. . . I D Z P Domanski Zakrzewski Palinka sp.k. Rondo ONZ 1 T+48 22 557 76 00
www.dzp.pl 00-124 Warszawa | Polska F+48 22 557 76 01

o AR K{Z(j'“

’D(_/P eV’ LL%

do ol DP2 -N%J .

Warszawa, dnia 4 stycznia 2018 roku

Bluro
LAR‘

KRRrT

Organ:
Sz. P.

Witold Kotodziejski
-Q’ )!\7 Przewodniczacy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

ul. Skwer kard. S. Wyszyriskiego 9
01-015 Warszawa

Strona:

TVN S.A.

ul. Wiertnicza 166
02-952 Warszawa

reprezentowana przez:

Wojciecha Dziomdziore, radce prawnego
z kancelarii prawniczej

Domanski Zakrzewski Palinka sp.k.
Rondo ONZ 1, p. XXI

00-124 Warszawa

STANOWISKO W SPRAWIE WSZCZECIA POSTEPOWANIA W SPRAWIE ZMIANY DECYZJI
PRZEWODNICZACEGO KRRIT NR 5/DPZ/2017 Z DNIA 11 GDUDNIA 2017 R.

Dziatajgc w imieniu i na rzecz TVN S.A. (dalej: , TVN”, lub ,Nadawca”; odpis petnomocnictwa wraz z
dowodem opfaty w zataczeniu) informuje, iz zawiadomienie dotyczace wszczecia z urzedu
postepowania w sprawie zmiany w trybie art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. — Kodeks
postgpowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257; dalej ,k.p.a.”) decyzji Przewodniczacego
KRRIT nr 5/DPz/2017 z dnia 11 grudnia 2017 r. zostato doreczone dnia 3 stycznia 2017 r.

W zwigzku z powyzszym, 7-dniowy termin przewidziany na zapoznanie sig strony z aktami sprawy,
uzyskanie wyjasnien w sprawie, sktadanie oswiadczen, zgdar, dowodow, wnioskéw i zastrzezen
uptywa 10 stycznia 2017 r. 10 stycznia 2017 r. jest jednoczesnie datg, kiedy uptywa termin na zlozenie
odwotania od decyzji Przewodniczacego KRRIT nr 5/DPz/2017 z dnia 11 grudnia 2017 r.

Majac to na uwadze, niniejszym sktadam stanowisko w sprawie wszczecia postepowania

Sad Rejonowy dla m.st. Warszawy KRS 27088 0 ﬁ 2
XIl Wydzial Gospodarczy NiP' 51?&1 -62-127 | O ﬂ --------- plutsses



HBENE DZP 2/17

2017 r. i tym samym wyczerpuje prawo do zapoznania sie strony z aktami sprawy, uzyskania wyjasnien

w sprawie, sktadania oswiadczen, zadan, dowodow, wnioskdw i zastrzezen.

Stanowisko to sprowadza sie do nastepujgcych kwestii:

1. TVN fundamentalnie i w catosci nie zgadza sie z decyzjg Przewodniczacego Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji (,Przewodniczacy KRRiT”, , Przewodniczacy Krajowej Rady”) z dnia 11
grudnia 2017 r. nr 5/DPz/2017 (,Decyzja”, ,Decyzja Przewodniczacego KRRiT”), dlatego
domaga sie uchylenia Decyzji w catosci. Decyzja Przewodniczacego KRRIT narusza szereg zasad
i przepisow postepowania administracyjnego oraz jest niezgodna z wieloma przepisami prawa
materialnego krajowego i miedzynarodowego.

2. Nadawca byt pozbawiony faktycznej mozliwosci wypowiedzenia sie co do wszystkich
zebranych dowodach, co stanowi naruszenie art. 10 oraz art. 81 k.p.a., poprzez odmowe
przedtuzenia terminu na ztozenie oSwiadczenia koficowego. W dalszej czesci niniejszego pisma
kwestia ta zostata szczegétowo przedstawiona.

3. Uzasadnienie Decyzji Przewodniczacego KRRIT oparte jest na nieprawdziwych domniemaniach
lub faktach, ktére nie miaty miejsca. Pominieto réwniez wiele wypowiedzi i relacji, jakie
pojawity sie na antenie TVN24 w przedmiotowym okresie. W dalszej czesci niniejszego pisma
wskazuje na wiele przyktadow btedéw w ustaleniach faktycznych dokonanych w Uzasadnieniu
Decyzji.

4. Raport autorstwa H. Karp znajdujacy sie w aktach sprawy oraz bedacy podstawg wydania
Decyzji pomija znaczng czes¢ programu nadawanego w przedmiotowym okresie; nie zwraca
uwagi na niuanse, ztozonos¢ oraz zachowang réwnowage w emitowanym programie; nie jest
oparty na jakichkolwiek standardach badari naukowych lub akademickich. Na dowdd tego
przekazuje w zafaczeniu kopie, wraz z ttumaczeniem przysiegtym, analizy dotyczacej raportu
H. Karp, przygotowanej na zlecenie TVN przez ekspertéw School of Media & Public Affairs z
Uniwersytetu George’a Washingtona z Waszyngtonu DC.

5. Ubolewamy nad krajowymi i miedzynarodowymi echami wydania Decyzji Przewodniczgcego
KRRIT. Dyskusja publiczna jaka sie toczy wokot tej Decyzji, w tym oskarzenia o tamanie zasad
wolnosci stowa i naruszanie zasad, jakimi rzadzi¢ sie powinny relacje panstwo — media, nie
stuzy fadowi medialnemu w Polsce, ani wizerunkowi Polski w Swiecie. W interesie spotecznym
lezy, aby Decyzja Przewodniczacego KRRIT byfa wyeliminowana w catosci z obrotu prawnego
w jak najkrétszym czasie.

UZASADNIENIE DLA PKT 2.

Samych nagran programu TVN24 objetych postepowaniem jest 54 godziny (dla zajecia stanowiska
materiat ten nie tylko musi by¢ obejrzany, ale rowniez wnikliwie przeanalizowany i opisany),
tymczasem Przewodniczacy KRRIT wyznaczyt Nadawcy termin siedmiodniowy (168-godzinny) na
zajecie stanowiska. Ponadto jak wskazywalismy w pismie z dnia 30 listopada 2017 r. postepowanie w
przedmiotowej sprawie zostato formalnie wszczete w dniu 20 listopada 2017 roku (patrz pismo
Przewodniczgcego KRRIT z dnia 20 listopada 2017 r.). Jednakze postepowanie to de facto trwato juz
duzo wczesniej. Znajdujacy sie w aktach sprawy dokument autorstwa H. Karp (,Analiza jakosciowa



EENE DZP 3/17

przekazow w aspekcie przestrzegania przepisow w zakresie obowigzkéw programowych.....”, zwany
dalej ,Raportem”) nie zawiera daty sporzadzenia. Jednakze z doniesieri prasowych wynika (patrz
wypowiedz Przewodniczgcego KRRIiT W. Kotodziejskiego z dnia 22 marca 2017 r. w radiu WNET oraz
wywiad cztonka KRRIiT J. Kaweckiego w listopadowym numerze czasopisma WPIS), ze KRRiT
dysponowata Raportem co najmniej w marcu 2017 r. Nadawca wielokrotnie, bezskutecznie zwracat sie
0 udostgpnienie tego Raportu. Opinia prawna autorstwa J. Taczkowskiej-Olszewskiej, rowniei
znajdujgca sie w aktach sprawy, datowana jest na 2 wrzesnia 2017 r.

Tymczasem Przewodniczacy KRRiT dat Nadawcy 7 dni roboczych na zapoznanie sie z aktami sprawy
oraz ustosunkowanie sie do zebranego materiatu. Rzetelne przygotowanie stanowiska wymagato
bardzo wnikliwego zapoznania si¢ z ponad 140-sto stronicowym Raportem oraz opinig prawna, a
przede wszystkim z kilkudziesiecioma godzinami nagran z programu TVN 24 wyemitowanego w dniach:
16 grudnia 2016 r. od godz. 18:00 do dnia 18 grudnia 2016 r. do godz. 24:00.

UZASADNIENIE DLA PKT 3.

W Decyzji Przewodniczacy KRRIT zarzuca Nadawcy propagowanie dziatan sprzecznych z prawem oraz
sprzyjajagcych zachowaniom zagrazajacym bezpieczenstwu poprzez:
1. Zachecanie widzow do udziatu w zgromadzeniu przed budynkiem Sejmu RP.
2. Nieinformowaniu widzow o rozwigzaniu przez Policje zgromadzenia przed Sejmem RP.
3. Jednostronnym prezentowaniu wydarzen poprzez dobdér zapraszanych do studia
komentatordéw i gosci.
4. Falszywym przedstawianiu wydarzen sprzed gmachu Sejmu RP poprzez manipulowanie
obrazem i brak niezwtocznego sprostowania informacji nieprawdziwych.
5. Propagowanie blokowania sali plenarnej Sejmu RP przez grupe postow, co uniemozliwiato
prowadzenie obrad, jako legalnego i dopuszczalnego $rodka politycznego sprzeciwu’,

Wszystkie wskazane wyzej zarzuty sq btedne i nieprawdziwe.

Ad. 1. Zachecanie widzéw do udziatu w zgromadzeniu przed budynkiem Sejmu RP.

TVN24 nie zachecat widzow do udziatu w zgromadzeniu przed budynkiem Sejmu RP.

Przewodniczacy Krajowej Rady twierdzi kategorycznie, ze ,relacjonowanie w programie TVN24
wydarzen z sali posiedzen Sejmu RP miato bezposredni wptyw na reakcje 0séb zgromadzonych przed
budynkiem (podkresl. DZP), a takze na wypowiedzi i zachowania politykéw opozycji parlamentarnej,

ktérzy dokonujgc nielegalnej obstrukcji obrad, zachecali do demonstracji osoby zgromadzone na
zewnatrz gmachdw przy ul. Wiejskiej”2.

1 Str. 2 Decyzji
2 Str. 3 Decyzji



EENE DZP 4/17

W powyiszym twierdzeniu zawarta jest teza, ze relacjonowanie wydarzen w Sejmie zachecato i
bezposrednio wplywato na demonstracje przed Sejmem. Jest to teza nieudowodniona, niepoparta
zadnymi badaniami czy dodatkowymi argumentami. Stawianie tezy, ze jedna relacja bezposrednio
wplywa na demonstracje (to, czy sie odbywa i czy jest radykalna) jest nie do obrony. Gdyby uznaé jg za
prawdziwg, to nalezatoby réwniez w konsekwencji uznac¢, ze przedmiotowe relacjonowanie wydarzen,
takze relacjonowanie wydarzen z Sali Kolumnowej, miato bezposredni wptyw na demonstracje Klubow
Gazety Polskiej, ktora miata miejsce 18 grudnia 2016 r.

Zaktadajac nawet, ze kategoryczne twierdzenie Przewodniczacego KRRIT jest prawdziwe, to trudno z
niego czynic TVN24 zarzut. Dziatalno$¢ mediow, w tym telewizji, w sposob oczywisty wywiera wptyw
na rzeczywistos¢. Lezy to w naturze szeroko pojetej prasy.

Przewodniczgcy Krajowej Rady stawia zarzut, iz ,W rozmowach prowadzonych przez dziennikarzy
TVN24 w studiu telewizyjnym w dniu 16 grudnia 2016 roku od okofo godz. 19:00 z postami opozycji i
komentatorami, byty rozpowszechniane sugestie, ze organy porzqdku publicznego mogq uzyc sity.
Dziennikarze oraz goscie zaproszeni do studia TVN24 przewidywali mozliwos¢ wprowadzenia
rozwigzan sifowych w celu zazegnania konfliktu oraz skutki takich dziatar.”. Przedstawianie
mozliwosci uzycia sity zaréowno wobec postéw blokujacych mdéwnice, jak i wobec oséb protestujacych
przed Sejmem RP ma stanowi¢ argument potwierdzajacy teze o propagowaniu przez TVN24 dziatan
sprzecznych z prawem.

Po pierwsze prowadzenie rozwazar o mozliwosci uzycia sity w celu odblokowania méwnicy sejmowej
oraz rozwigzania zgromadzenia byto uzasadnione. Informacje takie pojawiaty sie w Sejmie RP zaréwno
migdzy dziennikarzami, jak i politykami. Opieraly sie one m.in. na wypowiedzi Marszatka Sejmu RP
Marka Kuchcinskiego na posiedzeniu prezydium Sejmu. Oto informacja na temat rozwazania uzycia
strazy marszatkowskiej wobec protestujgcych postéw opozycji podana przez portal 300polityka.pl* o
godz. 21:23 w dniu 16 grudnia 2016 r.:

»UZyje wszelkich srodkow, Zeby zaprowadzi¢ porzqdek” — miat dokfadnie tak zakomunikowaé
marszatek Sejmu Marek Kuchciriski na posiedzeniu prezydium. Politycy opozycji w rozmowie z
300POLITYKA sq przekonani, ze PiS siegnie po rozwigzanie porzqgdkowe. ,Bedq sifowo wyprowadzad
postow z sali” — moéwi nam polityk opozycji, ktory twierdzi, ze jest przekonany, ze informacja jest pewna.
»Dali nam 10 min na opuszczenie sali” — takq wiadomosc przekazata postom wicemarszatek Barbara
Dolniak. Wicemarszatkowie opozycji odpowiedzieli Kuchciriskiemu, ze to on ma 10 min na przemyslenie
decyzji.”

Ponadto, jezeli Przewodniczacy KRRiT w sposob kategoryczny uznaje, ze okupowanie moéwnicy
sejmowej przez postow oraz demonstracja, jaka miata miejsce przez Sejmem RP w dniu 16 grudnia

3 Str. 7 Decyzji
“ http://300polityka.pl/live/2016/12/16/ - odczyt w dniu 27 grudnia 2017r.



EEE DZP 5/17

2016 r., byly nielegalne, to powinien konsekwentnie uznaé, iz rozwazanie scenariusza sitowego
przywrocenia tadu prawnego powinno by¢ uzasadnione.

Przewodniczacy Krajowej Rady stawia zarzut, iz TVN24 celowo budowat wrazenie uzycia przemocy
przez Policje: ,WraZenie uZycia przemocy przez Policje potegowat napis na pasku: Interwencja policji
przed Sejmem, uzyto gazu fzawigcego. Wielokrotne pokazanie tak dramatycznej | dtugiej,
trzyminutowej sceny z rzekomgq ofiarq Policji mogfo spowodowac eskalacje napiecia spotecznego oraz
przedstawiato fatszywy, zmanipulowany obraz wydarzen przed Sejmem RP. Dopiero o godz. 3:30
dziennikarz TVN24 przedstawit stanowisko Rzecznika Prasowego Komendy Stotecznej Policji aspiranta
sztabowego Mariusza Mrozka [...]">.

Tymczasem informacje o uzyciu gazu TVN24 podat po konferencji prasowej opozycji. Jerzy
Meysztowicz (Nowoczesna) oskarzyt Policje o uzycie gazu okoto 3:00 nad ranem 17 grudnia 2016 r.
TVN24 po nadaniu konferencji wstrzymata sie z powtarzaniem tej informacji, czekajac na stanowisko
Policji. Po 30 minutach udafo sig zaprezentowa¢ odpowiedz Mariusza Mrozka. Stanowisko Policji
pojawito sig po raz pierwszy w TVN24 i inne media, w tym Polska Agencja Prasowa (dalej ,PAP”),
powotywaty sie na TVN24.

Ponadto nalezy wskazac, iz podczas pokazywania przez TVN24 lezacego na jezdni cztowieka, nie padia
zadna sugestia na temat tej osoby. Domniemanie Przewodniczacego Krajowej Rady, ze byta to
~rzekoma ofiara”, pokazywana jedynie w celu udramatyzowania sytuacji jest pozbawione podstaw
faktycznych.

Ad. 2 Nieinformowanie widzéw o rozwigzaniu przez Policje zgromadzenia przed Sejmem RP.

Przewodniczacy KRRiT twierdzi®, ze ,Dziennikarze TVN24 relacjonujqc przebieg demonstracji pod
Sejmem RP powinni poinformowac widzéw o rozwiqzaniu zgromadzenia niezwiocznie po podjeciu
takiej decyzji przez Policje. [..] Stacja TVN24 o fakcie rozwiqzania zgromadzenia przez Policje
poinformowata po kilku godzinach [...] podczas wywiadu z rzecznikiem prasowym Komendy Stotecznej
Policji asp. Mariuszem Mrozkiem o godz. 3.30 w nocy (16 grudnia — przyp. DZP), czyli po ok. 8 godzinach
protestu oraz po ok. 4 godzinach od decyzji o rozwigzaniu zgromadzenia”.

Zarzut stawiany TVN24 przez Przewodniczacego KRRIT nie znajduje oparcia w faktach.

TVN24 o rozwigzaniu zgromadzenia przed Sejmem RP poinformowal niezwlocznie, natychmiast po

tym, jak reporterzy zdobyli takie informacje. Swiadcza o tym stowa uzyte na antenie przez reportera

TVN24 Wojciecha Bojanowskiego:
~przed chwilg, tu w kierunku protestujqcych padt taki komunikat”. Stato sie to o 1:07 17 grudnia 2016
r. W. Bojanowski informowat na zywo telewidzéw: , Udato mi sie podstucha¢ to, co policja méwi przez

5 Str. 10 Decyzji
5 Str. 6 Decyzji



HEENE DZP 6/17

radiostacje. Przed chwilg, tu, w kierunku protestujgcych pad! taki komunikat, e to zqromadzenie
zostato rozwigzane (podkresl. DZP). Byta pierwsza, sifowa, proba usuniecia tych ludzi. Te samochody,

ktore tutaj widzicie paristwo wokdl nas to sq przede wszystkim samochody parlamentarzystow.
Wszyscy parlamentarzysci sq w tym momencie w domu poselskim. W wiekszosci Ci, ktorzy chcieliby
wroci¢ do domow sq tam zamknieci. Tam réwnieZ jest duza grupa protestujgcych, sq policjanci. Wyjscie
z domu poselskiego jest niemozliwe, wszystkie wyjazdy sq zablokowane. Ten ttum, ktory tu widaé od ul.
Gornoslgskiej caly czas gestnieje. To jest co najmniej kilka tysiecy oséb. Ludzie méwig, ze zostang do
rana i nie mozna godzic sie na to, zeby sejm pracowat w takich warunkach”.

Informacja, po wejsciu na zywo W. Bojanowskiego, byta wielokrotnie powtarzana na antenie TVN24,
w réznych formach:

1:35 belka (napis na ekranie)
POLICJA WZYWA PROTESTUJACYCH DO ROZEJSCIA SIE, BO INACZEJ MOZE UZYC SitY

1:57 transmisja przemowienia Mateusza Kijowskiego. W jego trakcie belka:
LIDER KOD KIJOWSKI APELOWAL DO PROTESTUJACYCH, ZEBY SIE ROZESZLI

2:04 belka
BLOKADA SEIMU, POLICJA OSTRZEGA, ZE MOZE UZYC SItY. LIDER KOD APELOWAL O ROZEJSCIE SIE

2:05 emisja materiatu, na ktérym stychac apel Policji
(w przypadku nie podporzqdkowania sie poleceniom wydanym przez Policje, zostanq uzyte prawem
przewidziane Srodki przymusu bezposredniego)

3:10 belka
Policja ostrzegafa protestujgcych pod Sejmem o mozliwosci uzycia "srodkéw przymusu
bezposredniego"

Nastgpnie miata miejsce przywotana wyzej rozmowa z rzecznikiem Policji.

Podsumowujgc te czeé¢ - Przewodniczacy KRRiT stawia zarzut TVN24, ze nie poinformowat on
niezwfocznie o rozwigzaniu zgromadzenia przez Policje, a dopiero o godz. 3.30. Tymczasem TVN 24
poinformowat o przedmiotowym fakcie o godz. 1:07.

Warto doda¢, ze PAP, bedaca instytucjq publiczng i najwieksza agencjg informacyjng w Polsce,
dziatajaca 24 h na dobe, 365 dni w roku®, poinformowata (nie wprost) o apelu Policji dopiero o godz.
2:18, a wigc ponad godzing po TVN24 (kopia depeszy PAP w zatgczniku). Dopiero w nastepnej depeszy

7 Wedtug Przewodniczacego KRRIT ta transmisja jest pierwszym przekazaniem przez TVN24 informacji o fakcie
rozwigzania przez Policje zgromadzenia przed Sejmem RP — patrz str. 6 Decyzji.

8 http://www.pap.pl/o-agenciji/ -odczyt w dniu 22 grudnia 2017 r.




EEE DZP 77

0 godz. 4 PAP poinformowata wprost o decyzji Policji o rozwigzaniu zgromadzenia. PAP powofata sie
przy tym na rozmowe z rzecznikiem policji w TVN24.

Przewodniczgcy KRRIT twierdzi, ze ,,Pomijanie podczas relacjonowania waznych wydarzeri spotecznych
tego rodzaju informacji (o rozwiqzaniu zgromadzenia publicznego — przyp. DZP), istotnych z punktu
widzenia porzqdku | bezpieczeristwa publicznego, nalezy uznac¢ za naruszenie zasad rzetelnego
wykonywania zawodu dziennikarskiego poprzez zachecanie do tamania prawa oraz kreowanie
wydarzen.”.

Pomijajgc fakt, ze wbrew twierdzeniom Przewodniczacego KRRIT TVN24 niezwtocznie poinformowata
o fakcie rozwigzania zgromadzenia przez Policje i uczynita to przed PAP, stwierdzenie faktu pominiecia
jakiejs informacji przez dziennikarzy ,(z czym tutaj nie mieliSmy do czynienia), nie moze by¢ ,(co czyni
w Decyzji Przewodniczacy KRRIT), samo w sobie uznane za naruszenie zasad rzetelnego wykonywania
zawodu dziennikarza. Aby stwierdzi¢ naruszenie tych zasad nalezatoby jeszcze wykaza¢, z jakich
przyczyn nie doszto do przekazania powyzszych informacji.

Jeszcze bardziej kontrowersyjna jest teza Przewodniczacego KRRIT, iz pomijanie przez dziennikarzy
pewnych informacji, w tym przypadku informacji o rozwigzaniu zgromadzenia przez Policje, stanowi
»zachecanie do tamania prawa oraz kreowanie wydarzert”. Jest to teza nieudowodniona przez
Przewodniczgcego Krajowej Rady. Stawiajac te teze Przewodniczgcy KRRIT nie wyjasnit mechanizmu
zachecania do famania prawa i kreowania wydarzenia poprzez ,jego zdaniem, opdznione informowanie
o fakcie rozwigzania zgromadzenia przez Policje. Nie wskazat rowniez, jakiego rodzaju wydarzenia
miatoby byc¢ kreowane, skoro demonstracje trwaty od 8 godzin.

Ad. 3 Jednostronne prezentowanie wydarzen poprzez dob6r zapraszanych do studia komentatoréw
i gosci.

Przewodniczgcy Krajowej Rady w Uzasadnieniu Decyzji stawia zarzut, ze poprzez dobdr komentatorow
i godci TVN24 dokonywata jednostronnej prezentacji wydarzen. Zarzut ten jest podwdjnie chybiony.

Po pierwsze, samodzielnosc i niezalezno$¢ redakcyjna nadawcy jest zasadg fundamentalng, majaca
swe oparcie w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., w ustawie z dnia 29
grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1414) oraz w ustawie z dnia 26 stycznia
1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. z 1984 r,, Nr 5, poz. 24, z pdzn. zm., dalej ,Prawo prasowe”). Jednym z
jej przejawow jest swoboda w zakresie doboru zapraszanych do studia komentatoréw i gosci (art. 1
41 Prawa prasowego). Zadna wiadza publiczna nie ma prawa ingerowa¢ w decyzje redakcyjne
dotyczace doboru komentatorow i gosci.

Komentatorzy, eksperci i inne osoby zapraszane do studia s3 swobodne w zakresie wypowiadanych
przez siebie pogladow. Stanowi to wyraz wolnosci stfowa.

? Str. 6 Decyzji



HEENR DZP 8/17

W praktyce TVN24 to, jacy goscie pojawiajq sig na antenie jest wypadkowa wielu czynnikéw takich jak:
zasada pluralizmu pogladéw, przedstawienia wszystkich stron; zapraszania oséb z dorobkiem
naukowym, politycznym, innym; linia programowa redakji, lista gosci i komentatoréw stale z redakcja
wspotpracujgcych, charakter relacjonowanych wydarzen oraz dostepnosé¢ gosci i komentatoréw w
danej chwili. W przypadku dziejacych sie nadzwyczajnych wydarzen politycznych, a do takich zaliczy¢
trzeba wydarzenia z 16-18 grudnia 2016 r., dostepnos$¢ gosci i komentatoréw bywa ograniczona, badz
ze wzgledu na to, Ze s oni réwniez zapraszani przez konkurencje lub zaangazowani posrednio lub
bezposrednio w dziejace sie wydarzenia. 16 grudnia rozmowa z politykami w studiu byta niemal
niemozliwa — wszyscy parlamentarzysci byli w Sejmie RP i tam reporterzy TVN24 przeprowadzali
wywiady. W nastepnych dniach, biorgc pod uwage napieta sytuacje polityczng, redakcja TVN24 starata
sie zapraszac osoby zachowujgce dystans do wydarzeri w Sejmie RP, komentatordw, a nie uczestnikow
wydarzen (politykow).

Stawianie zarzutu Nadawcy, iz zaprosit niewfasciwych gosci i komentatoréw stanowi naruszenie
fundamentalnej zasady samodzielnosci i niezaleznosci redakcyjnej. Pluralizm medidw jest tu takze
wartoscig nie do przecenienia.

Po drugie, poglady prezentowane na antenie TVN24 przez zaproszonych gosci byly réznorodne, na co
kilkakrotnie wskazuje sam Przewodniczacy KRRIiT w Uzasadnieniu Decyzji — np. , Wypowied? red. A.
Szostkiewicza spotkata sie z reakcjq innego goscia w studiu red. Andrzeja Stankiewicza [...]"*% ,[...]
wypowiedz? (S. Niesiotowskiego — przyp. DZP) spotkata sie z komentarzem red. Romana Kurkiewicza
(20:52), ktory zwrdcit uwage, ze wypowied? posta Stefana Niesiotowskiego jest zbyt daleko idgca
[..]"”*.W Uzasadnieniu Decyzji catkowicie pominigto fakt, ze na antenie TVN24 wypowiadali sie nie
tylko postowie opozycji (PO, Nowoczesnej, Kukiz'15, inni), ale takze bezposrednio politycy obozu
rzadowego, w tym reprezentanci rzadu, ktérzy swobodnie prezentowali swéj punkt widzenia oraz
swoje racje. Oto kilka przyktadéw z wieczora i nocy z 16 na 17 grudnia 2016 r.:

16 GRUDNIA 2016

18:00:19 -18:03:05 ROZMOWA Z JANEM DZIEDZICZAKIEM (PiS) OK. 3 MIN
18:07:29 - 18:11:39 ROZMOWA Z KRZYSZFOREM tAPINSKIM (PiS) OK. 4 MIN
Tzw. ,setka” (dalej 100%)

18:38:20—18:38:55

Marek Kuchcinski

100%
18:39:12 - 18:39:36

Marek Kuchcinski

18:40:05-18:44:27 ROZMOWA TELEFONICZNA Z JACKIEM ZALKIEM (PiS) OK. 4,5 MIN

10 Str. 8 Decyzji
1 Str. 8 Decyzji



EENE DZP 9/17

100%
19:51:13-19:51:21
Marek Kuchcinski
100%

19:51:33 - 19:51:42

Jarostaw Kaczynski

21:26:37 - 21:26:48
[Radomir Wit] w rozmowie z postem Markiem Suskim.

23:25:36 - 23:26:38 ROZMOWA Z DOMINIKIEM TARCZYNSKIM (PiS) OK. 1 MIN

23:26:23 -23:27:30 ROZMOWA ZE STANISLAWEM PIETA (PiS) OK. 1 MIN

23:27:36-23:28:15 ROZMOWA Z MARKIEM SUSKIM (PiS) OK. 1 MIN

23:28:15-23:30:12 ROZMOWA Z JAROSLAWEM ZIELINSKIM (Wiceminister MSWiA) OK. 2 MIN
23:30:17-23:30:45 ROZMOWA Z KRZYSZTOFEM tAPINSKIM (PiS) OK. 0,5 MIN
23:32:54-23:34:48 ROZMOWA Z BARTLOMIEJEM WROBLEWSKIM (PiS) OK. 2 MIN

23:34:50 — 23:37:11 ROZMOWA Z BARTOSZEM KOWNACKIM (Wiceminister Obrony Narodowej) OK.
2,5 MIN

23:37:12 - 23:39:09 ROZMOWA Z BEATA MAZUREK (PiS) OK. 2 MIN

23:42:30 - 23:48:13 ROZMOWA Z TADEUSZEM CYMANSKIM (SOLIDARNA POLSKA) OK. 6 MIN
100%

23:57:20-23.57:35

Jarostaw Kaczynski

23:58:13- 00:09:12 ROZMOWA Z MARIUSZEM KAMINSKIM (PiS) OK. 11 MIN
17 GRUDNIA 2016

01:29:27 —01:33:03
Stanistaw Pieta (PiS)

100%
04:22:20-04:22:25



EENE DZP 10/17

Stanistaw Pieta (PiS)

100%
04:22:24-04:22:37
Bartosz Kownacki (Wiceminister Obrony Narodowej)

100%
04:22:38-04:23:01
Beata Mazurek (PiS)

100%
04:23:01-04:23:16
Tadeusz Cymanski (Solidarna Polska)

100%
04:31:34-04:32:49
Marek Kuchcinski (z posiedzenia Sejmu RP)

100%
04:37:36-04:38:09
Jarostaw Kaczynski (PiS)

100%
04:42:00-04:42:14
Dominik Tarczynski (PiS)

100%
04:42:47-04:43:02
Jarostaw Zieliriski (Wiceminister MSWiA)

100%
04:43:03-04:43:07
Marek Suski (PiS)

100%
04:43:09-04:43:27
Beata Mazurek (PiS)

100%
04:44:06-04:44:20
Mariusz Kaminski (PiS)



EENE DZP 11/17

100%
04:44:21-04:44:36
Bartosz Kownacki (Wiceminister Obrony Narodowej)

100%
04:44:37-04:44:48
Tadeusz Cymaniski (Solidarna Polska)

W Uzasadnieniu Decyzji Przewodniczacy KRRIT stwierdzit, ze , Obok wypowiedzi w studiu telewizyjnym,
waznq role odgrywaly tresci zamieszczane na tzw. paskach, na ktorych ok. godz. 19.00 informowano o
wydarzeniach w Sejmie RP oraz cytowano z regufy bardzo emocjonalne wypowiedzi politykéw,
zawierajgcymi (pisownia oryginalna — DZP) sugestie o rozwigzaniach sitowych wobec uczestnikéw
blokowania méwnicy oraz zgromadzenia przed Sejmem [...]"*.

Rowniez w odniesieniu do tzw. paskéw Przewodniczacy Krajowej Rady pominat paski zawierajace
wypowiedzi politykéw PiS, przy czym nie jest naszym zadaniem ocena tego, czy byly one , bardzo
emocjonalne”, ktorg to cechg Przewodniczacy KRRIT przypisat cytowanym w Decyzji wypowiedziom
politykéw. Przewodniczacy Krajowej Rady pomingt takze inne wiadomosci zawarte na paskach
informujgce o dziataniach politykéw obozu rzagdowego. Oto ich przykfady z wieczora i nocy z 16 na 17
grudnia 2016 r.:

16 GRUDNIA 2016

18:00-19:00
PILNE:

PREZES PIS: CI CO BLOKUJA MOWNICE SA NEGATYWNIE NASTAWIENI DO USTAWY
»DEZUBEKIZACYJNEJ"

KACZYNSKI: NIE USTAPIMY, CHULIGANSTWO MUSI BYC POWSTRZYMANE

KACZYNSKI: WNIOSKI WOBEC BLOKUJACYCH SEJMOWA MOWNICE MUSZA BYC WYCIAGNIETE. WALKA
PRZYBRAtA CHARAKTER CHULIGANSTWA PARLAMENTARNEGO.

KACZYNSKI: NIE DAMY RADY SIE STERRORYZOWAC — UCHWALIMY BUDZET
KACZYNSKI O BLOKADZIE MOWNICY: TAK DZIAtAtA SAMOOBRONA — NIE BEDZIE NA TO ZGODY
PREZES PIS: BLOKUJACY MOWNICE NEGATYWNIE NASTAWIENI DO USTAWY DEZUBEKIZACYJNE)

19.00 - 20.00

12 Str. 9 Decyzji



EEN DZP 12/17

PILNE:

KACZYNSKI: WNIOSKI WOBEC BLOKUJACYCH SEJIMOWA MOWNICE MUSZA BYC WYCIAGNIETE
KACZYNSKI: WALKA PRZYBRAtA CHARAKTER CHULIGANSTWA PARLAMENTARNEGO

KACZYNSKI O BLOKADZIE MOWNICY: TAK DZIAtAtA SAMOOBRONA — NIE BEDZIE NA TO ZGODY
KACZYNSKI: NIE DAMY SIE STERRORYZOWAC — UCHWALIMY BUDZET

20:00-21:00
KOMENTARZ NA BELCE:

KACZYNSKI: WNIOSKI WOBEC BOLKUJACYCH MOWNICE SEIMOWA MUSZA BYC WYCIAGNIETE
KACZYNSKI: WALKA PRZYBRALA CHARAKTER CHULIGANSTWA PARLAMENTARNEGO

KACZYNSKI O BLOKADZIE MOWNICY: TAK DZIAtAtA SAMOOBRONA — NIE BEDZIE NA TO ZGODY
KACZYNSKI: NIE DAMY SIE STERRORYZOWAC, UCHWALIMY BUDZET

21:00-22:00
KOMENTARZ NA BELCE:

OPOZYCJA OD WIELU GODZIN BLOKUJE MOWNICE SEJMOWA. W SALI KOLUMNOWE) POSIEDZENIE
KLUBU PIS

MARSZALEK KUCHCINSKI MIAL DAC SZEFOM KLUBOW CZAS NA ZDYSCYPLINOWANIE POStOW
KANCELARIA SEJMU POINFORMOWALA POStOW, ZE POSIEDZENIE BEDZIE W SALI KOLUMNOWE)

OPOZYCJA OD WIELU GODZIN BLOKUJE MOWNICE. POSIEDZENIE SEJMU PRZENIESIONE DO SALI
KOLUMNOWE]

22:00 - 23:00
PILNE:

MARSZALEK WYKLUCZA POStA PO, OPOZYCJA OKUPUJE MOWNICE, PIS UCHWALA BUDZET W SALI
KOLUMNOWE]

BUDZET UCHWALONY W SALI KOLUMNOWE)J



EENE DZP 13/17

23:00~23:59
PILNE:

SEJM: POStOWIE PRZEGLOSOWALI BUDZET | TZW. USTAWE DEZUBEKIZACYINA

PIS: BYtO KWORUM, WSZYSTKO ODBYtO SI ZGODNIE Z PRAWEM | KONSTYTUCIA
UCZESTNICZACY W OBRADACH POStOWIE GEOSOWALI PRZEZ PODNIESIENIE REKI

OBRADY PRZENIESIONO DO SALI KOLUMNOWEJ W ZWIAZKU Z PROTESTEM OPOZYCJI
OPOZYCJA ZABLOKOWALA MOWNICE POD HAStEM OBRONY WOLNYCH MEDIOW
KACZYNSKI: WNIOSKI WOBEC BLOKUJACYCH SEJIMOWA MOWNICE MUSZA BYC WYCIAG NIETE
OD 1 STYCZNIA MEDIA MAJA MIEC OGRANICZONY DOSTEP DO BUDYNKU PARLAMENTU

KOMENTARZ NA BELCE:

ZIELINSKI  (PIS): TA AWANTURA ZOSTAtA WYKONANA, ZEBY ZABLOKOWAC USTAWE
DEZUBEKIZACYJNA

17 GRUDNIA 2016 R.
02:00 PILNE: Kaczynski: Wnioski wobec blokujacych sejmowa mownice musza by¢ wyciagniete.

02:00:14-02:00:16
[tukasz Jedlinski]: Marszatek Terlecki, prezes PiS Jarostaw Kaczyriski. To rowniez zdjecia na zywo.

02:00:38 PILNE: PiS: byto kworum, wszystko odbyto sie zgodnie z prawem i konstytucja
02:03 PILNE: protestujacy zablokowali postom PiS wyjazd z sejmu

02:13 ZOLTA BELKA: PREZES PIS: BLOKUJACY MOWNICE SA NEGATYWNIE NASTAWIENI DO USTAWY
»DEZUBEKIZACYJNEJ”

02:44 ZOLTA BELKA: PREZES PIS OPUSZCZA SEJM
02:47 ZOLTA BELKA: POLICJA ZABEZPIECZA WYJAZD POStOW PIS | PREMIER Z TERENU SEJMU
02:47 ZOLTA BELKA: WARSZAWA, PROTESTUJACY BLOKUJA POSLtOM PIS WYJAZD Z SEJMU

3:00-4:00



EENE DZP 14/17

PILNE:
BURZA W SEJMIE BUNT OPOZYCJI | PROTESTY

PIS: BY£O KWORUM, WSZYSTKO ODBY1O SIE ZGODNIE Z PRAWEM | KONSTYTUCIA
KACZYNSKI: WNIOSKI WOBEC BLOKUJACYCH SEIMOWA MOWNICE MUSZA BYC WYCIAGNIETE

BELKA KOMENTARZ:
STOLECZNA POLICJA: SWIECE DYMNA RZUCItA KTORAS Z OSOB PROTESTUJACYCH

STOLECZNA POLICJA: KILKUSET FUNKCJONARIUSZY ZABEZPIECZA TEREN WOKOt PARLAMENTU -
ZGROMADZENIE ZOSTALO ROZWIAZANE

BELKA
STOLECZNA POLICJA: FUNKCJONARIUSZE UZYWALI JEDYNIE SILY FIZYCZNEJ PRZED PARLAMENTEM

PILNE
OPOZYCJA BLOKOWALA MOWNICE PO WYKLUCZENIU POStA PLATFORMY Z OBRAD

Podsumowujac te czesc - Przewodniczacy KRRIT stawia zarzut TVN24, ze jednostronnie prezentowat
wydarzenia poprzez dobor zapraszanych do studia komentatorow i gosci.

Jak wskazalismy wyzej — dobor gosci i komentatorow jest wyrazem realizacji fundamentalnej zasady
swobody i niezaleznosci redakcyjnej nadawcy. Ograniczanie wypowiedzi zapraszanych gosci i
komentatoréw bytoby naruszeniem wolnosci stowa oraz zasady pluralizmu mediéw, wartosci o
charakterze miedzynarodowym (art. 10 Konwencji Europejskiej). Przedmiotowy zarzut
Przewodniczgcego KRRIT jest zatem z punktu widzenia prawnego niedopuszczalny. Dodatkowo zarzut
ten jest nieprawdziwy. TVN24 prezentowata réznorodne wypowiedzi komentatordw i gosci, a przede
wszystkim w petnym zakresie udostepnita swojg antene dla przedstawicieli obozu rzgdowego. Politycy
PiS, na czele z liderem tej partii J. Kaczyniskim, oraz przedstawiciele rzgdu wielokrotnie wypowiadali sie
w TVN24. Ich opinie przytaczane byly takze szeroko na paskach informacyjnych.

Ad. 4. Fatszywe przedstawianie wydarzen sprzed gmachu Sejmu RP poprzez manipulowanie obrazem
i brak niezwlocznego sprostowania informacji nieprawdziwych.

Z zarzutem fatszywego przedstawiania wydarzen sprzed gmachu Sejmu RP poprzez manipulowanie
obrazem i brak niezwtocznego prostowania informacji nieprawdziwych trudno polemizowaé, gdyz nie
zostat on rozwiniety i uzasadniony w Decyzji. Wydaje sie, ze jest to jedynie kolejne powtérzenie tez,
ktorych nieprawdziwos¢ wykazano wyzej.



EER DZP 15/17

Ad. 5 Propagowanie blokowania Sali plenarnej Sejmu RP przez grupe postéw, co uniemozliwiato
prowadzenie obrad, jako legalnego i dopuszczalnego Srodka politycznego sprzeciwu, w tym zarzut
»rezygnacji (przez dziennikarzy TVN24) z przedstawiania widzom informacji o prawnej ocenie”®.

Nie jest obowigzkiem dziennikarza dokonywanie analizy i oceny prawnej pokazywanych zjawisk zycia
politycznego, spotecznego czy gospodarczego. W szczeg6lnosci obowigzek taki nie spoczywa na
dziennikarzach relacjonujacych dziejgce sie na zywo wydarzenia o nadzwyczajnym charakterze. Taki
nadzwyczajny charakter miaty wydarzenia rozgrywajace sie w Sejmie RP w dniach 16-18 grudnia 2016
r.

Faktem jest, ze doszto do blokady méwnicy sejmowe;j i czasowo fotela Marszatka Sejmu RP oraz, ze
dokonali tego parlamentarzysci.

Przewodniczacy KRRIiT w Decyzji powotuje sie na prace S. Pawtowskiego ,Obstrukcja parlamentarna
jako forma walki politycznej opozycji”. Uzycie przez Przewodniczacego KRRIiT sformutowania , W
literaturze tematu juz (podkresl. DZP) w 2003 roku podkreslono [..]"**, wskazuje, ze wg.
Przewodniczgcego KRRIT dziennikarze powinni wiedziec, ze blokada mownicy jest czynem niezgodnym
z prawem i 7e jest to wiedza powszechna, a przynajmniej powinna by¢ znana dziennikarzom.
Wymaganie Przewodniczgcego KRRiT, aby dziennikarze w trakcie obstugi na zywo wydarzen
polegajacych na blokadzie moéwnicy sejmowej znali specjalistyczny artykut z dziedziny prawa i
politologii, ktéry ukazat sie 13 lat przed komentowanymi wydarzeniami w specjalistycznym
czasopismie, jakim jest Przeglad Sejmowy, nie jest racjonalne. .

Odrebng kwestig jest sama ocena prawna blokowania moéwnicy sejmowej przez postéw. W
przytoczonym w Decyzji pogladzie S. Pawtowskiego, wskazuje on, ze ,w przypadku gdy opozycji
zabraknie legalnych srodkow obstrukcji, zdesperowana moze (podkresl. DZP) siegngé¢ po srodki

nielegalne, takie jak [..] blokowanie méwnicy.”” Zatem zdaniem S. Pawtowskiego blokowanie
mownicy jest nielegalne, ale na gruncie politycznym jest dopuszczalne.

Przewodniczgcy Krajowej Rady powotuje sie rowniez na cztery opinie prawne zaméwione po
wydarzeniach z grudnia 2016 r. przez Biuro Analiz Sejmowych. Opinie dotyczyly zaréwno oceny
prawnej dziafari postéw blokujgcych méwnice sejmowa, jak i dostepnych Marszatkowi Sejmu RP
instrumentow prawnych pozwalajacych na wyjscie z zaistniatej sytuacji. Gdyby sprawa blokowania
mownicy sejmowej byta tak jednoznaczna, jak sugeruje Przewodniczacy KRRIT, nie istniataby potrzeba
zamawiania czterech opinii prawnych u profesoréw i doktoréw prawa, a opracowanie S. Pawtowskiego
bytoby powszechnie znane.

13.Str. 2 Decyzji
14 Str. 2 Decyzji
15 Str. 2 3 Decyzji



EEN DZP 16/17

Dziennikarze, relacjonujacy wydarzenia w Sejmie RP nie mogli tych opinii zna¢ z przyczyn oczywistych
(zostaty one sporzadzone w pierwszych dniach stycznia 2017 r.). Na marginesie tylko nalezy zaznaczyc,
Ze opinie owe nie maja charakteru wigzgcego i stanowig jedynie wyraz pogladéw ich autoréw.

Wszystkie opinie zgodnie krytycznie oceniajg blokade mownicy sejmowej. Nie s3 jednak w petni
zgodne, jesli chodzi o klasyfikacje prawng tych zachowan. W szczegélnosci uwage zwraca opinia R.
Kmiecika, ktory stwierdza, ze co prawda ,Zachowanie postow (...) prima vista pozwala rozpozna¢ w nim
znamiona przestepstwa z art. 128 § § 3 k.k.” to ,infantylizm i irracjonalizm postepowania niektorych
opozycyjnych postow, ostatnio w publicystyce przedstawiany jako dylemat, czy byta to ,préba puczu”,
czy raczej zatosna , polityczna tragifarsa” (zob. artykut prof. Mieczystawa Ryby, pt. Upadek elit..., Nasz
Dziennik z 29 grudnia 2016 r.), skfaniajg raczej do oceny teqo zachowania jako nieodpowiedzialnego
wybryku (podkresl. DZP), do ktérego bardziej niz kodeks karny nalezatoby stosowacd — gdyby to byto
prawnie mozliwe — Srodki wychowawcze przewidziane w ustawie o postepowaniu w sprawach

nieletnich”. R. Kmiecik uznaje, ze ,zachowanie postéw odpowiada w szczegdlnosci znamionom
przestepstwa z art. 231 §1 k.k.", ale zaznacza jednoczes$nie, Ze ,Zachowanie postéw nie wypetnia
znamion przestepstwa z art. 224 k.k.”.

Warto przypomnie¢, ze w 2012 roku Prokuratura Okregowa w Warszawie odmowita wszczecia
postgpowania w sprawie blokowania Sejmu przez zwigzek zawodowy ,Solidarnoé¢” nie dopatrujac sie
w tym dziataniu cech przestepstwa.

16 grudnia 2016 w Sejmie RP, rownolegle do blokowania méwnicy sejmowej, odbyto sie posiedzenie
Sejmu RP zarzadzone przez Marszatka Sejmu RP w Sali Kolumnowej, w trakcie ktérego postowie
przegtosowali ustawg budzetowa na rok 2017. Posiedzenie to bylo przedmiotem postepowania
prokuratorskiego umorzonego w dniu 7 sierpnia 2017 roku. 18 grudnia 2017 r. Sad Okregowy w
Warszawie uchylit decyzje prokuratury i nakazat wznowienie $ledztwa. Blokowanie méwnicy nie byto
przedmiotem postepowania prokuratorskiego.

Dziennikarze TVN24 relacjonowali oba wydarzenia stosujac ten sam warsztat i zasady pracy
dziennikarskiej. Nie dokonywali prawnej oceny dziatan Marszatka Sejmu RP i postéw zebranych na
posiedzeniu Sejmu RP w Sali kolumnowej.

Tymczasem w Decyzji Przewodniczacy KRRiT w sposéb nieuzasadniony: 1) Sam przesadzit, ze
blokowanie méwnicy byto czynem niezgodnym z prawem; 2) Pominat relacje innego wydarzenia, tj.
glosowania postéw nad budzetem w Sali Kolumnowej, ktére to wydarzenie réwniez moze by¢ oceniane
jako nielegalne; 3) Uznal, ze naganna jest rezygnacja z przedstawienia przez dziennikarzy oceny
prawnej blokowania méwnicy oraz milczaco nie uznat za naganng rezygnacje przez dziennikarzy z
przedstawienia oceny prawnej glosowania ustawy budzetowej w Sali Kolumnowej.



EEN DZP 17/17

W imieniu TVN S.A.

Dc w@/bw&%%

radCa pra l leo’.a
WO]CIECh Dziomdziora hSSOQ

radca prawny

Zataczniki:

Odpis petnomocnictwa z dnia 29 listopada 2017 r. wraz z dowodem uiszczenia opfaty skarbowej;

2. Tre$¢ depeszy PAP informujacej o dziataniach Policji dotyczacych zgromadzenia przed Sejmem RP
w dniu 16 grudnia 2016 r;

3. Kopia analizy dotyczacej raportu H. Karp, przygotowana na zlecenie TVN przez ekspertéw School
of Media & Public Affairs z Uniwersytetu George’a Washingtona z Waszyngtonu DC;

4. Tlumaczenie analizy z pkt. 2.



ZALACZNIK NR 1



Warszawa, dnia 29 listopada 2017 roku

PEENOMOCNICTWO

Dziatajgc w imieniu spétki TVN S.A. z siedzibg w Warszawie, KRS: 213007 (zwanej dalej ,Spétka”), jako
uprawnieni do reprezentacji Spéiki, niniejszym udzielamy petnomocnictwa

Hannie Gajewskiej, adwokatowi
Jozefowi Palince, adwokatowi
Wojciechowi Dziomdziorze, radcy prawnemu
z kancelarii prawniczej
»Domariski Zakrzewski Palinka” sp.k.
Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa

do reprezentowania Spotki przed:

- organami administracji i urzedami, a w szczegbéinoéci przed Krajowa Rada Radiofonii i
Telewizji (zwanej dalej ,KRRIT”), Przewodniczacym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz
Biurem KRRIiT

- przed sadami administracyjnymi, przed sadami powszechnymi (rejonowym, okregowym i
apelacyjnym), przed sadami polubownymi, przed organami $cigana, przed organami
egzekucyjnymi i Sagdem Najwyzszym

w sprawach zwigzanych z postepowaniami wszczynanymi przez Przewodniczgcego KRRIT lub KRRIT
dotyczacymi przestrzegania przez Spotke przepiséw ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i
telewizji lub warunkow koncesji Nr 474/2011-T.

Kazdy z petnomocnikéw moze dziata¢ samodzielnie i moze udziela¢ dalszych pethomocnictw.

e

L»,Dwm

za Zciaaev-@'(: 2 aﬁﬁJ:&.

b ‘fl"qmﬂ'" 204%.



2 [ Bank Pekao

Historia przekazow

w systemie bankowosci internetowej F’ekaoBiZ!\JES24

Dane witasciciela rachunku
Nazwa wiasciciela DOMANSKI ZAKRZEWSKI PALINKA SK. Adres wilasciciela

Rachunek wlasciciela 41 1240 6292 1111 0010 6627 7793

Dane kontrahenta/zleceniodawcy

RONDO ONZ 1,
00-124 WARSZAWA

Nazwa URZAD M. ST. W-WY DZIELNICA WOLA Adres -WARSZAWA
Rachunek 54 1030 1508 0000 0005 5003 6045

Szczegoty operaciji

Data waluty 04.01.2018

Data ksiggowania 04.01.2018

Kwota 51,00 PLN

Tytut operacji Optata skarbowa od peinomocnictwa - W. Dziomdziora, H. Gajewska-Kraczk owska, J. Palinka
Kod operac) 020

Opis kodu operacji Przelew krajowy (-)

Referencje banku 5320104607202616

Data wystawienia 04.01.2018 15:25

Strona

1/2




ZALACZNIK NR 2



17.12.2016, 02:18 Warszawa (PAP)

Policja ostrzeglia protestujacych pod Sejmem o moiliwosci uiycia Srodkéw przymusu
bezposredniego

Policja ostrzegia w sobote w nocy protestujacych przed Sejmem zwolennikow KOD o mozliwosci
uzycia Srodkow przymusu bezposredniego.

"Policja ostrzega przed uzyciem S$rodkdw przymusu bezposredniego" - poinformowata
protestujgcych policja.

"Wzywa sie do opuszczenia miejsca zgromadzenia osoby postronne: postow, senatoréw oraz inne
osoby posiadajgce immunitet" - brzmiat komunikat policji.

"Na podstawie przepisow prawa wydaje sie polecenie o zaprzestaniu dziatania polegajacego na
uzywaniu drogi publicznej niezgodnie z jej przeznaczeniem" - podkreslita policja.

"W przypadku nie podporzgdkowania sie poleceniom wydanym przez policje zostang uzyte
przewidziane prawem $rodki przymusu bezposredniego" - podkreslono. (PAP)

rbk/ par/

Rzecznik KSP o demonstracji pod Sejmem: Policja nie uzyta gazu {zawigcego

Wobec protestujgcych przed Sejmem policja nie uzyta gazu tzawigcego - poinformowat rzecznik
Komendy Stotecznej Policji Mariusz Mrozek. O pétnocy zgromadzenie zostato rozwigzane - dodat.
"Na te chwile nikt nie jest zatrzymany" - podkreslit w sobote Mrozek w TVN24.

Jak zapewnit, policja nie uzyta gazu fzawigcego wobec protestujgcych, ktérzy uniemozliwiali
opuszczenie terenu parlamentu przez kolumne aut m.in. z premier Beatg Szydio i prezesem PiS
Jarostawem Kaczyniskim. "To byta Swieca dymna rzucona przez jedng z 0sob protestujgcych" - wskazat
Mrozek.

"Policjanci uzyli tylko i wytacznie sity fizycznej zaden inny Srodek przymusu nie zostat uzyty" - zaznaczyt
rzecznik KSP wskazujgc, ze s3 to dziatania zgodne z prawem.

Jak dodat zamieszanie, ktore sfilmowaty kamery telewizyjne byto skutkiem "zachowania oséb, ktére
uniemozliwity wyjazd kolumny z tereny parlamentu”. "Czyli oséb, ktére wbiegaty pomiedzy te
samochody zagrazajgc przede wszystkim wiasnemu bezpieczenstwu" - podkreslit.

Mrozek poinformowat ponadto, ze po pétnocy zgromadzenie 0s6b protestujgcych pod Sejmem zostato
rozwigzane, a "uczestnicy zostali bardzo intensywnie informowani, ze ich dziatania sg nielegalne i stojg
w sprzecznosci z obowigzujgcym prawem”.

Mrozek poinformowat tez, ze teren parlamentu zabezpiecza kilkuset policjantow. (PAP)



ZALACZNIK NR 3



THE

GEORGE

WASHINGTON

UNIVERSITY

WASHINGTON, DC School of Media & Public Affairs
MEMORANDUM

To: Scripps Networks Interactive

From: Robert M. Entman

Re: Analysis of the Karp Report’s Methods, Findings and Conclusions

Date: December 19, 2017

Introduction

The School of Media and Public Affairs (SMPA) at George Washington University (GW) is one of the leading academic institution for
study of politics, journalism and media in the world. On its faculty are globally respected former Jjournalists and internationally
renowned scholars who have produced award-winning books, articles and scholarship that is widely cited in academic studies and
quoted in the news media. Its students meet a stringent admissions standard and receive a rigorous education in journalism and political
communication. They have gone on to serve in such positions as speech writer for Hillary Clinton, chief Washington correspondent for
CNN, editor of a major newspaper, Hollywood television producer, founder and CEO of a popular internet startup, and faculty member
at other respected universities,

GW was engaged in November 2017 by Scripps Networks Interactive to examine, analyze and evaluate the work of TVN. GW has
deployed leading members of its world-recognized faculty, and other internationally respected expert consultants with decades of high-
level experience at leading news organizations, to conduct this review, which is ongoing and scheduled for completion in 2018.
Specifically, GW's work is to identify the ideals and principles against which a professional news organization aspiring to the highest
standards of journalism should be measured. To evaluate whether TVN achieves those internationally recognized principles of high
quality journalism, GW’s team is assessing the operations, procedures, processes, accountability and transparency of TVN's news
operations. We are further applying social scientific methods to analyzing accuracy, diversity and balance in a broad range of the actual
content broadcast and placed online by TVN's news organization.

In the midst of our project, we have now been specifically asked to evaluate the "Karp Report," which we understand to have been
commissioned by the National Broadcasting Council and relied upon by the Council to impose a fine against TVN for its coverage of
the 2016 parliamentary crisis protests. We have been provided an English translation of this Report as well as over 40 hours of taped,
subtitled news coverage made by TVN during the 2016 parliamentary protest.

In my view as a scholar of political communication, the Karp Report does not properly employ accepted methods, concepts, empirical
research, or theory. It does not uphold standards of open-minded, independent academic inquiry in which researchers rely on analyzing
representative data to guide their conclusions, rather than allowing desired conclusions to guide selection of data analyzed. The Report
neglects the bulk of TVN’s actual broadcasts, instead focusing only on the coverage that, stripped of the context provided by the entire
broadcasts, appears to confirm its author’s pre-existing thesis that TVN violated broadcasting regulations. This approach violates the
independence and objectivity that undergirds scientifically valid research of the sort that the National Broadcasting Council (NBC)
needs in making decisions.

For the present analysis, we have been asked to identify the journalistic standards which should have been utilized by TVN during this
coverage and determine the validity of the allegations made in the Karp Report. Given so little time for this task. we could not perform a
quantitative content analysis to determine with scholarly precision whether and exactly how closely TVN adhered to the highest
standards. Instead our capacity and purposes are limited here to demonstrating that:

1. the Karp Report ignores much of the coverage produced over the 40 hours;

2. the Report neglects nuance, complexity and balancing aspects of the reporting; and

3. the Report fails to meet accepted standards for academic or social scientific research.



Any generalizations the Karp Report makes about the nature and likely effects of TVN’s coverage are therefore highly questionable,
rendering the Report deficient as a basis for any rulings by the NBC.

Assessing the Full Range of TVN’s Coverage of Protest Activities

The appropriate standard of judgment for rigorous research into journalistic performance is whether over the entire course of the
newsworthy events—here nearly two full days of protest coverage—diverse views in support and opposition are given accurate, fair and
reasonably balanced voice. Based upon our review of the actual coverage, the Karp Report’s findings and conclusions do not apply or
reflect these standards.

It is the role of high-quality professional journalism to cover multiple voices, many perspectives—to convey the intentions of al/ sides
of a debate or dispute. In addition, it is appropriate and common for leading news organizations around the world to devote particular
attention to leaders who are in a position to influence the outcomes of disputes. In this case, TVN’s coverage indeed paid close
attention, and gave opportunities to speak, to a broad range of elected members of the Sejm, a range that should reflect the diversity of
views among the Polish voters who elected them.

High-quality news coverage is nuanced, conveying over time a variety of views and possessing potential to cause varied, sometimes
contradictory effects on different audience members. We found an abundance of such coverage in this case. We found ample evidence
demonstrating TVN's efforts to relay to its viewers the full spectrum of the protests including the origins of each side's positions and
their responses to actions by their opposition

Adhering to standards of diversity, accuracy, fairness and balance is particularly difficult for any news organization when covering
developing events live, in real time, as was the case for the December 2016 protests. At any given moment, one side might be doing or
saying something newsworthy while the other is quiet or just repeating what it has already said or done. At that precise instant,
therefore, it is impossible for news to pay equal attention to all sides. After all, for television audio to be understandable, only one
person can speak at a time. Therefore, an observer looking at selected moments of coverage could develop the misleading impression
that only one side is represented. In order to evaluate coverage, one must look at its totality over time.

To take one example, the recorded coverage at 17:01 on December 16, shows a news conference in which four opposition party
spokespersons are gathered before microphones. Since those appearing were among the leaders of the protest in Parliament, their views
were by any journalistic standard newsworthy. One can see on the screen several different media organizations’ microphones, so other
news outlets agreed with TVN in treating this event as newsworthy. Giving them a chance to state their views is entirely reasonable for
a live news broadcast. In addition, what opposition party spokespersons were shown saying was not inflammatory. They said certain
policies should be changed. One said “We wanted to vote, ask questions, have a debate. ... This can still be solved. ... We can still pass
the budget today. All it takes is good will.” While also strongly criticizing the Speaker, this spokesperson merely asked for a normal
parliamentary debate and vote. He did not advocate protest or anything illegal. At the same time, on the right side of a split screen, TVN
was showing the scene from the floor of the Parliament. It pictured several dozen members talking, many holding up small signs or
speaking into mobile phones, surrounding a lectern. The visual image itself was peaceful.

The 17:01 news conference was immediately followed by a TVN anchorman’s simple summary of what the opposition leaders just said.
Then at 17:04:50 began a studio interview with Grzegorz Micugow who among other things said: “...it’s better to have protests at the
parliament, because it’s a place of discussion” i.e. he was discouraging street protests. He went on to suggest the ruling party “wants the
discussion to spill out into the streets”—that PiS was deliberately fomenting conflict by its rhetoric and actions in Parliament. These
were his opinions, which might have been incorrect. But although Micugow said very critical things of the governing party, he did not
endorse street protest let alone illegal actions, instead endorsing protest and discussion within Parliament itself. Giving Micugow a
voice here could not be seen as encouraging viewers to take part in demonstrations. Yet taken in isolation, out of context, misleadingly
construed, parts of what he said could be interpreted as supporting protest.

As another example, the Report (p. 11) says that on December 17, around 02:42, TVN's reporting engaged in “sustaining the climate of
protest, resistance, no concessions, and thus building up a narrative of support to a political faction that resists outside, in front the
Sejm.” To back this claim that TVN encourages protest and resistance, the Report quotes Jacek Fedorowicz saying that he believes
Jaroslaw Kaczynski’s government is leading to a “state of ruin.” However, after he says this, the TVN interviewer immediately
responds to Fedorowicz with a question that the Karp Report entirely omits. Far from endorsing Fedorowicz’s view, TVN’s interviewer
directly questions its premise: “But these are normal democratic processes. Which are sometimes slow and languid, as it was with PO
[the prior ruling party], and sometimes a bit radical, faster and exciting.” Fedorowicz then says he disagrees with the interviewer, and
regrets he even agreed to be interviewed. Far from endorsing a “climate of protest,” then, the correspondent challenges Fedorowicz’s
core premise, an assumption shared by and motivating many protesters. This is but a single example of a problematic claim in the
Report, but it does suggest the larger point that the meanings communicated throughout the coverage are complicated—and that TVN
reporters did not simply support the protesters, but often engaged in proper, skeptical journalistic balancing.

The unwavering obligation of a free media is to present the facts as they unfold allowing the public to evaluate the meaning of those
events. When a scholar is tasked with analyzing the standards of news coverage, a preeminent principle and standard against which
reporting should be measured is that the reporting should give voice to a diverse range of views. GW's initial examination of TVN's
protest coverage found numerous examples where TVN conveyed views both in support of, and against, the government's actions



during this protest, frequently offering virtually equal time to the supporters of the protests and the defenders of the government
position.

The Karp Report ignored these examples and much of the rest of TVN’s actual coverage, which bestowed a great deal of attention to
supporters of the government even as it also, and quite properly, paid close attention to protesters and their supporters. TVN
specifically offered many instances where it conveyed directly and at length, without critical comments from opponents, the comments
made by Law and Justice party leader Jaroslaw Kaczynski, and other party and government officials explaining and supporting the
government's position.

For example, on December 16, near the beginning of the events, at 17:48-51, Mr. Kaczyfiski is given voice to state PiS’s position for
over three minutes. Then his words are summarized without comment by the anchorman. At 17:52 a TVN reporter asks Ryszard
Terlecki (from PiS) questions on his way to a meeting of the PiS club; he does not respond and therefore has no voice in this particular
segment. It was Mr. Terlecki’s choice not to respond; the lack of voice was not TVN’s choice. This circumstance reveals a nuance in
assessing the coverage. If a leader from the governing party refuses to speak with a correspondent from TVN, it is misleading to
criticize TVN for not providing him a platform during this segment. After Mr. Terlecki refuses to speak, the TVN anchor factually and
briefly summarizes the events of the day leading up to the moment (17:53-54). Immediately following, a TVN correspondent interviews
Marek Ast, a PiS member who criticizes the protest inside the Sejm, calling it “complete anarchy.” This is immediately followed by an
interview with Minister Zielinski from PiS, who says he’s “very concerned” by what, he asserts, PO members are doing. He says they
protest because they “can’t come to terms with losing the election.” Elzbieta Witek, Cabinet Chief for the Prime Minister, is then
interviewed briefly, and the screen continues to show PiS members leaving a meeting until 17:56, meaning eight minutes have elapsed
during which essentially all viewpoints on the protest conveyed are those of PiS. If an observer were to pick and choose these eight
minutes, he or she could well conclude that TVN’s coverage heavily favored PiS. But just as with the Karp Report, it would be entirely
misleading to draw inferences from such selected segments out of many hours of continuous coverage.

To be sure, there is plenty of advocacy on TVN, but it comes from both sides. TVN offers Tomasz Lis, a well-known commentator who
supports the opposition, opportunities to speak, as the Karp Report notes, but it also offers a frequent platform to Mr. Kaczynski and
many PiS leaders and supporters, which the Karp Report downplays. TVN's anchors and correspondents also frequently asked
challenging questions of guests on all sides, representing both government and protesters, rather than conveying their views
unmediated.

In light of the brief time available to complete the present document, we are unable to provide a full inventory of the Report’s empirical
shortcomings, though we are also working on a more extensive evaluation of the protest coverage as part of our larger study of TVN.
We turn instead to the Karp Report’s failings as an academic study, in that it ignored virtually all of the scientific research on the
operations and effects of news media when making assertions about the alleged effects of TVN's coverage. Therefore, even if we were
to grant the validity of its empirical claims about the content of that coverage—which as demonstrated above we do not grant—the
Report makes unsupportable inferences about the meanings and effects of the coverage it claims to find.

Deficiencies in the Karp Report as Academic Research

The Karp Report is presented as a ““qualitative™ analysis. There is an accepted body of qualitative research methods that is not followed
in the Report. Qualitative methods do not permit selection of evidence that mainly or only supports one’s hypotheses. Qualitative
research, although typically lacking much in the way of numerical data or statistical tests, is still held to standards of academic and
scientific rigor. Beyond falling woefully short of such standards for qualitative research, the Report ignores a vast body of quantitative
empirical research and theoretical scholarship that is also relevant to the Report’s arguments and the NBC’s complaint.

I. The Report exhibits severe conceptual flaws. Although there are rarely universally accepted definitions of key concepts in
most social science, concepts do take on a limited range of meanings and need to be specified with some precision to have any
probative use. One cannot simply declare one’s own definition that neglects the generally accepted uses of concepts. For
example, “framing” is a concept that the Karp Report uses repeatedly. As the author of numerous, widely cited scholarly
writings on framing, I judge that the concept used in the Report is simplistic and distorted.

On page 6 the report seems to define framing as “elements of persuasion to suggest how the audience should interpret them.”
Aside from its vagueness, and its ignoring of the research literature’s conceptualizations, the way framing is used here appears to
assume it is illegitimate. The assumption seems to be that journalists normally convey news without framing. In other words: if
any persuasive elements are present, they are intentionally imposed by journalists on coverage that normally lacks any such
features. Such a claim ignores a vast research literature showing that framing is omnipresent in all human communication.

2. The Report makes unsupportable claims about the effects of TVN’s coverage. Another example would be the Karp Report’s
assertion, made several times in slightly different ways, that the coverage was guilty of “indirectly sustaining the climate” (p. 10;
also see pp. 11, 15 and passim) of protest action. I believe by this the report means to say that TVN’s reports in particular
encouraged audience members to participate in protests. There is no accepted concept in research on political communication of
“indirectly sustaining” a “climate.” Such a claim is vague. It also neglects a lot of research that shows impacts of any particular
media message can vary widely among different individuals and have unexpected effects. In the case of media covering protests,
much research suggests that rather than encouraging most audience members to join or support protests, images of protesters of



the sorts described in the Karp Report frequently create antagonism to the participants and their causes. For example, despite
extensive media coverage of anti-war activities, among the very least popular groups in the late 1960s in the US were anti-war
protesters. This anti-protest effect has a number of explanations. For example, seeing disorder in the streets frightens many
citizens and makes them resentful of those who seem to cause it. But the relevant point here is that one cannot simply infer
straightforward media effects from any particular set of stories. One needs empirical evidence, gathered scientifically and
informed by prior research and theory.

The Report makes vague and ungrounded claims about the meanings embedded in TVN coverage. The Report is replete
with phrases like this: “some ambiguous slogans which sound like an encoded hint” (p. 18), “speeches by opposition politicians
that might be perceived” (p. 19) and “messages escalating the gravity of the events” (p. 22). All of these somewhat vaguely
suggest media effects without any theoretical basis or any connection to existing social scientific research.

The Report conveys misleading interpretations of some quotes it does include. For example, at the bottom of page 14 and
top of page 15 it charges that TVN “transforms itself into a transmission belt of one party to the dispute, with suggesting one’s
own interpretation contained in suggestive questions to the politicians with whom it sympathizes.” Then it quotes Roman
Kurkiewicz, saying the day marked “an absolute turning point...I think that something has crumbled,” followed by TVN
correspondent Andrzej Morozowki asking “Mrs. Deputy, why has the opposition regrouped now, started to occupy this
Presidium part of the Sejm?” This question simply asks an MP for her analysis of why the opposition has taken an action. It does
not transmit the opposition’s point of view. The Kurkiewicz quote is manifestly an opinion, and furthermore it is vague, it does
not clearly endorse the protest but merely says the action marks a turning point—surely a reasonable if debatable proposition. In
addition as noted above, it is no more valid to conclude from two brief quotations that TVN has taken the protesters side than it
would be to conclude from the earlier discussed eight-minute period during which Jaroslaw Kaczynski and other PiS members
are quoted that TVN was a transmission belt for PiS.

The Report contradicts itself. For example, on page 16 bottom, the Report asserts that TVN engages in “repudiating a
democratically established legislative branch of government, ascribing to it the intention to restrict public access to information:
suggesting of persistent breach of civil rights by the government.” It then quotes from TVN's coverage Piotr Stasinski and
Thomasz Lis making such criticisms of the government. Although the government might strongly disagree with these views,
which are surely debatable, it is self-contradictory in the extreme to say that such views criticizing the government cannot be
voiced over TVN’s airwaves. If it is impermissible to voice such critical views, then that actually confirms the accuracy of the
views voiced: it shows that the government does indeed intend to restrict public access to information and to breach Polish
citizens’ civil rights.

The Report both condemns and endorses editorializing by the news media. On page 19 middle and bottom (and also page 56
top), after previously criticizing TVN for editorializing in favor of protesters, it criticizes TVN for nor editorializing against
those supporting protest. The professional standard is to avoid editorializing in news reports. If TVN did engage in

editorializing, it failed in such an instance to adhere fully to the standard. In any case, the Report cannot have it both ways.

The Report holds TVP to different standards than it applies to TVN. On page 47 the Report cites with approval TVP's
coverage of protest events, yet condemn similar reportage when it appears on TVN. On December 18, for example, at 18:54 on
the tape (or 06:18), TVP’s coverage is quoted as telling viewers that protests are continuing, and telling where they will meet.
This is entirely standard practice when covering protests, to tell viewers how events are unfolding, and that is why both TVP and
TVN reporting contain similar passages.

The Report confuses reports of actual events with endorsement of those creating the events. For instance, on page 22 top,
the Report accuses TVN of “escalating the gravity of the events.” Again on page 24 middle, the Report says TVN conveyed
“messages amplifying the atmosphere of chaos throughout the country.” In the first instance, TVN’s Katarzyna Koleda-
Zalewska is quoted (December 16, 19:03:52) to the effect that the situation was indeed moving toward confrontation. Although
reasonable persons might disagree with that description, it is merely that, a description of events that are certainly unusual and
dramatic. And in fact it was a confrontation between supporters and opponents of the government’s proposals with respect to
media access in the Parliament. In the second instance, at 19:11:27, a TVN reporter interviews a demonstrator who clearly is
giving his own observations of the situation, followed by the reporter predicting that emotions will continue to run high while
the screen shows PiS leaders getting into a car. All of this is within normal parameters of professional reporting on parliamentary
conflicts and protesting citizens.

The Report implies that there is only one appropriate way to cover certain matters, and any other choice reveals
deliberate distortion, when in fact these are traditionally within the discretion of journalists’ news judgments, and could
legitimately be decided in multiple ways. For example, on page 57, the Report criticizes TVN for “not trying to explain...that
the demonstration in front of the Sejm was previously planned and prepared.” Leaving aside debate over whether and to what
degree that demonstration was in fact planned, something that would be difficult to confirm in the course of ongoing live
coverage, any TVN decision not to delve into that question is not evidence of deliberate distortion. It is a matter for (certainly
debatable) news judgment on whether this was central to covering the ongoing protests. Another example is the matter of TVN's



alleged neglect of news about TVP’s signal failure. Given the larger events occurring, a temporary technical glitch in another
broadcaster’s operations would generally not be considered highly newsworthy.

. The report treats TVP, the news broadcaster whose personnel are mainly appointed by and closely aligned with PiS, as

the appropriate standard of reporting. For example, the Report praises TVN’s coverage at page 33 for providing “context”
that minimizes the unusual events, for playing down the protest. TVP reporting as the Report describes it does embody a
different style of reporting, one that minimizes the disruptive events and stressing the ongoing process of legislating. One can
defend TVP’s news judgment here, but it is both more typical and more universally accepted as the duty of journalists, to cover
unusual events. Given that elected MP’s were engaging in protest on the floor of the Sejm, this is surely an unusual situation,
and as the Report itself notes, TVP’s own caption asks whether the legislation will be delayed by the blockade, thereby
implicitly acknowledging atypical happenings. This is not to deny that context is an important, desirable feature of professional
journalism. However, the Report cannot logically be saying context is only acceptable when it supports the governing party’s
position and otherwise should be excluded. Yet that is what it appears to be saying.

Conclusion

The Karp Report makes little connection to scientific research that is highly relevant to the questions raised by the NBC complaint.
Instead the report seems based on the author’s own subjective interpretation of data. She is entitled of course to her own interpretation,
but additionally, as TVN’s prior written response and the present document shows, the report’s data fail to accurately and in a balanced
way reflect the full range of coverage that actually appeared on TVN. It is ironic that the Karp Report appears to engage in the very sort

of partial, selective presentation of information and emotional persuasion techniques of which it accuses TVN of engaging.

In addition we note the Karp report lacks professional journalistic input or analysis. It appears to be conceived and written by a scholar

without guidance from professional journalists. The present document was written in consultation with journalists with decades of
international experience, Frank Sesno, former Washington Bureau Chief and White House Correspondent at CNN, and Richard

Griffiths, former Vice President and Senior Editorial Director at CNN. The Karp Report also fails to note or apparently inquire about
TVN'’s editorial processes that are intended to ensure adherence to internationally recognized standards of professional journalism.
These are relevant to any conclusions from an academic study (GW's team is engaged in just such a study of TVN’s processes and

procedures).

The failure to follow the standards and methods of scholarly analysis in producing the Report’s conclusions raises questions of whether
it was designed to achieve a pre-determined result rather than provide a well researched and documented academic analysis sufficient to
serve as an appropriate foundation for governmental decision-making. Instead, the Karp Report appears to focus almost exclusively on
Just those TVN segments that might move the NBC to find TVN in violation of broadcasting laws, and in many of its findings appear

based on a distorted caricature of TVN’s reporting.

Based upon our review thus far of TVN’s coverage, and comparing that coverage with its description in the Karp Report, it is clear to us
this Report not only fails to reflect how TVN actually covered the protests. The Report also draws inferences from the nature and effects
of TVN's coverage that are not supported by empirical social science or accepted scientific theory. As such, the Report is misleading at
best, and does not provide a comprehensive, academically rigorous analysis of how TVN covered the December 2016 protests. The

Report therefore does not provide any legitimate basis on which the NBC might reach a valid judgment of TVN’s coverage.



ZALACZNIK NR 4



...

ipier firmowy Wydziatu Medidw i Spraw Publicznych George Washington University]

ORANDUM
Do: Scripps Networks Interactive
Od: Roberta M. Entmana
Dotyczy: Analizy metod, ustaleri i wnioskéw Raportu p. Karp
Data: 19 grudnia 2017 r.
Wstep

Wydziat Mediéw i Spraw Publicznych (ang. School of Media and Public Affairs) (w skrocie:
,SMPA”) na Uniwersytecie im. George’a Washingtona (ang. George Washington University)
(,GW”) jest jedng z wiodacych w Swiecie instytucji akademickich w dziedzinie studiow z
zakresu polityki, dziennikarstwa i mediow. Wérod wyktadowcéw sg szanowani na catym
éwiecie dziennikarze oraz naukowcy o miedzynarodowej renomie, ktorzy sa autorami
zdobywajacych nagrody ksigzek, artykutow i wiedzy naukowej, szeroko przywotywanych
w badaniach naukowych i cytowanych w mediach informacyjnych. Studenci musza spetnic
surowe wymogi przyjecia i uzyskujq staranne wyksztatcenie w zakresie dziennikarstwa
i komunikacji politycznej. Absolwenci uzyskujq pracg na takich stanowiskach jak autor
przemowieri Hillary Clinton, gléwny korespondent CNN w Waszyngtonie, redaktor duzej
gazety, producent telewizyjny w Hollywood, zatozyciel i prezes popularnego startupu
internetowego, oraz wyktadowcy innych szacownych uniwersytetow.

W listopadzie 2017 r. Scripps Networks Interactive zwrocit sie do GW o zbadania,
przeanalizowanie i ocene pracy TVN-u. GW zatrudnit czotowych przedstawicieli swojego
cenionego na calym S$wiecie wydziatu oraz innych ekspertow cieszacych — sig
miedzynarodowym uznaniem o wieloletnim doéwiadczeniu na wysokim szczeblu w
wiodacych organizacjach zajmujacych sie mediami informacyjnymi w celu przeprowadzenia
oceny, ktdra jest obecnie w toku i ma sig zakoriczy¢ w 2018 roku. W szczegdlnosci zadaniem
GW jest okreslenie wzorcéw i zasad, wedtug ktdrych nalezy ocenia¢ profesjonalng
organizacje informacyjna, aspirujgcq do najwyzszych standardéw dziennikarstwa. Aby
dokonaé¢ oceny, czy TVN osigga takie globalne zasady wysokiej jakosci dziennikarstwa, zespot
GW dokonuje oceny dziatalnosci, procedur, procesow, zasad ponoszenia odpowiedzialnosci i
przejrzystosci dziatalnosci informacyjnej TVN-u. Ponadto stosujemy metodologie nauk
spotecznych w celu dokonania analizy rzetelnosci, zréznicowania i zréwnowazenia szerokiego
zakresu faktycznych tresci nadawanych i umieszczanych w Internecie przez organizacjg
informacyjng TVN.

W trakcie realizacji naszego projektu zostalismy w szczegblnoéci poproszeni o dokonanie
oceny ,Raportu p. Karp”, ktéry, jak rozumiemy, zostat przygotowany na zlecenie Krajowej
Rady Radiofonii i Telewizji i na podstawie ktérego Rada natozyta kare pienigzng na TVN za
relacjonowanie protestéw podczas kryzysu sejmowego w 2016 roku. Przekazano nam
angielska wersje tego Raportu oraz ponad 40 godzin nagranych relacji informacyjnych
z napisami przedstawianych przez TVN podczas protestu sejmowego w 2016 roku.

T e

iey)

<

Moim zdaniem, jako naukowca zajmujacego sig komunikacjg polityczng Raport p. K)a_;p'_
stosuje w sposob odpowiedni przyjetych metod, koncepcji, badan empirycznych t
Nie spetnia standardow otwartego umystu, niezaleznego badania naukowego,



badacze opieraja sie analizujgc reprezentatywne dane w celu wyciggniecia wnioskow,
zamiast pozwoli¢, aby pozadane wnioski kierowaty wyborem analizowanych danych. Raport
pomija znaczng czes¢ tresci nadawanych przez TVN, zamiast tego koncentrujac sig na
relacjach, ktére — pozbawione kontekstu catosci nadawanego materiatu — wydaja sig
potwierdzac teze z gory przyjetg przez autorke, ze TVN naruszyla przepisy obowiazujace
nadawcéw. Takie podejécie narusza niezaleznosc i obiektywnosc, ktére leza u podstaw badan
waznych z naukowego punktu widzenia tego rodzaju, jakie sg potrzebne Krajowej Radzie
Radiofonii i Telewizji (KRRiT) przy podejmowaniu decyzji.

Dla potrzeb niniejszej analizy poproszono nas o okreslenie standardow dziennikarskich, jakie
TVN powinna byta stosowa¢ w swojej relacji oraz ustalenie zasadnoéci zarzutéw zgtoszonych
w Raporcie p. Karp. Majac na to zadanie bardzo niewiele czasu, nie moglismy przeprowadzic
iloéciowe]j analizy tresci, aby ustali¢ z naukowa precyzja, czy i jak éciéle TVN stosowata si¢ do
najwyzszych standardow. Zamiast tego, nasze mozliwoéci i cele ograniczajq sie tutaj do
wykazania, ze:

1. Raport p. Karp pomija znaczna czes¢ relacji wyprodukowanych podczas 40 godzin,
2. Report pomija niuanse, zfozonosc¢ i aspekty réwnowagi pracy reporterskiej, oraz
3. Report nie spetnia zaakceptowanych standardéw badan naukowych lub spotecznych.

Wszelkie generalizacje dokonywane w Raporcie p. Karp na temat charakteru i
prawdopodobnych skutkéw relacji TVN sq tym samym mozliwe do zakwestionowania,
powodujac, ze Raport jest wadliwy jako podstawa do rozstrzygnie¢ dokonywanych przez
KRRIT.

Ocena petnej relacji TVN z dziatan zwigzanych z protestem

Odpowiedni standard oceny przy starannym badaniu pracy dziennikarskiej polega na tym,
czy podczas catego przebiegu zdarzen wartych relacjonowania — w tym przypadku niemal
dwa petne dni relacjonowania protestow —rézne punkty widzenia — za i przeciw — s3
przedstawiane w sposéb rzetelny, uczciwy i w rozsadnych granicach zréwnowazony. Na
podstawie naszej oceny faktycznych relacji ustalenia i wnioski poczynione w Raporcie p. Karp
nie stosujg ani nie odzwierciedlajg tych standardéw.

Rolg wysokiej jakosci profesjonalnego dziennikarstwa jest prezentowanie wielu glfosow,
réznych perspektyw — aby przekazac intencje wszystkich stron debaty lub sporu. Ponadto,
jest rzecza wiasciwa i przyjeta w wiodacych organizacjach informacyjnych na catym swiecie,
aby poswieca¢ szczegdlng uwage liderom, kt6rzy sq w stanie wplywaé na wyniki sporu. W
tym przypadku relacja TVN rzeczywiscie z uwaga $ledzita i dawata mozliwos¢ wypowiedzi
szerokiemu gronu postéw na Sejm, gronu, ktore powinno odzwierciedla¢ zrdznicowanie
pogladéw wéréd polskiego elektoratu, ktory ich wybrat.

Wysokiej jakosci prezentacja wiadomosci jest zniuansowana, obejmuje z czasem réznorodne
poglady i ma potencjat powodowania zréznicowanych, czasem sprzecznych efektow
wzgledem réznych widzéw. Stwierdzilismy, ze takich relacji byto duzo w tym przypadku.
Ustaliliémy bogaty materiat dowodowy wykazujacy wysitki TVN w celu przedstawienia swoich
widzom petne spektrum protestow, tacznie z przyczynami stanowisk poszczegélnych stron o
oraz ich reakcja na dziatania strony przeciwnej.

Stosowanie sie do standardow roéznorodnosci, rzetelnodci, uczciwoscei i réwnq ag
szczegdlnie trudne dla organizacji informacyjnej przy relacjonowaniu zdarzen n;




czasie rzeczywistym, jak to miato miejsce podczas protestow w grudniu 2016 r. W kazdym
czasie jedna strona mogta robi¢ lub moéwic cos$, o czym warto byto informowaé, podczas gdy
druga strona zachowywata milczenie lub po prostu powtarzata to, co juz zostato powiedziane
lub zrobione. W takim doktadnie momencie nie ma mozliwosci, aby wiadomosci poswiecaty
taka sama uwage wszystkim stronom. W korcu aby diwiek w telewizji byt zrozumiaty,
jednoczesnie moze moéwic tylko jedna osoba. Dlatego tez obserwator ogladajacy wybrane
momenty relacji mégtby powzigé biedne mniemanie, ze tylko jedna strona byla
reprezentowana. Aby oceni¢ relacje trzeba patrzec na nig w catoéci w diuzszym okresie
czasu.

Dla przykfadu — relacja nagrana o 17:01 w dniu 16 grudnia pokazuje konferencje prasowa,
podczas ktérej czterech przedstawicieli partii opozycyjnej zebrato sie przed mikrofonami.
Jako ze osoby te nalezaly do przywodcéw protestu w Sejmie, ich poglady byly warte
przekazania wedtug kazdego standardu dziennikarskiego. Na ekranie wida¢ mikrofony wielu
réznych organizacji informacyjnych, tak wiec inne Zrodfa informacyjne zgadzaty sie z TVN, ze
zdarzenie nalezy traktowa¢ jako warte opublikowania. Danie tym osobom szansy
przestawienia swoich stanowisk jest catkowicie uzasadnione w przypadku nadawcy
wiadomoéci na zywo. Dodatkowo to, co — jak pokazano — moéwily osoby wystepujace w
imieniu partii opozycyjnych, nie byto podzegajace. Stwierdzili, ze okreslone zasady polityki
winny ulec zmianie. Jedna z tych oséb stwierdzita ,Chcielismy glosowac, zadawac pytania,
odby¢ debate. ... To nadal moina rozwigza¢. ~ Nadal mozemy przyja¢ budzet w dniu
dzisiejszym. Wszystko, czego potrzeba, to dobra wola”. Cho¢ przemawiajacy takze mocno
skrytykowat Marszatka, to przede wszystkim prosit o zwykia debatg parlamentarng i
gtosowanie. Nie zachecat do protestéw ani niczego niezgodnego z prawem. Jednoczesnie, po
prawej stronie podzielonego ekranu TVN pokazywata sceny z sali sejmowej. Wida¢ byto wielu
postéw rozmawiajacych, wielu trzymato nieduze znaki lub rozmawiajacych przez telefony
komorkowe, otaczajacych podium. Obraz sam w sobie byt pokojowy.

Bezposrednio po konferencji prasowej z godziny 17:01 gféwny prowadzacy TVN przedstawit
proste podsumowanie tego, co wiasnie powiedzieli liderzy opozycji. Nastepnie o godzinie
17:04:50 rozpoczat sie wywiad z Grzegorzem Miecugowem, ktéry miedzy innymi stwierdzit:
,lepiej mie¢ protesty w parlamencie, bo jest to miejsce dyskusji”, tj. zniechgcat do protestow
ulicznych. Nastepnie zasugerowat, ze partia rzadzaca ,chce, aby dyskusja rozlafa sig na ulice”
— 7e PiS celowo rozniecat konflikt swoja retoryka i dziataniami w Sejmie. Byly to jego opinie,
ktore mogly byé nieprawdziwe. Ale cho¢ Miecugow wyrazata sig bardzo krytycznie o partii,
nie popierat protestu ulicznego, a tym bardziej dziatan nielegalnych, zamiast tego zachecajac
do protestu i dyskusji w samym Parlamencie. Oddanie gtosu Miecugowowi w tym momencie
nie moze by¢ postrzegane jako zachecanie widzéw do udziatu w demonstracjach. A jednak
osobne, wyjete z kontekstu, mylaco interpretowane czesci tego, co powiedziat, moina by
interpretowac jako wspieranie protestu.

Inny przyktad — Raport (str. 11) stwierdza, ze w dniu 17 grudnia, okoto godziny 02:42, relacje
TVN zaangazowaly si¢ w ,podtrzymywanie klimatu protestu, oporu, braku zgody i tym
samym budowanie narracji wsparcia frakcji politycznej, ktéra stawiata opor na zewnatrz,
przed Sejmem”. Na poparcie tego zarzutu, ze TVN zachgcata do protestu i oporuy, Raport’
cytuje Jacka Fedorowicza stwierdzajacego, ze jego zdaniem rzad Jarostawa Kaczynskieg

wywiad dziennikarz TVN natychmiast odpowiedziat Fedorowiczowi zadaniem pyt
Raport p. Karp catkowicie pomija. Zamiast wspierac stanowisko Fedorowicza,




TVN bezposrednio zakwestionowat jego zatozenie: ,Ale to s3 normalne demokratyczne
procesy. Ktére czasem tocza sie¢ powoli i powolnie, jak to byto z PO [poprzednig partig
rzadzaca), a czasem w sposob nieco radykalny, szybciej i bardziej emocjonujaco”. Nastepnie
Fedorowicz stwierdzit, ze nie zgadza sie z dziennikarzem i zaltuje, ze nawet zgodzit si¢ na
wywiad. Zamiast wspiera¢ ,klimatu protestu”, korespondent podwaza podstawowe
satozenie Fedorowicza, ktére dzielifo wielu protestujacych, dla ktérych stanowifo ono
motywacje. To tylko pojedynczy przykiad problematycznego zarzutu postawionego w
Raporcie, ale sugeruje szersza kwestig, Ze znaczenia przekazywane podczas relacji s
skomplikowane — oraz ze dziennikarze TVN nie wspierali po prostu protestujacych, ale
wielokro¢ angazowali sie we whaéciwe, sceptyczne zachowanie dziennika rskiej rownowagi.

Niewzruszalnym zobowigzaniem wolnych medidw jest prezentowanie faktow w miare, gdy
nastepuja, umozliwiajac odbiorcom oceng znaczenia tych zdarzen. Gdy naukowiec otrzymuje
zadanie dokonania analizy standardéw relacji informacyjnych, podstawowg zasadg |
standardem, wzgledem ktérego nalezy oceniac¢ prace reporterow, jest to, czy relacja udziela
gtosu osobom prezentujgcym rézne punkty widzenia. Wstgpna dokonana przez GW ocena
relacjonowania protestéw przez TVN data szereg przykfadow, gdzie TVN prezentowata
stanowiska zaréwno za jak i przeciw dziataniu rzadu podczas tego protestu, czgsto oferujac
praktycznie taki sam czas popierajgcym protesty oraz obroricom stanowiska rzagdowego.

Raport p. Karp pomija te przyktady i duza czes¢ pozostatej faktycznej relacji TVN, w ktorej
poéwiecano wiele uwagi osobom popierajacym rzad nawet, jesli takze — i stusznie —
poswiecano znaczng uwage protestujacym i osobom ich popierajgcym. W szczegolnosci TVN
podawat wiele przyktadéw, ktére stanowity bezposredni, nieskrocony przekaz — bez uwag
krytycznych ze strony opozycji — komentarzy wygtaszanych przez lidera partii Prawo i
Sprawiedliwos¢, Jarostawa Kaczyriskiego oraz innych dziataczy partyjnych i rzadowych,
wyjasniajacych i wspierajacych stanowisko rzadu.

Na przyktad w dniu 16 grudnia, wkrétce po rozpoczgciu zdarzen, o godzinie 17:48-51,
Jarostaw Kaczynski ma okazje wypowiadac sie na temat stanowiska PiS-u przez ponad trzy
minuty. Nastepnie jego wypowied? zostata podsumowana bez komentarza przez giéwnego
prowadzacego. O godzinie 17:52 reporter TVN zadaje Ryszardowi Terleckiemu (z PiS) pytania
po drodze na posiedzenie klubu PiS, nie odpowiada on i dlatego tez brak gtosu w tym
konkretnym fragmencie. To byt wybér pana Terleckiego, aby nie odpowiadac, braku gtosu
nie byt wyborem TVN. Ta okoliczno$¢ ujawnia niuans w ocenie relacji. Jesli lider z partii
rzadzacej odmawia rozmowy z korespondentem TVN, wowczas krytykowanie TVN za
niestworzenie mu mozliwoéci wypowiedzi w tym segmencie jest mylace. Po tym, jak pan
Terlecki odmawia wypowiedzi gtéwny prowadzacy TVN w spos6b merytoryczny i skrotowy
podsumowuje wydarzenia dnia prowadzace do tego momentu (17:53-54). Niezwiocznie
potem korespondent TVN przeprowadza wywiad z Markiem Astem, cztonkiem PiS, ktory
krytykuje protest wewnatrz Sejmu, okreélajac go jako catkowitag anarchie”. Po tym
nastepuje wywiad z ministrem Zielinskim z PiS, ktéry stwierdza, ie jest ,bardzo
zaniepokojony” tym, co, jak twierdzi, robia czlonkowie PO. Stwierdza, ze protestuja,
poniewaz ,nie moga pogodzic sig z przegranymi w wyborami”. Nastepnie krotkiego wywiadu
udziela Elzbieta Witek, Szef Gabinetu Premiera, a ekran nadal pokazuje cztonkéw PiS

ktérych zasadniczo wszystkie punkty widzenia przedstawiane w sprawie protes )
od przedstawicieli PiS. Je$li obserwator wybratby tamte osiem minut, wowgizas



tak jak w przypadku Raportu p. Karp, bytoby mylace wycigga¢ wnioski z takich wybranych
segmentow sposrod wielu godzin statej relacji.

Dla pewnosci, w TVN wyrazane sg zdecydowane opinie, ale pochodzg one z obu stron. TVN
oferuje Tomaszowi Lisowi, znanemu komentatorowi popierajagcemu opozycje, mozliwosci
wystepowania, jak odnotowuje to Raport p. Karp, ale jednocze$nie czgsto oferuje platforme
do wypowiedzi panu Kaczyriskiemu oraz wielu liderom i zwolennikom PiS, co Raport p. Karp
bagatelizuje. Prowadzacy i korespondenci TVN czesto takze zadaja trudne pytania gosciom ze
wszystkich stron, reprezentujacych zaréwno rzad jak protestujgcych, anizeli po prostu
przekazujac ich poglady.

W éwietle krotkiego terminu dostepnego na przygotowanie niniejszego dokumentu nie
jestesmy w stanie przedstawié¢ petnego wykazu empirycznych brakéw Raportu, cho¢ nadal
pracujemy nad szerszg oceng relacji z protestu w ramach naszego szerszego badania TVN.
Zamiast tego zwracamy uwage na wady Raportu p. Karp jako opracowania akademickiego,
polegajace na tym, ze pomineto ono praktycznie cato$¢ badarn naukowych na temat dziatania
i efektu mediéw informacyjnych przy dokonywaniu ocen co do rzekomych skutkéw relacji
TVN. Dlatego tez, gdybysmy mieli uzna¢ waznos¢ stwierdzenn empirycznych co do tresci tej
relacji — ktorej, jak wykazano powyzej, nie uznajemy — w Raporcie wyciggnigto niepoparte
whnioski co do znaczenia i skutkow relacji, jakie Raport rzekomo stwierdza.

Wady Raportu p. Karp jako badania naukowego

Raport p. Karp zostat przedstawiony jako analiza ,jakosciowa”. Istnieje akceptowalny zbidr
metod badania jakoéciowego, ktére nie zostaly zastosowane w Raporcie. Metody jakosciowe
nie pozwalaja na wybér materiatu dowodowego, ktéry gtownie lub jedynie wspiera hipotezy
autora. Badania jakosciowe, choé¢ zwykle maja braki w postaci danych numerycznych lub
testdw statystycznych, nadal s3 poddawane rygorowi naukowemu i akademickiemu. Raport
nie tylko nie spetnia takich standardéw badania jakosciowego, ale ponadto pomija znaczng
cze$é ilosciowego badania empirycznego oraz wiedzy teoretycznej, ktora takze jest istotna
dla argumentéw Raportu i skargi KRRiT.

1. Raport ma istotne wady koncepcyjne. Cho¢ rzadko wystepujg uniwersalnie przyjgte
definicje kluczowych poje¢ w wiekszosci nauk spofecznych, to pojecia majg
ograniczony zakres znaczen i muszg by¢ okreslane w sposéb precyzyjny, aby moina je
byto stosowaé dowodowo. Nie mozna po prostu oglosi¢ swojej definicji, ktéra pomija
ogdlnie przyjete sposoby stosowania danego pojecia. Na przyktad pojeciem czgsto
uzywanym w Raporcie p. Karp jest ,kadrowanie”. Jako autor wielu, szeroko
cytowanych pism naukowych w sprawie kadrowania oceniam, ze pojecie uzywane
w Raporcie jest uproszone i przeinaczone.

Na stronie 6 raport wydaje sie definiowa¢ kadrowanie jako ,elementy perswazji
majace zasugerowaé widzom sposob ich interpretacji”. Oprocz braku jasnosci oraz
ignorowania konceptualizacji literatury badawczej, sposéb, w jaki kadrowanie jest tu
stosowane wydaje sie zaktadaé, ze jest ono niezgodne z prawem. Wydaje sig, ze
zatozenie jest takie, e dziennikarze normalnie przekazuja wiadomosci bez
kadrowania. Innymi stowy: jesli obecne sg elementy perswazyjne, s3 one celowo
narzucone przez dziennikarzy w odniesieniu do relacji, ktéra normalnie nie ma takich.
cech. To twierdzenie pomija szerokie pismiennictwo badawcze, wyka -~ 2€
kadrowanie jest wszechobecne w catej ludzkiej komunikacji.




2. Raport formutuje niepoparte twierdzenia co do skutkéw relacji TVN. Innym
przyktadem bytoby stwierdzenie z Raportu p. Karp, poczynione kilkakrotnie na rézne
sposoby, co do tego, ze relacja byta winna ,posrednio podtrzymuje klimat” (str. 10;
zob. takze str. 11, 15 oraz passim) dziatan protestacyjnych. Jak sadze, autorka raportu
ma na mysli stwierdzenie, ze doniesienia TVN w szczegdlnosci zachecaty widzéw do
udzialu w protestach. Nie ma zadnej zaakceptowanej koncepcji w badaniu
komunikacji politycznej , posredniego podtrzymywania” ,klimatu”. Takie twierdzenie
jest niejasne. Ponadto pomija duzy zakres badan, ktére pokazujg, ze wplyw danego
przekazu medialnego moze rézni¢ sie w odniesieniu do réinych oséb i miec
nieoczekiwane skutki. W przypadku mediéw relacjonujgcych protesty, wiele badan
sugeruje, ze zamiast zachecac¢ widzéw do przytgczania sie wspierania lub popierania
protestow, obrazy protestujgcych tego rodzaju, jak pokazano w Raporcie p. Karp,
czesto wywotujg antagonizm wobec uczestnikow i ich spraw. Dla przyktadu, pomimo
szerokiego relacjonowania w mediach dziatalnosci antywojennej, protestujgcy
przeciwko wojnie nalezeli w drugiej potowie lat 60-tych do najmniej popularnych
grup w Stanach Zjednoczonych. Taki skutek przeciwko protestom ma szereg
wyjasnien. Na przyktad, widok nieporzadku na ulicach wywotuje strach wéréd wielu
ludzi i nieche¢ wobec tych, ktorzy wydajg sie go powodowac. Ale co tu istotne to to,
ze nie mozna po prostu wnioskowac co do prostych efektow medialnych danego
zestawu historii. Potrzebne s3 dowody empiryczne, zbierane w sposob naukowy i
$wiadomy na bazie wczesniejszych badan i teorii.

3. Raport formutuje jasne i niepotwierdzone stwierdzenia co do znaczer ukrytych w
przekazanie TVN. Raport peten jest sformutowarn takich jak ,niejasne slogany, ktore
brzmig jak ukryta wskazéwka” (str. 18), ,przemoéwienia politykéw opozycji, ktore
mozna postrzegac” (str. 19) oraz ,przekazy zwiekszajgce wage zdarzen” (str. 22).
Wszystko to nieco niejasno sugeruje efekty medialne bez podstaw teoretycznych
i bez zadnego powigzania z istniejgcymi badaniami nauk spotecznych.

4. Raport zawiera mylace interpretacje niektérych z przytaczanych cytatéow. Na
przyktad, na dole strony 14 i na gorze strony 15 sformutowane jest oskarzenie, ze
TVN ,zmienia sie w pas transmisyjny jednej strony sporu, sugerujac wiasng
interpretacje zawartg w naprowadzajacych pytaniach kierowanych do politykow, z
ktérymi sympatyzuje”. Nastepnie cytuje Romana Kurkiewicza, stwierdzajgcego, ze ten
dzierh oznacza ,absolutny punkt zwrotny... Myslg, ze cos sie zawalito,” po ktorej to
wypowiedzi nastepuje pytanie korespondenta TVN Andrzeja Morozowskiego ,Pani
Wiceprzewodniczgca, dlaczego opozycja sie teraz przegrupowata, zaczeta okupowac
te prezydialng cze$¢ Sejmu?” To pytanie skierowane do postanki z prosba o jej analizg
tego, dlaczego opozycja podjeta dziatanie. Nie stanowi przeniesienia punktu widzenia
opozycji. Cytat z R. Kurkiewicza wyraznie stanowi opinig, a ponadto nie jest jasny, nie
popiera otwarcie protestu, ale po prostu stwierdza, ze dziatanie to stanowi punkt
zwrotny — z pewnoscig jest to teza dyskusyjna. Ponadto, jak zwrdécono uwageg
powyzej, nie mozna zasadnie wnioskowac z dwdch krétkich cytatéw, ze TVN bierze
strone protestu;acych w stopnlu wnekszym niz mozna by zawnioskowac z

Kaczyriskiego i innych cztonkéw PiS, ze TVN jest pasem transmisyjnym PiS.

5. Raport zaprzecza sam sobie. Na przyktad, na dole strony 16 Raport stwiergdas
angazuje si¢ w ,odrzucenie demokratycznie wybranej wiadzy ustay



przypisujac jej zamiar ograniczania publicznego dostepu do informacji, sugerujac
ciggle naruszenie praw obywatelskich przez wtadze”. Nastepnie cytuje z relacji TVN
Piotra Stasinskiego i Tomasza Lisa, dokonujgcych tego rodzaju krytyki rzad. Choé rzad
moze si¢ zasadniczo nie zgadzac z tymi pogladami, ktére z pewnosciag sq dyskusyjne,
jest stwierdzenie, ze takich pogladéw krytykujgcych rzad nie moina wygtaszaé¢ na
antenie TVN, jest wewnetrznie sprzeczne w stopniu kraricowym. Jesli wyrazanie
takich pogladéw krytycznych jest niedozwolone, to w rzeczywistoséci stanowi to
potwierdzenie ich prawdziwosci: pokazuje, ze rzad rzeczywiécie zamierza ograniczaé
publiczny dostep do informacji i narusza prawa obywatelskie Polakow.

Raport zaréwno potepia jak i zaleca wyrazanie opinii przez media informacyjne. Na
srodku i na dole strony 19 (oraz takze na gorze strony 56), po wczeséniejszej krytyce
TVN za wygtaszanie komentarzy na rzecz protestujgcych, krytykuje TVN za brak
komentarzy przeciwko popierajagcym protest. Standardem profesjonalnym jest
unikanie komentarzy przy przekazywaniu wiadomosci. Jesli TVN rzeczywiscie
zaangazowat sie w komentarze, to w tym przypadku nie dotrzymat w petni standardu.
Tak czy inaczej, Raport nie moze oczekiwac spetnienia obu postulatéw.

Raport stosuje inne standardy wzgledem TVP niz wzgledem TVN. Na stronie 47
Raport opisuje z akceptacjg sposdb relacjonowania protestu przez TVP, a
jednoczesnie potepia podobne dziatania reporterskie, gdy maja one miejsce w TVN.
Na przyktad, w dniu 18 grudnia o godzinie 18:54 na tasmie (lub 06:18), cytowana jest
relacja TVP, informujaca widzow, ze protesty trwajg nadal oraz gdzie spotykajq sie
protestujgcy. To catkowicie standardowa praktyka przy relacjonowaniu protestéw,
aby informowac¢ widzéw o rozwoju zdarzen i dlatego zaréwno przekaz TVP jak i TVN
zawiera podobne tresci.

Raport myli relacjonowanie faktycznych zdarzer z popieraniem oséb je tworzacych.
Na przyktad, na gorze strony 22 Raport oskarza TVN o ,eskalowanie wagi zdarzen”. Z
kolei po srodku na stronie 24 Raport stwierdza, ze TVN przekazuje ,wiadomosci
zwigkszajace atmosfere chaosu w catym kraju”. W pierwszym przypadku cytowana
jest Katarzyna Kolenda - Zalewska z TVN (16 grudnia, 19:03:52) co do tego, ie
sytuacja rzeczywiscie zmierza ku konfrontacji. Cho¢ racjonalne osoby moglyby nie
zgodzi¢ sie z tym opisem, to jest to wiasnie opis zdarzen, ktére z pewnoscig s3
niezwykie i dramatyczne. | faktycznie byta to konfrontacja pomiedzy zwolennikami a
oponentami propozycji rzadu co do dostepu medidow do Parlamentu. W drugim
przypadku, o godzinie 19:11:27, reporter TVN przeprowadza wywiad z
demonstrantem, ktéry wyrainie dzieli sie swoimi obserwacjami na temat sytuacji, a
nastgpnie reporter przewiduje, ze emocje nadal bedg gorgce, podczas gdy ekran
pokazuje liderow PiS wsiadajgcych do samochodu. To wszystko miesci sie w
normalnych parametrach profesjonalnej pracy reporterskiej na temat konfliktéw
parlamentarnych i protestow obywateli.

Raport sugeruje, Ze jest tylko jeden wiasciwy sposéb omawiania okreslonych spraw
i kazdy inny wybdr stanowi celowe znieksztatcenie, podczas gdy tradycyjnie jest to
zalezne od uznania dziennikarzy i moie by¢ nalezycie rozstrzygniete na réine
sposoby. Na przyktad, na stronie 57 Raport krytykuje TVN za ,brak proby wyjasnienjé

Niezaleznie od dyskusji na temat tego, czy i w jakim stopniu demonstra
faktycznie zaplanowane, czy czegos, co byloby trudne do potwierdze




relacji na zywo, ewentualna decyzja TVN, aby nie zajmowac sie t3 kwestia, nie jest
dowodem na celowe znieksztafcenie faktéw. To sprawa opinii (z pewnoscia
podlegajacej dyskusji) co do tego, czy bylo to istotne w relacji na temat trwajacych
protestow. Innym przyktadem jest sprawa rzekomego zaniechania przez TVN
poinformowania o braku sygnatu TVP. Biorac pod uwage wazniejsze sprawy, ktére sie
dzialy, tymczasowa techniczna usterka innego nadawcy nie bylaby generalnie
uznawana za zbyt wartg przekazania.

10. Raport traktuje TVP, nadawce informacyjnego, ktorego pracownicy s3 glownie
powotywani przez PiS i écisle z nim zwigzani, jako wtasciwy standard dziennikarstwa.
Na przyktad, Raport chwali na stronie 33 relacjg TVN za stworzenie , kontekstu”, ktory
minimalizuje  niezwykle zdarzenia, za umniejszanie znaczenia protestu.
Dziennikarstwo TVP wedtug tego, jak opisuje je Raport, charakteryzuje sie innym
stylem, ktéry minimalizuje zdarzenia zakidcajace spokdj oraz podkreslajac trwajacy
proces legislacyjny. Mozna broni¢ tu wyboru wiadomosci dokonywanego przez TVP,
ale bardziej typowe i bardziej ogélnie przyjete jest to, ze obowiazkiem dziennikarzy
jest relacjonowanie zdarzern nadzwyczajnych. Sytuacje, w ktérej postowie byli
zaangazowani w protest na terenie Sejmu, zdecydowanie stanowi sytuacje
nadzwyczajng i jak odnotowano w samym raporcie, ,paski” pokazywane w samej TVP
zadajg pytanie, czy proces legislacyjny bedzie opdzniony wskutek blokady, tym
samym nie wprost potwierdzajac, ze majg miejsce zdarzenia nietypowe.
Niezaprzeczalnie kontekst jest waing i pozgdang cecha profesjonalnego
dziennikarstwa. Jednakze Raport nie moze logicznie stwierdzaé, 7e kontekst jest
akceptowalny tylko, jesli popiera stanowisko partii rzadzacej, a w przeciwnym razie
nalezy go wykluczy¢. A jednak Raport wydaje sie to wiasnie stwierdzac.

Whiosek

Raport p. Karp jest w niewielkim stopniu powiazany z badaniami naukowymi, ktére maja
bardzo istotne znaczenie dla kwestii podniesionych w skardze KRRiT. Zamiast tego raport
wydaje sig by¢ oparty na wiasnej, subiektywnej interpretacji danych przez autorke. Jest ona,
rzecz jasna, uprawniona do swojej wiasnej interpretacji, ale dodatkowo, jak pokazuje
wczesniejsza pisemna odpowiedZ TVN i niniejszy dokument, dane w raporcie nie
uwzgledniajg w sposéb rzetelny i wywazony faktycznego zakresu relacji, jakie rzeczywiscie
pojawity sie¢ w TVN. To ironia, ze Raport p. Karp wydaje sie stanowic rodzaj takiej
nieobiektywnej, wybidrczej prezentacji informacji i technik perswazji emocjonalnej, o jaka
oskarza TVN.

Ponadto, pragniemy odnotowa¢, ie raportowi p. Karp brakuje profesjonalnego
dziennikarskiego wktadu lub analizy. Wydaje sig by¢ opracowany i napisany przez naukowca
bez wskazari od profesjonalnych dziennikarzy. Niniejszy dokument zostat napisany po
konsultacjach z dziennikarzami majagcymi za sobg wieloletnie dofwiadczenie
migdzynarodowe, Frankiem Sesno, bylym szefem biura waszyngtoriskiego CNN i
korespondentem CNN z Biatego Domu oraz Richardem Griffithsem, bytym wiceprezesem i
starszym dyrektorem ds. redakcyjnych w CNN. Raport p. Karp pomija lub nie stara sie
dowiedzie¢ na temat procesdéw redakcyjnych TVN, ktérych celem jest stosowanie sie do
przwqtych na swuec:e, uznanych standardow profes;ona[nego dz:enmkarstwa Sq to wa’

TVN).



Niezastosowanie sie do standardéw i metod analizy naukowej przy opracowaniu wnioskow
Raportu rodzi pytania o to, czy byt on przewidziany tak, aby osiagnac ustalony wczesniej
wynik, a nie stanowi¢ dobrze zbadang i udokumentowang analize naukows, wystarczajacq
do tego, aby stanowi¢ podstawe decyzji podejmowanych przez organy wtadz. Zamiast tego
Raport p. Karp wydaje sig koncentrowac niemal wylacznie na tych segmentach TVN, ktore
mogly spowodowaé uznanie przez KRRiT, ze TVN dopuscita si¢ naruszenia przepisow 2z
zakresu radiofonii i telewizji, a wiele ustalern wydaje sie by¢ opartych na znieksztafconej
karykaturze dziennikarstwa TVN.

Na podstawie przeprowadzonej przez nas do tej pory oceny relacji TVN oraz poréwnania tej
relacji do jej opisu w Raporcie p. Karp, mozemy jasno stwierdzic, ze Raport ten nie tylko nie
odzwierciedla faktycznego sposobu, w jaki TVN relacjonowata protesty. Raport wyciaga takie
whnioski z charakteru i efektéw relacji TVN, ktére nie sq poparte zadng empiryczng naukg
spoteczng ani przyjeta teoria naukowa. Wobec tego Raport co najmniej wprowadza w btad i
nie stanowi wyczerpujacej, Scistej z naukowego punktu widzenia analizy sposobu
relacjonowania przez TVN protestow z grudnia 2016 roku. Tym samym, Raport nie stanowi
zasadnej podstawy do wydania przez KRRiT waznego orzeczenia na temat relacji TVN.




