemyslenie
decyzji.”

Ponadto, jezeli Przewodniczacy KRRiT w sposdb kategoryczny uznaje, ze okupowanie méwnicy
sejmowej przez postéw oraz demonstracja, jaka miata miejsce przez Sejmem RP w dniu 16 grudnia
2016 r., byty nielegalne, to powinien konsekwentnie uzna¢, iz rozwazanie scenariusza sitowego
przywrécenia fadu prawnego powinno by¢ uzasadnione.

Przewodniczacy Krajowej Rady stawia zarzut, iz TVN24 celowo budowat wrazenie uzycia przemocy
przez Policje: , Wrazenie uzycia przemocy przez Policje potegowat napis na pasku: Interwencja policji
przed Sejmem, uzyto gazu tzawigcego. Wielokrotne pokazanie tak dramatycznej i dtugiej,
trzyminutowej sceny z rzekomq ofiarg Policji mogto spowodowa¢ eskalacje napiecia spotecznego oraz
przedstawiato fatszywy, zmanipulowany obraz wydarzeri przed Sejmem RP. Dopiero o godz. 3:30
dziennikarz TVN24 przedstawit stanowisko Rzecznika Prasowego Komendy S totecznej Policji aspiranta
sztabowego Mariusza Mrozka [...]".

Tymczasem informacje o uzyciu gazu TVN24 podat po konferencji prasowej opozycji. Jerzy
Meysztowicz (Nowoczesna) oskarzyt Policje o uzycie gazu okoto 3:00 nad ranem 17 grudnia 2016 r.
TVN24 po nadaniu konferencji wstrzymata sie z powtarzaniem tej informacji, czekajac na stanowisko
Policji. Po 30 minutach udato sig zaprezentowa¢ odpowied? Mariusza Mrozka. Stanowisko Policji
pojawito sie po raz pierwszy w TVN24 i inne media, w tym Polska Agencja Prasowa (dalej ,,PAP”),
powotywaty sie na TVN24.

Ponadto nalezy wskaza¢, iz podczas pokazywania przez TVN24 lezgcego na jezdni cztowieka, nie padta
zadna sugestia na temat tej osoby. Domniemanie Przewodniczacego Krajowej Rady, ze byta to
~rzekoma ofiara”, pokazywana jedynie w celu udramatyzowania sytuacji jest pozbawione podstaw
faktycznych.

Ad. 2 Nieinformowanie widzéw o rozwigzaniu przez Policje zgromadzenia przed Sejmem RP.

Przewodniczacy KRRIT twierdzi®, ze ,Dziennikarze TVN24 relacjonujgc przebieg demonstracji pod
Sejmem RP powinni poinformowaé widzéw o rozwiqzaniu zgromadzenia niezwtocznie po podjeciu
takiej decyzji przez Policje. |..] Stacja TVN24 o fakcie rozwiqzania zgromadzenia przez Policje
poinformowata po kilku godzinach [... ] podczas wywiadu z rzecznikiem prasowym Komendy Stoteczne;j

> Str. 10 Decyzji
® Str. 6 Decyzji



HEENE DZP 6/21

Policji asp. Mariuszem Mrozkiem o godz. 3.30 w nocy (16 grudnia — przyp. DZP), czyli po ok. 8 godzinach
protestu oraz po ok. 4 godzinach od decyzji o rozwigzaniu zgromadzenia”,

Zarzut stawiany TVN24 przez Przewodniczacego KRRIT nie znajduje oparcia w faktach.

TVN24 o rozwiazaniu zgromadzenia przed Sejmem RP poinformowat niezwtocznie, natychmiast po
tym, jak reporterzy zdobyli takie informacje. Swiadcza o tym stowa uzyte na antenie przez reportera
TVN24 Wojciecha Bojanowskiego:

~przed chwilg, tu w kierunku protestujqcych padt taki komunikat”. Stato sie to 0 1:07 17 grudnia 2016
r. W. Bojanowski informowat na zywo telewidzéw: , Udato mi sie podstuchac to, co policja méwi przez
radiostacje. Przed chwilg, tu, w kierunku protestujgcych padt taki komunikat, 7e to zgromadzenie
zostato rozwigzane (podkreél. DZP). Byta pierwsza, sitowa, préba usuniecia tych ludzi. Te samochody,
ktore tutaj widzicie paristwo wokdf nas to 5q przede wszystkim samochody parlamentarzystéw.
Wszyscy parlamentarzysci sq w tym momencie w domu poselskim. W wigkszosci Ci, ktorzy chcieliby
wrocic¢ do doméw sq tam zamknieci. Tam réwniez jest duza grupa protestujqcych, sq policjanci. Wyjscie
z domu poselskiego jest niemozliwe, wszystkie wyjazdy sq zablokowane. Ten ttum, ktéry tu widac od ul.
Gornoslgskiej caty czas gestnieje. To jest co najmniej kilka tysiecy oséb. Ludzie méwig, ze zostang do
rana i nie mozna godzi¢ sig na to, zeby sejm pracowat w takich warunkach”.

Informacja, po wejsciu na zywo W. Bojanowskiego, byta wielokrotnie powtarzana na antenie TVN24,
w roznych formach:

1:35 belka (napis na ekranie)
POLICJA WZYWA PROTESTUJACYCH DO ROZEJSCIA S, IE, BO INACZEJ MOZE UZYC Sity

1:57 transmisja przemdwienia Mateusza Kijowskiego. W jego trakcie belka:
LIDER KOD KIJOWSKI APELOWAt DO PROTESTUJACYCH, ZEBY SIE ROZESZLI

2:04 belka
BLOKADA SEIMU, POLICIA OSTRZEGA, ZE MOZE UZYC SILY. LIDER KOD APELOWAL O ROZEJSCIE SIE

2:05 emisja materiatu, na ktérym stychac apel Policji
(w przypadku nie podporzqdkowania sie poleceniom wydanym przez Policje, zostanq uzyte prawem
przewidziane srodki przymusu bezposredniego)

3:10 belka
Policja  ostrzegata protestujgcych pod Sejmem o moiliwosci uzycia "$rodkéw przymusu

bezposredniego”

Nastepnie miata miejsce przywotana wyzej rozmowa z rzecznikiem Policji.

7 Wedtug Przewodniczacego KRRIT ta transmisja jest pierwszym przekazaniem przez TVN24 informacji o fakcie
rozwigzania przez Policje zgromadzenia przed Sejmem RP — patrz str. 6 Decyzji.



HEENE DZP 7/21

Podsumowujac te czeéé - Przewodniczacy KRRiT stawia zarzut TVN24, ze nie poinformowat on
niezwtocznie o rozwigzaniu zgromadzenia przez Policje, a dopiero o godz. 3.30. Tymczasem TVN 24
poinformowat o przedmiotowym fakcie o godz. 1:07.

Warto doda¢, ze PAP, bedaca instytucja publiczng i najwieksza agencjg informacyjng w Polsce,
dziatajaca 24 h na dobe, 365 dni w rokug, poinformowata (nie wprost) o apelu Policji dopiero o godz.
2:18, a wigc ponad godzine po TVN24 (kopia depeszy PAP w zataczniku). Dopiero w nastepnej depeszy
0 godz. 4 PAP poinformowata wprost o decyzji Policji o rozwigzaniu zgromadzenia. PAP powotata sie
przy tym na rozmowe z rzecznikiem policji w TVN24.

Przewodniczacy KRRIT twierdzi, ze ,, Pomijanie podczas relacjonowania wazn ych wydarzer spotecznych
tego rodzaju informacji (o rozwigzaniu zgromadzenia publicznego — przyp. DZP), istotnych z punktu
widzenia porzqdku i bezpieczeristwa publicznego, nalezy uzna¢ za naruszenie zasad rzetelnego
wykonywania zawodu dziennikarskiego poprzez zachecanie do famania prawa oraz kreowanie
wydarzen.”.

Pomijajac fakt, ze wbrew twierdzeniom Przewodniczgcego KRRIT TVN24 niezwtocznie poinformowata
o fakcie rozwigzania zgromadzenia przez Policje i uczynita to przed PAP, stwierdzenie faktu pominiecia
jakiejs informacji przez dziennikarzy ,(z czym tutaj nie mieliémy do czynienia), nie moze by¢ ,(co czyni
w Decyzji Przewodniczacy KRRiT), samo w sobie uznane za naruszenie zasad rzetelnego wykonywania
zawodu dziennikarza. Aby stwierdzi¢ naruszenie tych zasad nalezatoby jeszcze wykazaé, z jakich
przyczyn nie doszto do przekazania powyzszych informacji.

Jeszcze bardziej kontrowersyjna jest teza Przewodniczgcego KRRiT, iz pomijanie przez dziennikarzy
pewnych informacji, w tym przypadku informacji o rozwigzaniu zgromadzenia przez Policje, stanowi
»zachecanie do tamania prawa oraz kreowanie wydarzen”. Jest to teza nieudowodniona przez
Przewodniczgcego Krajowej Rady. Stawiajac te teze Przewodniczacy KRRIT nie wyjasnit mechanizmu
zachecania do famania prawa i kreowania wydarzenia poprzez ,jego zdaniem, opdznione informowanie
o fakcie rozwigzania zgromadzenia przez Policje. Nie wskazat rowniez, jakiego rodzaju wydarzenia
miatoby by¢ kreowane, skoro demonstracje trwaty od 8 godzin.

Ad. 3 Jednostronne prezentowanie wydarzen poprzez dobdr zapraszanych do studia komentatoréw
i gosci.

Przewodniczacy Krajowej Rady w Uzasadnieniu Decyzji stawia zarzut, ze poprzez dobér komentatoréw
i gosci TVN24 dokonywata jednostronnej prezentacji wydarzen. Zarzut ten jest podwdjnie chybiony.

® http://www.pap.pl/o-agencii/ -odczyt w dniu 22 grudnia 2017 r.

? Str. 6 Decyzji



EEN DZP 8/21

Po pierwsze, samodzielnos¢ i niezaleznosc¢ redakcyjna nadawcy jest zasadg fundamentalng, majacg
swe oparcie w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., w ustawie z dnia 29
grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1414) oraz w ustawie z dnia 26 stycznia
1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. 7 1984 r., Nr5, poz. 24,z péin. zm., dalej , Prawo prasowe”). Jednym z
jej przejawéw jest swoboda w zakresie doboru zapraszanych do studia komentatoréw i gosci (art. 1 i
41 Prawa prasowego). Zadna wiadza publiczna nie ma prawa ingerowaé w decyzje redakcyjne
dotyczgce doboru komentatoréw i gosci.

Komentatorzy, eksperci i inne osoby zapraszane do studia s3 swobodne w zakresie wypowiadanych
przez siebie poglagdéw. Stanowi to wyraz wolnosci stowa.

W praktyce TVN24 to, jacy goscie pojawiajg sie na antenie jest wypadkowa wielu czynnikéw takich jak:
zasada pluralizmu pogladéw, przedstawienia wszystkich stron; zapraszania 0séb z dorobkiem
naukowym, politycznym, innym; linia programowa redakcji, lista gosci i komentatoréw stale z reda kcja
wspodipracujgcych, charakter relacjonowanych wydarzeri oraz dostepnos¢ gosci i komentatoréw w
danej chwili. W przypadku dziejgcych sie nadzwyczajnych wydarzen politycznych, a do takich zaliczy¢
trzeba wydarzenia z 16-18 grudnia 2016 r., dostepnosé gosci i komentatoréw bywa ograniczona, badz
ze wzgledu na to, ze s oni réwniez zapraszani przez konkurencjg lub zaangazowani posrednio lub
bezposrednio w dziejace sie wydarzenia. 16 grudnia rozmowa z politykami w studiu byta niemal
niemozliwa — wszyscy parlamentarzysci byli w Sejmie RP i tam reporterzy TVN24 przeprowadzali
wywiady. W nastepnych dniach, biorac pod uwage napietg sytuacje polityczng, redakcja TVN24 starata
si¢ zapraszac osoby zachowujgce dystans do wydarzeri w Sejmie RP, komentatoréw, a nie uczestnikéw
wydarzen (politykéw).

Stawianie zarzutu Nadawcy, iz zaprosit niewfasciwych goéci i komentatoréw stanowi naruszenie
fundamentalnej zasady samodzielnoéci i niezaleznosci redakcyjnej. Pluralizm medidw jest tu takze
wartoscig nie do przecenienia.

Po drugie, poglady prezentowane na antenie TVN24 przez zaproszonych gosci byly réznorodne, na co
kilkakrotnie wskazuje sam Przewodniczacy KRRIiT w Uzasadnieniu Decyzji — np. , Wypowied? red. A.
Szostkiewicza spotkata sie z reakcjq innego goscia w studiu red. Andrzeja Stankiewicza [...]"%% ,[...]
wypowied? (S. Niesiotowskiego — przyp. DZP) spotkata sie z komentarzem red. Romana Kurkiewicza
(20:52), ktory zwrdcit uwage, ze wypowiedZ posta Stefana Niesiotowskiego jest zbyt daleko idgca
[.]”*"W Uzasadnieniu Decyzji catkowicie pominigto fakt, ze na antenie TVN24 wypowiadali sie nie
tylko postowie opozycji (PO, Nowoczesnej, Kukiz'15, inni), ale takze bezposrednio politycy obozu
rzadowego, w tym reprezentanci rzadu, ktérzy swobodnie prezentowali swoj punkt widzenia oraz
swoje racje. Oto kilka przyktadéw z wieczora i nocy z 16 na 17 grudnia 2016 r.:

16 GRUDNIA 2016

10 Str. 8 Decyzj
11 str. 8 Decyzji



BEEN DZP

18:00:19 -18:03:05 ROZMOWA Z JANEM DZIEDZICZAKIEM (PiS) OK. 3 MIN
18:07:29 - 18:11:39 ROZMOWA 7 KRZYSZFOREM tAPINSKIM (PiS) OK. 4 MIN
Tzw. ,setka” (dalej 100%)

18:38:20 - 18:38:55

Marek Kuchcinski

100%

18:39:12 - 18:39:36
Marek Kuchciniski

18:40:05-18:44:27 ROZMOWA TELEFONICZNA Z JACKIEM ZALKIEM (PES) OK. 4,5 MIN
100%

19:51:13 - 19:51:21

Marek Kuchcinski

100%

19:51:33 - 19:51:42
Jarostaw Kaczynski

21:26:37 - 21:26:48
[Radomir Wit] w rozmowie z postem Markiem Suskim.

23:25:36 - 23:26:38 ROZMOWA Z DOMINIKIEM TARCZYNSKIM (PiS) OK. 1 MIN
23:26:23 -23:27:30 ROZMOWA ZE STANISLAWEM PIETA (PiS) OK. 1 MIN

23:27:36-23:28:15 ROZMOWA Z MARKIEM SUSKIM (PiS) OK. 1 MIN

23:28:15-23:30:12 ROZMOWA Z JAROSLAWEM ZIELINSKIM (Wiceminister MSWiA) OK. 2 MIN

23:30:17-23:30:45 ROZMOWA Z KRZYSZTOFEM LAPINSKIM (PiS) OK. 0,5 MIN

23:32:54-23:34:48 ROZMOWA Z BARTLOMIEJEM WROBLEWSKIM (PiS) OK. 2 MIN

9/21

23:34:50 - 23:37:11 ROZMOWA Z BARTOSZEM KOWNACKIM (Wiceminister Obrony Narodowej) OK.

2,5 MIN

23:37:12 - 23:39:09 ROZMOWA Z BEATA MAZUREK (PiS) OK. 2 MIN

23:42:30 - 23:48:13 ROZMOWA Z TADEUSZEM CYMANSKIM (SOLIDARNA POLSKA) OK. 6 MIN

100%



EENE DZP

23:57:20-23.57:35
Jarostaw Kaczynski

23:58:13- 00:09:12 ROZMOWA Z MARIUSZEM KAMINSKIM (PiS) OK. 11 MIN

17 GRUDNIA 2016

01:29:27 - 01:33:03
Stanistaw Pieta (PiS)

100%
04:22:20-04:22:25
Stanistaw Pieta (PiS)

100%
04:22:24-04:22:37
Bartosz Kownacki (Wiceminister Obrony Narodowej)

100%
04:22:38-04:23:01
Beata Mazurek (PiS)

100%
04:23:01-04:23:16
Tadeusz Cymanski (Solidarna Polska)

100%
04:31:34-04:32:49
Marek Kuchciriski (z posiedzenia Sejmu RP)

100%
04:37:36-04:38:09
Jarostaw Kaczynski (PiS)

100%
04:42:00-04:42:14
Dominik Tarczynski (PiS)

100%
04:42:47-04:43:02
Jarostaw Zielinski (Wiceminister MSWiA)

10/21



BEENE DZP 11/21

100%
04:43:03-04:43:07
Marek Suski (PiS)

100%
04:43:09-04:43:27
Beata Mazurek (PiS)

100%
04:44:06-04:44:20
Mariusz Kaminski (PiS)

100%
04:44:21-04:44:36
Bartosz Kownacki (Wiceminister Obrony Narodowej)

100%
04:44:37-04:44:48
Tadeusz Cymariski (Solidarna Polska)

W Uzasadnieniu Decyzji Przewodniczacy KRRIT stwierdzit, ze , Obok wypowiedzi w studiu telewizyjnym,
waznq role odgrywaty tresci zamieszczane na tzw. paskach, na ktdrych ok. godz. 19.00 informowano o
wydarzeniach w Sejmie RP oraz cytowano z reguly bardzo emocjonalne wypowiedzi politykéw,
zawierajqcymi (pisownia oryginalna — DZP) sugestie o rozwigzaniach sifowych wobec uczestnikéw
blokowania méwnicy oraz zgromadzenia przed Sejmem [...]"*2.

Réwniez w odniesieniu do tzw. paskéw Przewodniczacy Krajowej Rady pominat paski zawierajgce
wypowiedzi politykéw PiS, przy czym nie jest naszym zadaniem ocena tego, czy byly one ,bardzo
emocjonalne”, ktérg to ceche Przewodniczgcy KRRIT przypisat Cytowanym w Decyzji wypowiedziom
politykdw. Przewodniczacy Krajowej Rady pominat takze inne wiadomoséci zawarte na paskach
informujace o dziataniach politykéw obozu rzadowego. Oto ich przyktady z wieczora i nocy z16 na 17
grudnia 2016 r.;

16 GRUDNIA 2016

18:00-19:00
PILNE:

PREZES PIS: CI CO BLOKUJA MOWNICE SA NEGATYWNIE NASTAWIENI DO USTAWY
»DEZUBEKIZACYJNEJ”

KACZYNSKI: NIE USTAPIMY, CHULIGANSTWO MUSI BYC POWSTRZYMANE

12 Str. 9 Decyzji



BEN DZpP 12/21

KACZYNSKI: WNIOSKI WOBEC BLOKUJACYCH SEIMOWA MOWNICE MUSZA BYC WYCIAGNIETE. WALKA
PRZYBRALA CHARAKTER CHULIGANSTWA PARLAMENTARNEGO.

KACZYNSKI: NIE DAMY RADY SIE STERRORYZOWAC — UCHWALIMY BUDZET
KACZYNSKI O BLOKADZIE MOWNICY: TAK DZIAtAtA SAMOOBRONA — NIE BEDZIE NA TO ZGODY
PREZES PIS: BLOKUJACY MOWNICE NEGATYWNIE NASTAWIENI DO USTAWY DEZUBEKIZACYJNEJ

19.00 - 20.00
PILNE:

KACZYNSKI: WNIOSKI WOBEC BLOKUJACYCH SEJMOWA MOWNICE MUSZA BYC WYCIAGNIETE
KACZYNSKI: WALKA PRZYBRALA CHARAKTER CHULIGANSTWA PARLAMENTARNEGO

KACZYNSKI O BLOKADZIE MOWNICY: TAK DZIALALA SAMOOBRONA — NIE BEDZIE NA TO ZGODY
KACZYNSKI: NIE DAMY SIE STERRORYZOWAC — UCHWALIMY BUDZET

20:00 - 21:00
KOMENTARZ NA BELCE:

KACZYNSKI: WNIOSKI WOBEC BOLKUJACYCH MOWNICE SEJMOWA MUSZA BYC WYCIAGNIETE
KACZYNSKI: WALKA PRZYBRAEA CHARAKTER CHULIGANSTWA PARLAM ENTARNEGO

KACZYNSKI O BLOKADZIE MOWNICY: TAK DZIALAEA SAMOOBRONA — NIE BEDZIE NA TO ZGODY
KACZYNSKI: NIE DAMY SIE STERRORYZOWAC, UCHWALIMY BUDZET

21:00-22:00
KOMENTARZ NA BELCE:

OPOZYCJA OD WIELU GODZIN BLOKUJE MOWNICE SEJIMOWA. W SALI KOLUMNOWEJ POSIEDZENIE
KLUBU PIS

MARSZALEK KUCHCINSKI MIAt DAC SZEFOM KLUBOW CZAS NA ZDYSCYPLINOWANIE POStOW

KANCELARIA SEJIMU POINFORMOWAEA POStOW, ZE POSIEDZENIE BEDZIE W SALI KOLUMNOWE)J



HEENE DZP 13/21

OPOZYCJA OD WIELU GODZIN BLOKUJE MOWNICE. POSIEDZENIE SEJIMU PRZENIESIONE DO SALI
KOLUMNOWE]

22:00-23:00
PILNE:

MARSZALEK WYKLUCZA POStA PO, OPOZYCJA OKUPUJE MOWNICE, PIS UCHWALA BUDZET W SALI
KOLUMNOWE]J

BUDZET UCHWALONY W SALI KOLUMNOWE)

23:00 - 23:59

PILNE:

SEJM: POStOWIE PRZEGLOSOWALI BUDZET | TZW. USTAWE DEZUBEKIZACYINA

PIS: BYLO KWORUM, WSZYSTKO ODBY+O SIE ZGODNIE Z PRAWEM | KONSTYTUCIA
UCZESTNICZACY W OBRADACH POSLOWIE GtOSOWALI PRZEZ PODNIESIENIE REKI

OBRADY PRZENIESIONO DO SALI KOLUMNOWE) W ZWIAZKU Z PROTESTEM OPOZYCJ|
OPOZYCJA ZABLOKOWALA MOWNICE POD HASLEM OBRONY WOLNYCH MEDIOW
KACZYNSKI: WNIOSKI WOBEC BLOKUJACYCH SEJMOWA MOWNICE MUSZA BYC WYCIAGNIETE
OD 1 STYCZNIA MEDIA MAJA MIEC OGRANICZONY DOSTEP DO BUDYNKU PARLAMENTU

KOMENTARZ NA BELCE:

ZIELINSKI  (PIS): TA AWANTURA ZOSTAEA WYKONANA, ZEBY ZABLOKOWAC USTAWE
DEZUBEKIZACYINA

17 GRUDNIA 2016 R.
02:00 PILNE: Kaczyriski: Wnioski wobec blokujacych sejmowa méwnice musza by¢ wyciagniete.

02:00:14-02:00:16
[tukasz Jedlinski]: Marszatek Terlecki, prezes PiS Jarostaw Kaczyriski. To réwniez zdjecia na zZywo,

02:00:38 PILNE: PiS: byto kworum, wszystko odbyto sig zgodnie z prawem i konstytucjg



BEENE DZP 14/21

02:03 PILNE: protestujacy zablokowali postom PiS wyjazd z sejmu

02:13 ZOLTA BELKA: PREZES PIS: BLOKUJACY MOWNICE SA NEGATYWNIE NASTAWIENI DO USTAWY
»DEZUBEKIZACYJNEJ”

02:44 ZOLTA BELKA: PREZES PIS OPUSZCZA SEIM

02:47 ZOLTA BELKA: POLICIA ZABEZPIECZA WYJAZD POStOW PIS | PREMIER Z TERENU SEJMU
02:47 ZOLTA BELKA: WARSZAWA, PROTESTUJACY BLOKUJA POStOM PIS WYJAZD Z SEJMU
3:00-4:00

PILNE:

BURZA W SEJMIE BUNT OPOZYCJI | PROTESTY

PIS: BYtO KWORUM, WSZYSTKO ODBY+O SIE ZGODNIE Z PRAWEM | KONSTYTUCIA

KACZYNSKI: WNIOSKI WOBEC BLOKUJACYCH SEJIMOWA MOWNICE MUSZA BYC WYCIAGNIETE

BELKA KOMENTARZ:
STOLECZNA POLICIA: SWIECE DYMNA RZUCIA KTORAS Z 0SOB PROTESTUJACYCH

STOLECZNA POLICJA: KILKUSET FUNKCJONARIUSZY ZABEZPIECZA TEREN WOKOt PARLAMENTU -
ZGROMADZENIE ZOSTALO ROZWIAZANE

BELKA
STOLECZNA POLICJA: FUNKCJONARIUSZE UZYWALI JEDYNIE SItY FIZYCZNEJ PRZED PARLAMENTEM

PILNE
OPOZYCJA BLOKOWALA MOWNICE PO WYKLUCZENIU POStA PLATFORMY Z OBRAD

Podsumowujac te czesc - Przewodniczacy KRRIT stawia zarzut TVN24, ze jednostronnie prezentowat
wydarzenia poprzez dobér zapraszanych do studia komentatoréw i goci.

Jak wskazalismy wyzej — dobér goéci i komentatoréw jest wyrazem realizacji fundamentalnej zasady
swobody i niezaleznoéci redakcyjnej nadawcy. Ograniczanie wypowiedzi zapraszanych gosdci i
komentatoréw bytoby naruszeniem wolnosci stowa oraz zasady pluralizmu mediéw, wartosci o
charakterze migdzynarodowym (art. 10 Konwencji  Europejskiej). Przedmiotowy zarzut
Przewodniczacego KRRiT jest zatem z punktu widzenia prawnego niedopuszczalny. Dodatkowo zarzut
ten jest nieprawdziwy. TVN24 prezentowata réznorodne wypowiedzi komentatoréw i gosci, a przede
wszystkim w petnym zakresie udostgpnita swojg antene dla przedstawicieli obozu rzadowego. Politycy



BENE DZP 15/21

PiS, na czele z liderem tej partii J. Kaczynskim, oraz przedstawiciele rzadu wielokrotnie wypowiadali sie
W TVN24. Ich opinie przytaczane byly takze szeroko na paskach informacyjnych.

Ad. 4. Fatszywe przedstawianie wydarzen sprzed gmachu Sejmu RP poprzez manipulowanie obrazem
i brak niezwtocznego sprostowania informacji nieprawdziwych.

Z zarzutem fatszywego przedstawiania wydarzen sprzed gmachu Sejmu RP poprzez manipulowanie
obrazem i brak niezwlocznego prostowania informacji nieprawdziwych trudno polemizowac, gdyz nie
zostat on rozwiniety i uzasadniony w Decyzji. Wydaje sig, ze jest to jedynie kolejne powtérzenie tez,
ktorych nieprawdziwo$¢ wykazano wyzej.

Ad. 5 Propagowanie blokowania Sali plenarnej Sejmu RP przez grupe postéw, co uniemozliwiato
prowadzenie obrad, jako legalnego i dopuszczalnego $rodka politycznego sprzeciwu, w tym zarzut
»rezygnacji (przez dziennikarzy TVN24) z przedstawiania widzom informacji o prawnej ocenie”?3,

Nie jest obowigzkiem dziennikarza dokonywanie analizy i oceny prawnej pokazywanych zjawisk zycia
politycznego, spotecznego czy gospodarczego. W szczegélnosci obowiazek taki nie spoczywa na
dziennikarzach relacjonujacych dziejace sie na zywo wydarzenia o nadzwyczajnym charakterze. Taki
nadzwyczajny charakter miaty wydarzenia rozgrywajgce sie w Sejmie RP w dniach 16-18 grudnia 2016
r.

Faktem jest, ze doszto do blokady moéwnicy sejmowej i czasowo fotela Marszatka Sejmu RP oraz, ze
dokonali tego parlamentarzysci.

Przewodniczacy KRRIT w Decyzji powotuje sie na prace S. Pawtowskiego ,Obstrukcja parlamentarna
jako forma walki politycznej opozycji”. Uzycie przez Przewodniczacego KRRiT sformutowania W
literaturze tematu iuz (podkresl. DZP) w 2003 roku podkreslono [...]7%4, wskazuje, ze weg.
Przewodniczgcego KRRIT dziennikarze powinni wiedzie¢, ze blokada mownicy jest czynem niezgodnym
z prawem i ze jest to wiedza powszechna, a Przynajmniej powinna byé znana dziennikarzom.
Wymaganie Przewodniczacego KRRIT, aby dziennikarze w trakcie obstugi na zywo wydarzel
polegajacych na blokadzie mownicy sejmowej znali specjalistyczny artykut z dziedziny prawa i
politologii, ktéry ukazat sie 13 lat przed komentowanymi wydarzeniami w specjalistycznym
Czasopismie, jakim jest Przeglad Sejmowy, nie jest racjonalne. .

Odrebng kwestig jest sama ocena prawna blokowania méwnicy sejmowej przez postéow. W
przytoczonym w Decyzji pogladzie S. Pawtowskiego, wskazuje on, ze ,w przypadku gdy opozycji
zabraknie legalnych $rodkéw obstrukcji, zdesperowana moze (podkresl. DzP) siegngc po srodki

13 Str. 2 Decyzji
14 Str. 2 Decyzji



HEENE DZP 16/21

nielegalne, takie jak [...] blokowanie mownicy.” Zatem zdaniem S. Pawfowskiego blokowanie
maownicy jest nielegalne, ale na gruncie politycznym jest dopuszczalne.

Przewodniczacy Krajowej Rady powotuje sie réwniez na cztery opinie prawne zamdwione po
wydarzeniach z grudnia 2016 r. przez Biuro Analiz Sejmowych. Opinie dotyczyty zaréwno oceny
prawnej dziatan postéw blokujgcych méwnice sejmowa, jak i dostepnych Marszatkowi Sejmu RP
instrumentéw prawnych pozwalajgcych na wyjscie z zaistniatej sytuacji. Gdyby sprawa blokowania
moéwnicy sejmowej byta tak jednoznaczna, jak sugeruje Przewodniczgcy KRRIT, nie istniataby potrzeba
zamawiania czterech opinii prawnych u profesoréw i doktoréw prawa, a opracowanie S. Pawtowskiego
bytoby powszechnie znane.

Dziennikarze, relacjonujgcy wydarzenia w Sejmie RP nie mogli tych opinii zna¢ z przyczyn oczywistych
(zostaty one sporzadzone w pierwszych dniach stycznia 2017 r.). Na marginesie tylko nalezy zaznaczy¢,
ze opinie owe nie majg charakteru wigzacego i stanowig jedynie wyraz poglgddéw ich autordw.

Wszystkie opinie zgodnie krytycznie oceniaja blokade moéwnicy sejmowej. Nie sg jednak w petni
zgodne, jesli chodzi o klasyfikacje prawng tych zachowar. W szczegolnosci uwage zwraca opinia R.
Kmiecika, ktéry stwierdza, ze co prawda »Zachowanie postéw (...) prima vista pozwala rozpoznaé w nim
znamiona przestepstwa z art. 128 § § 3 k.k.” to »Iinfantylizm i irracjonalizm postepowania niektdrych
opozycyjnych postéw, ostatnio w publicystyce przedstawiany jako dylemat, czy byta to ,préba puczu”,
czy raczej zatosna , polityczna tragifarsa” (zob. artykut prof. Mieczystawa Ryby, pt. Upadek elit..., Nasz
Dziennik z 29 grudnia 2016 r.), skfaniajq raczej do oceny tego zachowania jako nieodpowiedzialnego
wybryku (podkresl. DZP), do ktdrego bardziej niz kodeks karny nalezatoby stosowa¢ — gdyby to byto
prawnie mozliwe — Srodki wychowawcze przewidziane w ustawie o postepowaniu w sprawach

nieletnich”. R. Kmiecik uznaje, ze »Zachowanie postéw odpowiada w szczegolnosci znamionom
przestepstwa z art. 231 §1 k.k.”, ale zaznacza jednoczesnie, 7e ,Zachowanie postow nie wypetnia
znamion przestepstwa z art. 224 k.k.”.

Warto przypomnieé, ze w 2012 roku Prokuratura Okregowa w Warszawie odmoéwita wszczecia
postepowania w sprawie blokowania Sejmu przez zwigzek zawodowy ,,Solidarnos¢” nie dopatrujgc sie
w tym dziataniu cech przestepstwa.

16 grudnia 2016 w Sejmie RP, réwnolegle do blokowania méwnicy sejmowej, odbyto sie posiedzenie
Sejmu RP zarzgdzone przez Marszatka Sejmu RP w Sali Kolumnowej, w trakcie ktérego postowie
przegtosowali ustawe budzetowg na rok 2017. Posiedzenie to byto przedmiotem postepowania
prokuratorskiego umorzonego w dniu 7 sierpnia 2017 roku. 18 grudnia 2017 r. Sad Okregowy w
Warszawie uchylit decyzje prokuratury i nakazat wznowienie $ledztwa. Blokowanie mownicy nie bylo
przedmiotem postepowania prokuratorskiego.

5 Str. 21§ 3 Decyzji



BEN DZP 17/21

Dziennikarze TVN24 relacjonowali oba wydarzenia stosujagc ten sam warsztat i zasady pracy
dziennikarskiej, Nie dokonywali prawnej oceny dziatan Marszatka Sejmu RP i postéw zebranych na
posiedzeniu Sejmu RP w Sali kolumnowej.

Tymczasem w Decyzji Przewodniczacy KRRiT w sposéb nieuzasadniony: 1) Sam przesadzit, ze
blokowanie méwnicy byto czynem niezgodnym z prawem; 2) Pominat relacje innego wydarzenia, tj.
gtosowania postéw nad budzetem w Sali Kolumnowej, ktére to wydarzenie réwnies moze by¢ oceniane
jako nielegalne; 3) Uznat, e naganna jest rezygnacja z przedstawienia przez dziennikarzy oceny
prawnej blokowania méwnicy oraz milczaco nie uznat za naganng rezygnacje przez dziennikarzy z
przedstawienia oceny prawnej glosowania ustawy budzetowej w Sali Kolumnowej.

W imieniu TVN S.A.

SR
uc \bt MM AMAUN_
Wojciech Dziomdziora
radca prawny

Zataczniki:

1. Tres$¢ depeszy PAP informujgcej o dziataniach Policji dotyczacych zgromadzenia przed Sejmem RP
w dniu 16 grudnia 2016 r.

2. Kopia analizy dotyczacej raportu H. Karp, przygotowana na zlecenie TVN przez ekspertéw School
of Media & Public Affairs z Uniwersytetu George’a Washingtona z Waszyngtonu DC.

3. Ttumaczenie analizy z pkt. 2



BEN DZP

18/21

Zatgcznik nr 1



HEEN DZP 19/21

Tres¢ depeszy PAP informujacej o dziataniach Policji dotyczacych zgromadzenia przed Sejmem RP w
dniu 16 grudnia 2016 r.

17.12.2016, 02:18 (PAP)

Policja ostrzegta protestujacych pod Sejmem o mozliwosci uzycia Srodkéw przymusu
bezposredniego

Policja ostrzegla w sobote w nocy protestujacych przed Sejmem zwolennikéw KOD o mozliwosci
uzycia Srodkéw przymusu bezposredniego.

"Policja ostrzega przed uzyciem Srodkéw  przymusu bezposredniego" - poinformowata
protestujacych policja.

"Wzywa sie do opuszczenia miejsca zgromadzenia osoby postronne: postow, senatoréw oraz inne
osoby posiadajgce immunitet” - brzmiat komunikat policji.

"Na podstawie przepiséw prawa wydaje sig polecenie o zaprzestaniu dziafania polegajacego na
uzywaniu drogi publicznej niezgodnie z jej przeznaczeniem" - podkreélita policja.

"W przypadku nie podporzadkowania sie poleceniom wydanym przez policje zostang uzyte
przewidziane prawem $rodki przymusu bezposredniego" - podkreélono. (PAP)

rbk/ par/

Rzecznik KSP o demonstracji pod Sejmem: Policja nie uzyta gazu fzawiacego

Wobec protestujacych przed Sejmem policja nie uzyta gazu fzawigcego - poinformowat rzecznik
Komendy Stotecznej Policji Mariusz Mrozek. O péinocy zgromadzenie zostato rozwigzane - dodat.
"Na te chwilg nikt nie jest zatrzymany" - podkreslit w sobote Mrozek w TVN24.

Jak zapewnit, policja nie uzyta gazu tzawigcego wobec protestujgcych, ktérzy uniemozliwiali
Opuszczenie terenu parlamentu przez kolum Ng aut m.in. z premier Beatg Szydio i prezesem PiS
Jarostawem Kaczyriskim. "To byta $wieca dymna rzucona przez jedng z oséb protestujgcych” - wskazat
Mrozek.

"Policjanci uzyli tylko i wytgcznie sity fizycznej zaden inny érodek Przymusu nie zostat uzyty" - zaznaczyt
rzecznik KSP wskazujac, ze s3 to dziatania zgodne z prawem.

Jak dodat zamieszanie, ktére sfilmowaty kamery telewizyjne byto skutkiem "zachowania oséb, ktére
uniemozliwity wyjazd kolumny z tereny parlamentu". "Czyli oséb, ktére wbiegaty pomiedzy te
samochody zagrazajgc przede wszystkim wtasnemu bezpieczenstwu" - podkreélit.

Mrozek poinformowat ponadto, ze po potnocy zgromadzenie os6b protestujacych pod Sejmem zostato
rozwigzane, a "uczestnicy zostali bardzo intensywnie informowani, ze ich dziatania s3 nielegalne i stojg
W sprzecznosci z obowigzujacym prawem™.

Mrozek poinformowat tez, 7e teren parlamentu zabezpiecza kilkuset policjantow. (PAP)



BEN DZP

20/21

Zatacznik nr 2



HI
GEORGEF
WASHINGTON

UNIVERSITY

MEMORANDUM

To: Scripps Networks Interactive

From: Robert M. Entman

Re: Analysis of the Karp Report’s Methods, Findings and Conclusions
Date: December 19, 2017

Introduction

The School of Media and Public Affairs (SMPA) at George Washington University (GW) is one of the leading academic institution for
study of politics, journalism and media in the world. On its faculty are globally respected former Journalists and internationally
renowned scholars who have produced award-winning books, articles and scholarship that is widely cited in academic studies and
quoted in the news media. Its students meet a stringent admissions standard and receive a rigorous education in journalism and political
communication. They have gone on to serve in such positions as speech writer for Hillary Clinton, chief Washington correspondent for
CNN, editor of a major newspaper, Hollywood television producer, founder and CEO of a popular internet startup, and faculty member
at other respected universities.

GW was engaged in November 2017 by Scripps Networks Interactive to examine, analyze and evaluate the work of TVN. GW has
deployed leading members of its world-recognized faculty, and other international ly respected expert consultants with decades of high-
level experience at leading news organizations, to conduct this review, which is ongoing and scheduled for completion in 2018,
Specifically, GW's work is to identify the ideals and principles against which a professional news organization aspiring to the highest
standards of journalism should be measured. To evaluate whether TVN achieves those internationally recognized principles of high
quality journalism, GW's team is assessing the operations, procedures, processes, accountability and transparency of TVN's news
operations. We are further applying social scientific methods to analyzing accuracy, diversity and balance in a broad range of the actual
content broadcast and placed online by TVN's news organization.

In the midst of our project. we have now been specifically asked to evaluate the " Karp Report." which we understand to have been
commissioned by the National Broadcasting Council and relied upon by the Council to impose a fine against TVN for its coverage of
the 2016 parliamentary crisis protests. We have been provided an English translation of this Report as well as over 40 hours of taped,
subtitled news coverage made by TVN during the 2016 parliamentary protest,

In my view as a scholar of political communication. the Karp Report does not properly employ accepted methods. concepts, empirical
research, or theory. It does not uphold standards of open-minded, independent academic inquiry in which researchers rely on analyzing
representative data to guide their conclusions, rather than allowing desired conclusions to guide selection of data analyzed. The Report
neglects the bulk of TVN’s actual broadcasts, instead focusing only on the coverage that, stripped of the context provided by the entire
broadcasts, appears to confirm its author's pre-existing thesis that TVN violated broadcasting regulations. This approach violates the
independence and objectivity that undergirds scientifically valid research of the sort that the National Broadcasting Council (NBC)
needs in making decisions.

For the present analysis, we have been asked to identify the journalistic standards which should have been utilized by TVN during this
coverage and determine the validity of the allegations made in the Karp Report. Given so little time for this task, we could not perform a
quantitative content analysis to determine with scholarly precision whether and exactly how closely TVN adhered to the highest
standards. Instead our capacity and purposes are limited here to demonstrating that:

1. the Karp Report ignores much of the coverage produced over the 40 hours;

2. the Report neglects nuance, complexity and balancing aspects of the reporting; and

3. the Report fails to meet accepted standards for academic or social scientific research.



Any generalizations the Karp Report makes about the nature and likely effects of TVN’s coverage are therefore highly questionable,
rendering the Report deficient as a basis for any rulings by the NBC.

Assessing the Full Range of TVN’s Coverage of Protest Activities

The appropriate standard of j udgment for rigorous research into Journalistic performance is whether over the entire course of the
newsworthy events—here nearly two full days of protest coverage—diverse views in support and opposition are given accurate, fair and
reasonably balanced voice. Based upon our review of the actual coverage, the Karp Report’s findings and conclusions do not apply or
reflect these standards.

It is the role of high-quality professional Journalism to cover multiple voices, many perspectives—to convey the intentions of a// sides
of a debate or dispute. In addition, it is appropriate and common for leading news organizations around the world to devote particular
attention to leaders who are in a position to influence the outcomes of disputes. In this case. TVN's coy erage indeed paid close
attention, and gave opportunities to speak, to a broad range of elected members of the Sejm, a range that should reflect the diversity of
views among the Polish voters who elected them.

High-quality news coverage is nuanced, conveying over time a variety of views and possessing potential to cause varied. sometimes
contradictory effects on different audience members. We found an abundance of such coverage in this case. We found ample evidence
demonstrating TVN's efforts to relay to its viewers the full spectrum of the protests including the origins of each side's positions and
their responses to actions by their opposition

Adhering to standards of diversity. accuracy, fairness and balance is particularly difficult for any news organization when covering
developing events live, in real time, as was the case for the December 2016 protests. At any given moment, one side might be doing or
saying something newsworthy while the other is quiet or just repeating what it has already said or done. At that precise instant,
therefore. it is impossible for news to pay equal attention to all sides. After all, for television audio to be understandable, only one
person can speak at a time. Therefore, an observer looking at selected moments of coverage could develop the misleading impression
that only one side is represented. In order to evaluate coverage, one must look at its totality over time.

To take one example, the recorded coverage at 17:01 on December 16, shows a news conference in which four opposition party
spokespersons are gathered before microphones. Since those appearing were among the leaders of the protest in Parliament, their views
were by any journalistic standard newsworthy. One can see on the screen several different media organizations’ microphones, so other
news outlets agreed with TVN in treatin g this event as newsworthy. Giving them a chance to state their views is entirely reasonable for
a live news broadcast. In addition, what opposition party spokespersons were shown saying was not inflammatory. They said certain
policies should be changed. One said “We wanted to vote. ask questions, have a debate. ... This can still be solved. ...We can still pass
the budget today. All it takes is good will.” While also strongly criticizing the Speaker, this spokesperson merely asked for a normal
parliamentary debate and vote. He did not advocate protest or anything illegal. At the same time, on the right side of a split screen, TVN
was showing the scene from the floor of the Parliament. It pictured several dozen members talking, many holding up small signs or
speaking into mobile phones, surrounding a lectern. The visual image itself was peaceful.

The 17:01 news conference was immediately followed by a TVN anchorman’s simple summary of what the opposition leaders just said,
Then at 17:04:50 began a studio interview with Grzegorz Micugow who among other things said: *...it’s better to have protests at the
parliament, because it’s a place of discussion” i.e. he was discouraging street protests, He went on to suggest the ruling party “wants the
discussion to spill out into the streets”—that PiS was deliberately fomenting conflict by its rhetoric and actions in Parliament. These
were his opinions, which might have been incorrect. But although Micugow said very critical things of the governing party, he did not
endorse street protest let alone illegal actions, instead endorsing protest and discussion within Parliament itself. Giving Micugow a
voice here could not be seen as encouraging viewers to take part in demonstrations. Yet taken in isolation, out of context, misleadin gly
construed, parts of what he said could be interpreted as supporting protest.

As another example, the Report (p. 11) says that on December 17, around 02:42, TVN’s reporting engaged in “sustaining the climate of
protest, resistance, no concessions, and thus building up a narrative of support to a political faction that resists outside, in front the
Sejm.” To back this claim that TVN encourages protest and resistance, the Report quotes Jacek Fedorowicz saying that he believes
Jaroslaw Kaczynski’s government is leading to a “state of ruin.” However, after he says this, the TVN interviewer im mediately
responds to Fedorowicz with a question that the Karp Report entirely omits. Far from endorsing Fedorowicz’s view, TVN’s interviewer
directly questions its premise: “But these are normal democratic processes. Which are sometimes slow and languid, as it was with PO
[the prior ruling party], and sometimes a bit radical, faster and exciting.” Fedorowicz then says he disagrees with the interviewer, and
regrets he even agreed to be interviewed. Far from endorsing a “climate of protest,” then, the correspondent challenges Fedorowicz's
core premise, an assumption shared by and motivating many protesters. This is but a single example of a problematic claim in the
Report, but it does suggest the larger point that the meanings communicated throughout the coverage are complicated—and that TVN
reporters did not simply support the protesters, but often engaged in proper, skeptical journalistic balancing.

The unwavering obligation of a free media is to present the facts as they unfold allowing the public to evaluate the meaning of those
events. When a scholar is tasked with analyzing the standards of news coverage, a preeminent principle and standard against which
reporting should be measured is that the reporting should give voice to a diverse range of views. GW's initial examination of TVN's
protest coverage found numerous examples where TVN conveyed views both in support of, and against, the government's actions



during this protest, frequently offering virtually equal time to the supporters of the protests and the defenders of the government
position.

The Karp Report ignored these examples and much of the rest of TVN’s actual coverage. which bestowed a great deal of attention to
supporters of the government even as it also. and quite properly, paid close attention to protesters and their supporters. TVN
specifically offered many instances where it conveyed directly and at length, without critical comments from opponents, the comments
made by Law and Justice party leader Jaroslaw Kaczynski, and other party and government officials explaining and supporting the
government's position.

For example, on December 16, near the beginning of the events, at 17:48-51, Mr. Kaczynski is given voice to state PiS’s position for
over three minutes. Then his words are summarized without comment by the anchorman. At 17:52 a TVN reporter asks Ryszard
Terlecki (from PiS) questions on his way to a meeting of the PiS club; he does not respond and therefore has no voice in this particular
segment. It was Mr. Terlecki’s choice not to respond; the lack of voice was not TVN’s choice. This circumstance reveals a nuance in
assessing the coverage. If a leader from the governing party refuses to speak with a correspondent from TVN, it is misleading to
criticize TVN for not providing him a platform during this segment. After Mr. Terlecki refuses to speak, the TVN anchor factually and
briefly summarizes the events of the day leading up to the moment (1 7:53-54). Immediately following, a TVN correspondent interviews
Marek Ast. a PiS member who criticizes the protest inside the Sejm, calling it “complete anarchy.” This is immediately followed by an
interview with Minister Zielinski from PiS, who says he’s “very concerned” by what, he asserts, PO members are doing. He says they
protest because they “can’t come to terms with losing the election.” Elzbieta Witek, Cabinet Chief for the Prime Minister, is then
interviewed briefly, and the screen continues to show PiS members leaving a meeting until 17:56, meaning eight minutes have elapsed
during which essentially all viewpoints on the protest conveyed are those of PiS. If an observer were to pick and choose these eight
minutes, he or she could well conclude that TVN's coverage heavily favored PiS. But just as with the Karp Report, it would be entirely
misleading to draw inferences from such selected segments out of many hours of continuous coverage.

To be sure, there is plenty of advocacy on TVN, but it comes from both sides. TVN offers Tomasz Lis, a well-known commentator who
supports the opposition, opportunities to speak. as the Karp Report notes, but it also offers a frequent platform to Mr. Kaczyniski and
many PiS leaders and supporters, which the Karp Report downplays. TVN’s anchors and correspondents also frequently asked
challenging questions of guests on all sides, representing both government and protesters, rather than conveying their views
unmediated.

In light of the brief time available to complete the present document, we are unable to provide a full inventory of the Report’s empirical
shortcomings, though we are also working on a more extensive evaluation of the protest coverage as part of our larger study of TVN.
We turn instead to the Karp Report’s failings as an academic study, in that it ignored virtually all of the scientific research on the
operations and effects of news media when making assertions about the alleged effects of TVN's coverage. Therefore, even if we were
to grant the validity of its empirical claims about the content of that coverage—which as demonstrated above we do not grant—the
Report makes unsupportable inferences about the meanings and effects of the coverage it claims to find.

Deficiencies in the Karp Report as Academic Research

The Karp Report is presented as a “qualitative™ analysis. There is an accepted body of qualitative research methods that is not followed
in the Report. Qualitative methods do not permit selection of evidence that mainly or only supports one’s hypotheses. Qualitative
research, although typically lacking much in the way of numerical data or statistical tests, is still held to standards of ac ademic and
scientific rigor. Beyond falling woefully short of such standards for qualitative research. the Report ignores a vast body of quantitative
empirical research and theoretical scholarship that is also relevant to the Report’s arguments and the NBC’s complaint.

. The Report exhibits severe conceptual flaws. Although there are rarely universally accepted definitions of key concepts in
most social science, concepts do take on a limited range of meanings and need to be specified with some precision to have any

probative use. One cannot simply declare one’s own definition that neglects the generally accepted uses of concepts. For

example, “framing” is a concept that the Karp Report uses repeatedly. As the author of numerous, widely cited scholarly

writings on framing, I judge that the concept used in the Report is simplistic and distorted.

On page 6 the report seems to define framing as “elements of persuasion to suggest how the audience should interpret them.”
Aside from its vagueness, and its ignoring of the research literature’s conceptualizations, the way framing is used here appears to
assume it is illegitimate. The assumption seems to be that Journalists normally convey news without framing. In other words: if
any persuasive elements are present, they are intentionally imposed by journalists on coverage that normally lacks any such
features. Such a claim ignores a vast research literature showing that framing is omnipresent in all human communication.

2. The Report makes unsupportable claims about the effects of TVN’s coverage. Another example would be the Karp Report’s
assertion, made several times in slightly different ways, that the coverage was guilty of “indirectly sustaining the climate” (p. 10;
also see pp. 11, 15 and passim) of protest action. I believe by this the report means to say that TVN’s reports in particular
encouraged audience members to participate in protests. There is no accepted concept in research on political communication of
“indirectly sustaining™ a “climate.” Such a claim is vague. It also neglects a lot of research that shows impacts of any particular
media message can vary widely among different individuals and have unexpected effects. In the case of media covering protests,

much rescarch suggests that rather than encouraging most audience members to join or support protests, images of protesters of



the sorts described in the Karp Report frequently create antagonism to the participants and their causes. For example, despite
extensive media coverage of anti-war activities, among the very least popular groups in the late 1960s in the US were anti-war

citizens and makes them resentful of those who seem to cause it. But the relevant point here is that one cannot simply infer
straightforward media effects from any particular set of stories. One needs empirical evidence, gathered scientifically and
informed by prior research and theory.

The Report makes vague and ungrounded claims about the meanings embedded in TVN coverage. The Report is replete
with phrases like this: “some ambiguous slogans which sound like an encoded hint” (p- 18), “speeches by opposition politicians
that might be perceived” ( p. 19) and “messages escalating the gravity of the events” (p. 22). All of these somewhat vaguely
suggest media effects without any theoretical basis or any connection to existing social scientific research.

The Report conveys misleading interpretations of some quotes it does include. For example, at the bottom of page 14 and
top of page 15 it charges that TVN “transforms itself into a transmission belt of one party to the dispute, with suggesting one’s
own interpretation contained in suggestive questions to the politicians with whom it sympathizes.” Then it quotes Roman
Kurkiewicz, saying the day marked “an absolute turning point...I think that something has crumbled,” followed by TVN
correspondent Andrzej Morozowki askin g “Mrs. Deputy, why has the opposition regrouped now, started to occupy this
Presidium part of the Sejm?” This question simply asks an MP for her analysis of why the opposition has taken an action. It does
not transmit the opposition’s point of view. The Kurkiewicz quote is manifestly an opinion, and furthermore it is vague, it does
not clearly endorse the protest but merely says the action marks a turning point—surely a reasonable if debatable proposition. In
addition as noted above, it is no more valid to conclude from two brief quotations that TVN has taken the protesters side than it
would be to conclude from the earlier discussed eight-minute period during which Jaroslaw Kaczynski and other PiS members
are quoted that TVN was a transmission belt for PiS.

The Report contradicts itself. For example, on page 16 bottom, the Report asserts that TVN engages in “repudiating a
democratically established legislative branch of government, ascribing to it the intention to restrict public access to information;
suggesting of persistent breach of civil rights by the government.” It then quotes from TVN’s coverage Piotr Stasinski and
Thomasz Lis making such criticisms of the government. Although the government might strongly disagree with these views.
which are surely debatable, it is self-contradictory in the extreme to say that such views criticizing the government cannot be
voiced over TVN's airwaves. If it is impermissible to voice such critical views, then that actually confirms the accuracy of the
views voiced: it shows that the government does indeed intend to restrict public access to information and to breach Polish
citizens’ civil rights.

The Report both condemns and endorses editorializing by the news media. On page 19 middle and bottom (and also page 56
top). after previously criticizing TVN for editorializing in favor of protesters, it criticizes TVN for not editorializing against
those supporting protest. The professional standard is to avoid editorializing in news reports. If TVN did engage in

editorializing, it failed in such an instance to adhere fully to the standard. In any case, the Report cannot have it both ways.

The Report holds TVP to different standards than it applies to TVN. On page 47 the Report cites with approval TVP’s
coverage of protest events, yet condemn similar reportage when it appears on TVN. On December 18, for example, at 18:54 on
the tape (or 06:18), TVP’s coverage is quoted as telling viewers that protests are continuing, and telling where they will meet.
This is entirely standard practice when covering protests, to tell viewers how events are unfolding, and that is why both TVP and
TVN reporting contain similar passages.

The Report confuses reports of actual events with endorsement of those creating the events. For instance, on page 22 top,
the Report accuses TVN of “escalating the gravity of the events.” Again on page 24 middle, the Re port says TVN conveyed
“messages amplifying the atmosphere of chaos throughout the country.” In the first instance, TVN’s Katarzyna Koleda-
Zalewska is quoted (December 16. 19:03:52) to the effect that the situation was indeed moving toward confrontation, Although
reasonable persons might disagree with that description, it is merely that, a description of events that are certainly unusual and
dramatic. And in fact it was a confrontation between supporters and opponents of the government’s proposals with respect to
media access in the Parliament. In the second instance, at 19:11:27, a TVN reporter interviews a demonstrator who clearly is
giving his own observations of the situation, followed by the reporter predicting that emotions will continue to run high while
the screen shows PiS leaders getting into a car. All of this is within normal parameters of professional reporting on parliamentary
conflicts and protesting citizens.

The Report implies that there is only one appropriate way to cover certain matters, and any other choice reveals
deliberate distortion, when in fact these are traditionally within the discretion of journalists’ news judgments, and could
legitimately be decided in multiple ways. For example, on page 57, the Report criticizes TVN for “not trying to explain...that
the demonstration in front of the Sejm was previously planned and prepared.” Leaving aside debate over whether and to what
degree that demonstration was in fact planned, something that would be difficult to confirm in the course of ongoing live
coverage. any TVN decision not to delve into that question is not evidence of deliberate distortion. It is a matter for (certainly
debatable) news judgment on whether this was central to covering the ongoing protests. Another example is the matter of TVN's



alleged neglect of news about TVP's signal failure. Given the larger events occurring, a temporary technical glitch in another
broadcaster’s operations would generally not be considered highly newsworthy.

10. The report treats TVP, the news broadcaster whose personnel are mainly appointed by and closely aligned with PiS, as
the appropriate standard of reporting. For example, the Report praises TVN’s coverage at page 33 for providing “context”

different style of reporting, one that minimizes the disruptive events and stressing the ongoing process of legislating. One can
defend TVP’s news judgment here, but it is both more typical and more universally accepted as the duty of journalists, to cover
unusual events. Given that elected MP’s were engaging in protest on the floor of the Sejm, this is surely an unusual situation,
and as the Report itself notes, TVP’s own caption asks whether the legislation will be delayed by the blockade, thereby
implicitly acknowledging atypical happenings. This is not to deny that context is an important, desirable feature of professional
Jjournalism. However. the Report cannot logically be saying context is only acceptable when it supports the governing party’s
position and otherwise should be excluded. Yet that is what it appears to be saying.

Conclusion

The Karp Report makes little connection to scientific research that is hi ghly relevant to the questions raised by the NBC complaint.
Instead the report seems based on the author’s own subjective interpretation of data. She is entitled of course to her own interpretation,
but additionally, as TVN’s prior written response and the present document shows, the report’s data fail to accurately and in a balanced
way reflect the full range of coverage that actually appeared on TVN. It is ironic that the Karp Report appears to engage in the very sort
of partial. selective presentation of information and emotional persuasion techniques of which it accuses TVN of engaging.

In addition we note the Karp report lacks professional Jjournalistic input or analysis. It appears to be conceived and written by a scholar
without guidance from professional Journalists. The present document was written in consultation with journalists with decades of
international experience, Frank Sesno, former Washington Bureau Chief and White House Correspondent at CNN, and Richard
Griffiths, former Vice President and Senior Editorial Director at CNN. The Karp Report also fails to note or apparently inquire about
TVN’s editorial processes that are intended to ensure adherence to internationally recognized standards of professional journalism.
These are relevant to any conclusions from an academic study (GW’s team is engaged in just such a study of TVN's processes and
procedures).

The failure to follow the standards and methods of scholarly analysis in producing the Report’s conclusions raises questions of whether
it was designed to achieve a pre-determined result rather than provide a well researched and documented academic analysis sufficient to
serve as an appropriate foundation for governmental decision-making. Instead, the Karp Report appears to focus almost exclusively on
Just those TVN segments that might move the NBC to find TVN in violation of broadcasting laws, and in many of its findings appear
based on a distorted caricature of TVN’s reporting.

Based upon our review thus far of TVN’s coverage, and comparing that coverage with its description in the Karp Report, it is clear to us
this Report not only fails to reflect how TVN actually covered the protests. The Report also draws inferences from the nature and effects
of TVN's coverage that are not supported by empirical social science or accepted scientific theory. As such, the Report is misleading at
best. and does not provide a comprehensive, academical ly rigorous analysis of how TVN covered the December 2016 protests. The
Report therefore does not provide any legitimate basis on which the NBC might reach a valid judgment of TVN's coverage.



BEN DZP

21/21

Zatgcznik nr 3



Do: Scripps Networks Interactive

Od: Roberta M. Entmana

Dotyczy: Analizy metod, ustalen i wnioskéw Raportu p. Karp
Data: 19 grudnia 2017 r.

Wstep

Wydziat Mediéw i Spraw Publicznych (ang. School of Media and Public Affairs) (w skrocie:
~SMPA”) na Uniwersytecie im. George’a Washingtona (ang. George Washington University)
(,GW") jest jedng z wiodgcych w $wiecie instytucji akademickich w dziedzinie studiéw z
zakresu polityki, dziennikarstwa i mediéw. Wéréd wyktadowcéw sa szanowani na catym
Swiecie dziennikarze oraz naukowcy o migdzynarodowej renomie, ktérzy sa autorami
zdobywajgcych nagrody ksigzek, artykutéw i wiedzy naukowej, szeroko przywotywanych
w badaniach naukowych i cytowanych w mediach informacyjnych. Studenci muszg spetni¢
surowe wymogi przyjecia i uzyskujg staranne wyksztatcenie w zakresie dziennikarstwa
i komunikacji politycznej. Absolwenci uzyskuja prace na takich stanowiskach jak autor
przemowien Hillary Clinton, gtéwny korespondent CNN w Waszyngtonie, redaktor duiej
gazety, producent telewizyjny w Hollywood, zatozyciel i prezes popularnego startupu
internetowego, oraz wyktadowcy innych szacownych uniwersytetéw.

W listopadzie 2017 r. Scripps Networks Interactive zwrécit sie do GW o zbadania,
przeanalizowanie i oceng pracy TVN-u. GW zatrudnit czotowych przedstawicieli swojego
cenionego na calym Swiecie wydzialu oraz innych ekspertdw cieszacych sie
miedzynarodowym uznaniem o wieloletnim doswiadczeniu na wysokim szczeblu w
wiodacych organizacjach zajmujgcych sie mediami informacyjnymi w celu przeprowadzenia
oceny, ktora jest obecnie w toku i ma sie zakoriczy¢ w 2018 roku. W szczegdinosci zadaniem
GW jest okreslenie wzorcow i zasad, wediug ktérych nalezy oceniaé¢ profesjonalng
organizacje informacyjng, aspirujgcg do najwyzszych standardéw dziennikarstwa. Aby
dokonac oceny, czy TVN osigga takie globalne zasady wysokiej jakosci dziennikarstwa, zespét
GW dokonuje oceny dziatalnosci, procedur, proceséw, zasad ponoszenia odpowiedzialnosci i
przejrzystosci dziatalnosci informacyjnej TVN-u. Ponadto stosujemy metodologie nauk
spotecznych w celu dokonania analizy rzetelnosci, zréznicowania i zréwnowazenia szerokiego
zakresu faktycznych tresci nadawanych i umieszczanych w Internecie przez organizacje
informacyjng TVN.

W trakcie realizacji naszego projektu zostaliSmy w szczegdlnosci poproszeni o dokonanie
oceny ,Raportu p. Karp”, ktéry, jak rozumiemy, zostat przygotowany na zlecenie Krajowej
Rady Radiofonii i Telewizji i na podstawie ktérego Rada natozyta kare pieniezng na TVN za
relacjonowanie protestéw podczas kryzysu sejmowego w 2016 roku. Przekazano nam
angielska wersje tego Raportu oraz ponad 40 godzin nagranych relacji informacyjnych

z napisami przedstawianych przez TVN podczas protestu sejmowego w 2016 roku.
P
Moim zdaniem, jako naukowca zajmujgcego sie komunikacjg polityczng Raport p. Ka;pL iey).

stosuje w sposdb odpowiedni przyjetych metod, koncepcji, badarn empirycznych
Nie spetfnia standardéw otwartego umystu, niezaleinego badania naukowego,

"I

i
¥ \;
/.(‘/:
"

to3mE”
23
—— :"’-;'

e e



badacze opierajg si¢ analizujgc reprezentatywne dane w celu wyciggniecia wnioskdw,
zamiast pozwoli¢, aby pozadane wnioski kierowaty wyborem analizowanych danych. Raport
pomija znaczng czgsC tresci nadawanych przez TVN, zamiast tego koncentrujgc sie na
relacjach, ktére — pozbawione kontekstu catosci nadawanego materiatu — wydaja sie
potwierdzac tezg z gory przyjetg przez autorke, ze TVN naruszyta przepisy obowiazujace
nadawcow. Takie podejécie narusza niezaleznosé i obiektywnosé, ktére lezg u podstaw badan
waznych z naukowego punktu widzenia tego rodzaju, jakie sa potrzebne Krajowej Radzie
Radiofonii i Telewizji (KRRIT) przy podejmowaniu decyzji.

Dla potrzeb niniejszej analizy poproszono nas o okreélenie standardéw dziennikarskich, jakie
TVN powinna byta stosowa¢ w swojej relacji oraz ustalenie zasadnosci zarzutéw zgtoszonych
w Raporcie p. Karp. Majgc na to zadanie bardzo niewiele czasu, nie moglismy przeprowadzi¢
ilosciowej analizy tresci, aby ustali¢ z naukowa precyzjg, czy i jak 4ciéle TVN stosowata sie do
najwyzszych standardéw. Zamiast tego, nasze mozliwoséci i cele ograniczajg sie tutaj do
wykazania, ze:

1. Raport p. Karp pomija znaczna czesc¢ relacji wyprodukowanych podczas 40 godzin,
2. Report pomija niuanse, zfozonos¢ i aspekty réwnowagi pracy reporterskiej, oraz
3. Report nie spetnia zaakceptowanych standardéw badan naukowych lub spotecznych.

Wszelkie generalizacje dokonywane w Raporcie p. Karp na temat charakteru i
prawdopodobnych skutkéw relacji TVN s3 tym samym mozliwe do zakwestionowania,
powodujgc, ze Raport jest wadliwy jako podstawa do rozstrzygnieé¢ dokonywanych przez
KRRIT.

Ocena petnej relacji TVN z dziatar zwigzanych z protestem

Odpowiedni standard oceny przy starannym badaniu pracy dziennikarskiej polega na tym,
czy podczas catego przebiegu zdarzeri wartych relacjonowania — w tym przypadku niemal
dwa petne dni relacjonowania protestéw —rézne punkty widzenia — za i przeciw — s3
przedstawiane w sposéb rzetelny, uczciwy i w rozsgdnych granicach zréwnowazony. Na
podstawie naszej oceny faktycznych relacji ustalenia i wnioski poczynione w Raporcie p. Karp
nie stosujg ani nie odzwierciedlajg tych standarddw.

Rolg wysokiej jakosci profesjonalnego dziennikarstwa jest prezentowanie wielu gloséw,
roznych perspektyw — aby przekazac intencje wszystkich stron debaty lub sporu. Ponadto,
jest rzeczg wtasciwg i przyjeta w wiodgcych organizacjach informacyjnych na catym swiecie,
aby poswiecac szczegélng uwage liderom, ktérzy sg w stanie wptywaé na wyniki sporu. W
tym przypadku relacja TVN rzeczywiscie z uwagg $ledzita i dawata mozliwo$é wypowiedzi
szerokiemu gronu postéw na Sejm, gronu, ktére powinno odzwierciedlaé zrdznicowanie
pogladéw wérdd polskiego elektoratu, ktéry ich wybrat.

Woysokiej jakosci prezentacja wiadomosci jest zniuansowana, obejmuje z czasem réznorodne
poglady i ma potencjat powodowania zrdinicowanych, czasem sprzecznych efektéw
wzgledem réznych widzow. Stwierdzilismy, ze takich relacji byto duzo w tym przypadku.
UstaliliSmy bogaty materiat dowodowy wykazujacy wysitki TVN w celu przedstawienia swoich
widzom peine spektrum protestéw, tacznie z przyczynami stanowisk poszczegélinych strop
oraz ich reakcjg na dziatania strony przeciwne;j.

Stosowanie sie do standardow rdinorodnosci, rzetelnosci, uczciwosci i rc‘:wnc} ag
szczegoblnie trudne dla organizacji informacyjnej przy relacjonowaniu zdarzen n\z

N




Czasie rzeczywistym, jak to miato miejsce podczas protestéw w grudniu 2016 r. W kazdym
czasie jedna strona mogta robic lub méwi¢ co$, o czym warto byto informowaé, podczas gdy
druga strona zachowywata milczenie lub po prostu powtarzata to, co juz zostato powiedziane
lub zrobione. W takim dokfadnie momencie nie ma mozliwosci, aby wiadomosci poswiecaty
taka sama uwage wszystkim stronom. W koricu aby dzwiek w telewizji byt zrozumiaty,
jednoczesnie moze moéwic tylko jedna osoba. Dlatego te: obserwator ogladajacy wybrane
momenty relacji mdgtby powzig¢ btedne mniemanie, ze tylko jedna strona byta
reprezentowana. Aby ocenic relacjg trzeba patrzeé¢ na nig w catosci w diuzszym okresie
czasu.

Dla przyktadu — relacja nagrana o 17:01 w dniu 16 grudnia pokazuje konferencje prasows,
podczas ktorej czterech przedstawicieli partii opozycyjnej zebrato sie przed mikrofonami.
Jako ze osoby te nalezaty do przywddcéw protestu w Sejmie, ich poglady byly warte
przekazania wedtug kazdego standardu dziennikarskiego. Na ekranie wida¢ mikrofony wielu
réznych organizacji informacyjnych, tak wigc inne Zrédta informacyjne zgadzaty sie z TVN, ze
zdarzenie nalezy traktowa¢ jako warte opublikowania. Danie tym osobom szansy
przestawienia swoich stanowisk jest catkowicie uzasadnione w przypadku nadawcy
wiadomosci na zywo. Dodatkowo to, co — jak pokazano — méwity osoby wystepujace w
imieniu partii opozycyjnych, nie byto podzegajace. Stwierdzili, ze okreslone zasady polityki
winny ulec zmianie. Jedna z tych osdb stwierdzita ,Chcielismy gtosowaé, zadawaé pytania,
odby¢ debate. .. To nadal moina rozwigza¢.  Nadal mozemy przyja¢ budiet w dniu
dzisiejszym. Wszystko, czego potrzeba, to dobra wola”. Choé przemawiajacy takze mocno
skrytykowat Marszatka, to przede wszystkim prosit o zwykla debate parlamentarng i
gtosowanie. Nie zachecat do protestéw ani niczego niezgodnego z prawem. Jednoczeénie, po
prawej stronie podzielonego ekranu TVN pokazywata sceny z sali sejmowej. Wida¢ byto wielu
postéw rozmawiajacych, wielu trzymato nieduze znaki lub rozmawiajacych przez telefony
komérkowe, otaczajacych podium. Obraz sam w sobie byt pokojowy.

Bezposrednio po konferencji prasowej z godziny 17:01 gtéwny prowadzacy TVN przedstawit
proste podsumowanie tego, co wiasnie powiedzieli liderzy opozycji. Nastepnie o godzinie
17:04:50 rozpoczat sie wywiad z Grzegorzem Miecugowem, ktéry miedzy innymi stwierdzit:
»lepiej mie¢ protesty w parlamencie, bo jest to miejsce dyskusji”, tj. zniechecat do protestéow
ulicznych. Nastepnie zasugerowat, ze partia rzadzaca ,chce, aby dyskusja rozlata sie na ulice”
— Ze PiS celowo rozniecat konflikt swojg retoryka i dziataniami w Sejmie. Byly to jego opinie,
ktore mogly by¢ nieprawdziwe. Ale choé¢ Miecugow wyrazata sie bardzo krytycznie o partii,
nie popierat protestu ulicznego, a tym bardziej dziatan nielegainych, zamiast tego zachecajac
do protestu i dyskusji w samym Parlamencie. Oddanie gtosu Miecugowowi w tym momencie
nie moze byc postrzegane jako zachecanie widzéw do udziatu w demonstracjach. A jednak
osobne, wyjete z kontekstu, mylaco interpretowane czesci tego, co powiedziat, moina by
interpretowac jako wspieranie protestu.

Inny przyktad — Raport (str. 11) stwierdza, ze w dniu 17 grudnia, okoto godziny 02:42, relacje
TVN zaangazowaly sie w ,podtrzymywanie klimatu protestu, oporu, braku zgody i tym
samym budowanie narracji wsparcia frakcji politycznej, ktéra stawiata opdr na zewnatrz,
przed Sejmem”. Na poparcie tego zarzutu, ze TVN zachecata do protestu i oporu, Raport’

prowadzi do ,stanu ruiny”. Jednak, po wygloszeniu przez niego takiego pogladu pro _.
wywiad dziennikarz TVN natychmiast odpowiedziat Fedorowiczowi zadaniem pytghis
Raport p. Karp catkowicie pomija. Zamiast wspierac stanowisko Fedorowicza, |



TVN bezposrednio zakwestionowat jego zatoienie: ,Ale to sg normalne demokratyczne
procesy. Ktére czasem toczg sie¢ powoli i powolnie, jak to bylo z PO [poprzednia partia
rzadzacy), a czasem w sposéb nieco radykalny, szybciej i bardziej emocjonujaco”. Nastepnie
Fedorowicz stwierdzit, ze nie zgadza sie z dziennikarzem i zatuje, ze nawet zgodzit sie na
wywiad. Zamiast wspiera¢ ,klimatu protestu”, korespondent podwaza podstawowe
zatozenie Fedorowicza, ktére dzielito wielu protestujgcych, dla ktérych stanowito ono
motywacje. To tylko pojedynczy przyktad problematycznego zarzutu postawionego w
Raporcie, ale sugeruje szersza kwestig, ze znaczenia przekazywane podczas relacji s3
skomplikowane — oraz ie dziennikarze TVN nie wspierali po prostu protestujacych, ale
wielokroc angazowali sig we wiasciwe, sceptyczne zachowanie dziennikarskiej rownowagi.

Niewzruszalnym zobowigzaniem wolnych medidw jest prezentowanie faktéw w miare, gdy
nastgpujg, umozliwiajgc odbiorcom oceng znaczenia tych zdarzen. Gdy naukowiec otrzymuje
zadanie dokonania analizy standardéw relacji informacyjnych, podstawowa zasadg i
standardem, wzgledem ktérego nalezy oceniaé prace reporteréw, jest to, czy relacja udziela
glosu osobom prezentujgcym rézne punkty widzenia. Wstepna dokonana przez GW ocena
relacjonowania protestow przez TVN data szereg przyktadéw, gdzie TVN prezentowata
stanowiska zaréwno za jak i przeciw dziataniu rzadu podczas tego protestu, czesto oferujac
praktycznie taki sam czas popierajacym protesty oraz obroricom stanowiska rzadowego.

Raport p. Karp pomija te przykiady i duzg czesc¢ pozostatej faktycznej relacji TVN, w ktérej
poswigcano wiele uwagi osobom popierajgcym rzad nawet, jesli takie — i stusznie —
poswigcano znaczng uwage protestujgcym i osobom ich popierajgcym. W szczegélnosci TVN
podawat wiele przyktadéw, ktére stanowity bezposredni, nieskrécony przekaz — bez uwag
krytycznych ze strony opozycji — komentarzy wygtaszanych przez lidera partii Prawo i
Sprawiedliwos¢, Jarostawa Kaczynskiego oraz innych dziataczy partyjnych i rzadowych,
wyjasniajacych i wspierajacych stanowisko rzadu.

Na przyktad w dniu 16 grudnia, wkrétce po rozpoczeciu zdarzen, o godzinie 17:48-51,
Jarostaw Kaczyniski ma okazje wypowiadac sie na temat stanowiska PiS-u przez ponad trzy
minuty. Nastgpnie jego wypowied? zostata podsumowana bez komentarza przez giéwnego
prowadzacego. O godzinie 17:52 reporter TVN zadaje Ryszardowi Terleckiemu (z PiS) pytania
po drodze na posiedzenie klubu PiS, nie odpowiada on i dlatego tei brak gtosu w tym
konkretnym fragmencie. To byt wybér pana Terleckiego, aby nie odpowiada¢, braku gtosu
nie byt wyborem TVN. Ta okoliczno$¢ ujawnia niuans w ocenie relacji. Jesli lider z partii
rzadzacej odmawia rozmowy z korespondentem TVN, wéwczas krytykowanie TVN za
niestworzenie mu mozliwosci wypowiedzi w tym segmencie jest mylace. Po tym, jak pan
Terlecki odmawia wypowiedzi gléwny prowadzacy TVN w sposéb merytoryczny i skrétowy
podsumowuje wydarzenia dnia prowadzgce do tego momentu (17:53-54). Niezwtocznie
potem korespondent TVN przeprowadza wywiad z Markiem Astem, cztonkiem PiS, ktory
krytykuje protest wewnatrz Sejmu, okredlajac go jako ,catkowitg anarchie”. Po tym
nastgpuje wywiad z ministrem Zielinskim z PiS, ktory stwierdza, e jest ,bardzo
zaniepokojony” tym, co, jak twierdzi, robig cztonkowie PO. Stwierdza, ze protestuja,
poniewaz ,nie moga pogodzic sig z przegranymi w wyborami”. Nastgpnie krétkiego wywiadu
udziela Elzbieta Witek, Szef Gabinetu Premiera, a ekran nadal pokazuje czionkéw PiS




tak jak w przypadku Raportu p. Karp, bytoby mylace wyciggaé wnioski z takich wybranych
segmentow sposréd wielu godzin statej relacji.

Dla pewnosci, w TVN wyrazane s zdecydowane opinie, ale pochodzg one z obu stron. TVN
oferuje Tomaszowi Lisowi, znanemu komentatorowi popierajgcemu opozycje, mozliwosci
wystgpowania, jak odnotowuje to Raport p. Karp, ale jednoczeénie czesto oferuje platforme
do wypowiedzi panu Kaczyriskiemu oraz wielu liderom i zwolennikom PiS, co Raport p. Karp
bagatelizuje. Prowadzacy i korespondenci TVN czesto takie zadajg trudne pytania gosciom ze
wszystkich stron, reprezentujgcych zaréwno rzad jak protestujacych, anizeli po prostu
przekazujac ich poglady.

W Swietle krotkiego terminu dostgpnego na przygotowanie niniejszego dokumentu nie
jesteSmy w stanie przedstawi¢ peinego wykazu empirycznych brakéw Raportu, cho¢ nadal
pracujemy nad szerszg oceng relacji z protestu w ramach naszego szerszego badania TVN.
Zamiast tego zwracamy uwage na wady Raportu p. Karp jako opracowania akademickiego,
polegajace na tym, ze pomineto ono praktycznie catoé¢ badan naukowych na temat dziatania
i efektu mediéw informacyjnych przy dokonywaniu ocen co do rzekomych skutkow relacji
TVN. Dlatego tez, gdyby$my mieli uzna¢ waznos¢ stwierdzeri empirycznych co do tresci tej
relacji — ktérej, jak wykazano powyzej, nie uznajemy — w Raporcie wyciggnieto niepoparte
wnioski co do znaczenia i skutkéw relacji, jakie Raport rzekomo stwierdza.

Wady Raportu p. Karp jako badania naukowego

Raport p. Karp zostat przedstawiony jako analiza ,jakosciowa”. Istnieje akceptowalny zbiér
metod badania jakosciowego, ktdre nie zostaty zastosowane w Raporcie. Metody jakosciowe
nie pozwalaja na wybdr materiatu dowodowego, ktéry gtéwnie lub jedynie wspiera hipotezy
autora. Badania jakosciowe, cho¢ zwykle majg braki w postaci danych numerycznych lub
testow statystycznych, nadal s3 poddawane rygorowi naukowemu i akademickiemu. Raport
nie tylko nie spetnia takich standardéw badania jakosciowego, ale ponadto pomija znaczng
czgs¢ ilosciowego badania empirycznego oraz wiedzy teoretycznej, ktéra takze jest istotna
dla argumentdw Raportu i skargi KRRiT.

1. Raport ma istotne wady koncepcyjne. Cho¢ rzadko wystepuja uniwersalnie przyjete
definicje kluczowych poje¢ w wigkszosci nauk spotecznych, to pojecia majg
ograniczony zakres znaczen i musza by¢ okreslane w sposéb precyzyjny, aby moina je
byto stosowa¢ dowodowo. Nie mozna po prostu ogtosi¢ swojej definicji, ktéra pomija
ogodlnie przyjete sposoby stosowania danego pojecia. Na przyktad pojeciem czesto
uzywanym w Raporcie p. Karp jest ,kadrowanie”. Jako autor wielu, szeroko
cytowanych pism naukowych w sprawie kadrowania oceniam, ze pojecie uzywane
w Raporcie jest uproszone i przeinaczone.

Na stronie 6 raport wydaje si¢ definiowa¢ kadrowanie jako ,elementy perswazji
majgce zasugerowac widzom sposéb ich interpretacji”. Oprécz braku jasnosci oraz
ignorowania konceptualizacji literatury badawczej, sposéb, w jaki kadrowanie jest tu
stosowane wydaje si¢ zaktadac, ze jest ono niezgodne z prawem. Wydaje sie, ze
zatozenie jest takie, ze dziennikarze normalnie przekazuja wiadomodéci bez
kadrowania. Innymi stowy: jesli obecne sg elementy perswazyjne, s3 one celowo
narzucone przez dziennikarzy w odniesieniu do relacji, ktéra normalnie nie ma takich
cech. To twierdzenie pomija szerokie pismiennictwo badawcze, wyka '
kadrowanie jest wszechobecne w catej ludzkiej komunikacji.




2. Raport formutuje niepoparte twierdzenia co do skutkéw relacji TVN. Innym
przyktadem bytoby stwierdzenie z Raportu p. Karp, poczynione kilkakrotnie na rézne
sposoby, co do tego, ze relacja byta winna ,posrednio podtrzymuje klimat” (str. 10;
zob. takze str. 11, 15 oraz passim) dziatari protestacyjnych. Jak sgdze, autorka raportu
ma na mysli stwierdzenie, ze doniesienia TVN w szczegélnosci zachecaty widzéw do
udzialu w protestach. Nie ma zadnej zaakceptowanej koncepcji w badaniu
komunikacji politycznej ,posredniego podtrzymywania” ,klimatu”. Takie twierdzenie
jest niejasne. Ponadto pomija duzy zakres badar, ktére pokazujg, ze wplyw danego
przekazu medialnego moze réini¢ sie w odniesieniu do réinych oséb i mieé
nieoczekiwane skutki. W przypadku mediéw relacjonujacych protesty, wiele badan
sugeruje, ze zamiast zachgqca¢ widzéw do przytaczania sie wspierania lub popierania
protestéw, obrazy protestujgcych tego rodzaju, jak pokazano w Raporcie p. Karp,
czesto wywotujg antagonizm wobec uczestnikéw i ich spraw. Dla przyktadu, pomimo
szerokiego relacjonowania w mediach dziatalnosci antywojennej, protestujacy
przeciwko wojnie nalezeli w drugiej potowie lat 60-tych do najmniej popularnych
grup w Stanach Zjednoczonych. Taki skutek przeciwko protestom ma szereg
wyjasnieri. Na przyktad, widok nieporzadku na ulicach wywotuje strach wéréd wielu
ludzi i nieche¢ wobec tych, ktdrzy wydaja sie go powodowac. Ale co tu istotne to to,
ze nie mozna po prostu wnioskowac co do prostych efekiéw medialnych danego
zestawu historii. Potrzebne sa dowody empiryczne, zbierane w sposéb naukowy i
swiadomy na bazie wczesniejszych badan i teorii.

3. Raport formutuje jasne i niepotwierdzone stwierdzenia co do znaczen ukrytych w
przekazanie TVN. Raport peten jest sformutowan takich jak ,niejasne slogany, ktére
brzmig jak ukryta wskazéwka” (str. 18), ,przeméwienia politykéw opozycji, ktére
mozna postrzegac” (str. 19) oraz ,przekazy zwiekszajgce wage zdarzen” (str. 22).
Wszystko to nieco niejasno sugeruje efekty medialne bez podstaw teoretycznych
i bez zadnego powigzania z istniejacymi badaniami nauk spotecznych.

4. Raport zawiera mylgce interpretacje niektérych z przytaczanych cytatéw. Na
przyktad, na dole strony 14 i na gorze strony 15 sformufowane jest oskarzenie, ie
TVN ,zmienia si¢ w pas transmisyjny jednej strony sporu, sugerujgc wiasng
interpretacje zawarta w naprowadzajgcych pytaniach kierowanych do politykéw, z
ktérymi sympatyzuje”. Nastepnie cytuje Romana Kurkiewicza, stwierdzajacego, ze ten
dzier oznacza ,absolutny punkt zwrotny... Mysle, ze co$ sie zawalito,” po ktérej to
wypowiedzi nastgpuje pytanie korespondenta TVN Andrzeja Morozowskiego ,,Pani
Wiceprzewodniczaca, dlaczego opozycja sig teraz przegrupowata, zaczeta okupowaé
tg prezydialng czes¢ Sejmu?” To pytanie skierowane do postanki z proéba o jej analize
tego, dlaczego opozycja podjeta dziatanie. Nie stanowi przeniesienia punktu widzenia
opozycji. Cytat z R. Kurkiewicza wyraZnie stanowi opinie, a ponadto nie jest jasny, nie
popiera otwarcie protestu, ale po prostu stwierdza, ze dziatanie to stanowi punkt
zwrotny — z pewnoscig jest to teza dyskusyjna. Ponadto, jak zwrécono uwage
powyzej, nie mozna zasadnie wnioskowac z dwéch krétkich cytatéw, ze TVN bierze
strong protestujgcych w stopniu wiekszym niz moina by zawnioskowaé z
omowionego wczesniej okresu o$miu minut, podczas ktérego cytowano Jarostawa:
Kaczynskiego i innych cztonkdw PiS, ze TVN jest pasem transmisyjnym PiS.

5. Raport zaprzecza sam sobie. Na przykiad, na dole strony 16 Raport stwierdza/s
angazuje sig w ,odrzucenie demokratycznie wybranej wiadzy ustay



przypisujac jej zamiar ograniczania publicznego dostepu do informacji, sugerujac
ciggte naruszenie praw obywatelskich przez wtadze”. Nastepnie cytuje z relacji TVN
Piotra Stasiriskiego i Tomasza Lisa, dokonujacych tego rodzaju krytyki rzad. Cho¢ rzad
moze sig zasadniczo nie zgadzaé z tymi pogladami, ktére z pewnoscig sg dyskusyjne,
jest stwierdzenie, ze takich pogladéw krytykujacych rzad nie mozna wygtaszaé na
antenie TVN, jest wewngtrznie sprzeczne w stopniu kraricowym. Jeéli wyrazanie
takich pogladéw krytycznych jest niedozwolone, to w rzeczywistoéci stanowi to
potwierdzenie ich prawdziwoéci: pokazuje, ze rzad rzeczywiscie zamierza ograniczac
publiczny dostep do informacji i narusza prawa obywatelskie Polakdéw.

Raport zaréwno potepia jak i zaleca wyrazanie opinii przez media informacyjne. Na
srodku i na dole strony 19 (oraz takze na gorze strony 56), po wczeéniejszej krytyce
TVN za wygtaszanie komentarzy na rzecz protestujgcych, krytykuje TVN za brak
komentarzy . przeciwko popierajagcym protest. Standardem profesjonalnym jest
unikanie komentarzy przy przekazywaniu wiadomodéci. Jeéli TVN rzeczywiscie
zaangazowat sig w komentarze, to w tym przypadku nie dotrzymat w petni standardu.
Tak czy inaczej, Raport nie moze oczekiwaé spetnienia obu postulatéw.

Raport stosuje inne standardy wzgledem TVP niz wzgledem TVN. Na stronie 47
Raport opisuje z akceptacjg sposéb relacjonowania protestu przez TVP, a
jednoczesnie potepia podobne dziatania reporterskie, gdy majg one miejsce w TVN.
Na przyktad, w dniu 18 grudnia o godzinie 18:54 na ta¢mie (lub 06:18), cytowana jest
relacja TVP, informujaca widzéw, ze protesty trwajg nadal oraz gdzie spotykaja sie
protestujacy. To catkowicie standardowa praktyka przy relacjonowaniu protestow,
aby informowa¢ widzéw o rozwoju zdarzer i dlatego zaréwno przekaz TVP jak i TVN
zawiera podobne tresci.

Raport myli relacjonowanie faktycznych zdarzen z popieraniem oséb je tworzacych.
Na przyktad, na gdrze strony 22 Raport oskarza TVN o »eskalowanie wagi zdarzeri”. Z
kolei po $rodku na stronie 24 Raport stwierdza, ze TVN przekazuje ,wiadomosci
zwigkszajgce atmosfere chaosu w catym kraju”. W pierwszym przypadku cytowana
jest Katarzyna Kolenda - Zalewska z TVN (16 grudnia, 19:03:52) co do tego, ie
Sytuacja rzeczywiscie zmierza ku konfrontacji. Cho¢ racjonalne osoby moglyby nie
zgodzi¢ sie z tym opisem, to jest to wiasnie opis zdarzen, ktére z pewnoscig sa
niezwykte i dramatyczne. | faktycznie byta to konfrontacja pomiedzy zwolennikami a
oponentami propozycji rzadu co do dostepu mediéw do Parlamentu. W drugim
przypadku, o godzinie 19:11:27, reporter TVN przeprowadza wywiad z
demonstrantem, ktéry wyraznie dzieli si¢ swoimi obserwacjami na temat sytuacji, a
nastgpnie reporter przewiduje, ze emocje nadal beda gorace, podczas gdy ekran
pokazuje lideréw PiS wsiadajacych do samochodu. To wszystko miesci sie w
normalnych parametrach profesjonalnej pracy reporterskiej na temat konfliktéw
parlamentarnych i protestéw obywateli.

Raport sugeruje, ze jest tylko jeden wiasciwy sposéb omawiania okreslonych spraw
i kazdy inny wybér stanowi celowe znieksztaicenie, podczas gdy tradycyjnie jest to
zalezne od uznania dziennikarzy i moze by¢ nalezycie rozstrzygniete na réine
sposoby. Na przyktad, na stronie 57 Raport krytykuje TVN za , brak préby wyjaén[en'_
- Ze demonstracje przed Sejmem zostaty wczesniej zaplanowane i przygoto#ans
Niezaleznie od dyskusji na temat tego, czy i w jakim stopniu demonstracjé %4iH
faktycznie zaplanowane, czy czegos$, co bytoby trudne do potwierdzenft




relacji na zywo, ewentualna decyzja TVN, aby nie zajmowa¢ sie tg kwestig, nie jest
dowodem na celowe znieksztatcenie faktéw. To sprawa opinii (z pewnoscia
podlegajacej dyskusji) co do tego, czy bylo to istotne w relacji na temat trwajgcych
protestow. Innym przyktadem jest sprawa rzekomego zaniechania przez TVN
poinformowania o braku sygnatu TVP. Biorgc pod uwage wazniejsze sprawy, ktére sie
dzialy, tymczasowa techniczna usterka innego nadawcy nie bytaby generalnie
uznawana za zbyt wartq przekazania.

10. Raport traktuje TVP, nadawce informacyjnego, ktérego pracownicy sg gléwnie
powotywani przez PiS i $ciéle z nim zwigzani, jako wiasciwy standard dziennikarstwa.
Na przykiad, Raport chwali na stronie 33 relacje TVN za stworzenie ,, kontekstu”, ktéry
minimalizuje niezwykte zdarzenia, za umniejszanie  znaczenia protestu.
Dziennikarstwo TVP wedtug tego, jak opisuje je Raport, charakteryzuje sie innym
stylem, ktéry minimalizuje zdarzenia zakidcajace spokéj oraz podkreslajac trwajgcy
proces legislacyjny. Mozna broni¢ tu wyboru wiadomoéci dokonywanego przez TVP,
ale bardziej typowe i bardziej ogélnie przyjete jest to, ze obowigzkiem dziennikarzy
jest relacjonowanie zdarzen nadzwyczajnych. Sytuacje, w ktérej postowie byli
zaangazowani w protest na terenie Sejmu, zdecydowanie stanowi sytuacje
nadzwyczajng i jak odnotowano w samym raporcie, ,paski” pokazywane w samej TVP
zadaja pytanie, czy proces legislacyjny bedzie opdzniony wskutek blokady, tym
samym nie wprost potwierdzajac, ze majg miejsce zdarzenia nietypowe.
Niezaprzeczalnie kontekst jest wazng i pozadang cecha profesjonalnego
dziennikarstwa. Jednakze Raport nie moze logicznie stwierdzaé, ze kontekst jest
akceptowalny tylko, jesli popiera stanowisko partii rzadzacej, a w przeciwnym razie
nalezy go wykluczy¢. A jednak Raport wydaje si¢ to wiasnie stwierdzac.

Whniosek

Raport p. Karp jest w niewielkim stopniu powigzany z badaniami naukowymi, ktére maja
bardzo istotne znaczenie dla kwestii podniesionych w skardze KRRiT. Zamiast tego raport
wydaje sie by¢ oparty na wiasne;j, subiektywnej interpretacji danych przez autorke. Jest ona,
rzecz jasna, uprawniona do swojej wilasnej interpretacji, ale dodatkowo, jak pokazuje
wczesniejsza pisemna odpowied? TVN i niniejszy dokument, dane w raporcie nie
uwzgledniajg w spos6b rzetelny i wywazony faktycznego zakresu relacji, jakie rzeczywiscie
pojawity si¢ w TVN. To ironia, ze Raport p. Karp wydaje sig stanowié rodzaj takiej
nieobiektywnej, wybidrczej prezentacji informacji i technik perswazji emocjonalnej, o jakg
oskarza TVN.

Ponadto, pragniemy odnotowaé, ze raportowi p. Karp brakuje profesjonalnego
dziennikarskiego wktadu lub analizy. Wydaje sie by¢ opracowany i napisany przez naukowca
bez wskazai od profesjonalnych dziennikarzy. Niniejszy dokument zostat napisany po
konsultacjach z dziennikarzami majgcymi  za sobg wieloletnie doéwiadczenie
migdzynarodowe, Frankiem Sesno, bylym szefem biura waszyngtoriskiego CNN i
korespondentem CNN z Biatego Domu oraz Richardem Griffithsem, bytym wiceprezesem i
starszym dyrektorem ds. redakcyjnych w CNN. Raport p. Karp pomija lub nie stara sie
dowiedzie¢ na temat proceséw redakcyjnych TVN, ktérych celem jest stosowanie sie do,
przyjetych na $wiecie, uznanych standardéw profesjonalnego dziennikarstwa. S to wain
wnioski z badania akademickiego (zespét GW prowadzi takie badanie procesow i v‘-,
TVN). p ‘,,




Niezastosowanie sig do standardéw i metod analizy naukowej przy opracowaniu wnioskéw
Raportu rodzi pytania o to, czy byt on przewidziany tak, aby osiagnaé ustalony wczesniej
wynik, a nie stanowi¢ dobrze zbadang i udokumentowana analize naukowg, wystarczajacg
do tego, aby stanowi¢ podstawe decyzji podejmowanych przez organy wifadz. Zamiast tego
Raport p. Karp wydaje sie koncentrowaé niemal wytacznie na tych segmentach TVN, ktére
mogty spowodowac uznanie przez KRRiT, ze TVN dopuscita sie naruszenia przepiséw z
zakresu radiofonii i telewizji, a wiele ustaled wydaje sie by¢ opartych na znieksztatconej
karykaturze dziennikarstwa TVN.

Na podstawie przeprowadzonej przez nas do tej pory oceny relacji TVN oraz poréwnania tej
relacji do jej opisu w Raporcie p. Karp, mozemy jasno stwierdzi¢, ze Raport ten nie tylko nie
odzwierciedla faktycznego sposobu, w jaki TVN relacjonowata protesty. Raport wyciaga takze
wnioski z charakteru i efektéw relacji TVN, ktére nie s3 poparte zadng empiryczng nauka
spofeczng ani przyjgta teorig naukowa. Wobec tego Raport co najmniej wprowadza w btad i
nie stanowi wyczerpujacej, $cistej z naukowego punktu widzenia analizy sposobu
relacjonowania przez TVN protestéw z grudnia 2016 roku. Tym samym, Raport nie stanowi
zasadnej podstawy do wydania przez KRRiT waznego orzeczenia na temat relacji TVN.

TR37RIgS




EEN  DZP

ﬁcr LG @C(,\?\SH &\,\

Domanski Zakrzewski Palinka sp.k.

Rondo ONZ 1| 00-124 Warszawa | Polska

Biuro KRRi
KANCELARIA O%OrZ)

26 12.
S; . VPon 12 gi

P
YD T e 2017,

hﬁv., * o F.m,\n‘ _.Nb\blﬁ\_ &N\Fm\h mf). Jo - el 14

T

y . P..uww.\_ﬂ,
Rfﬁ\for\om\ﬁ NS.\\FJ \@% ¢ ¢ r\tf.( (r




